Citat:
Ursprungligen postat av
OmniCarnifex
Både och. Man hade sämre koll på symetri, proportioner och färglära då. Smink, kläder och hårstil ja rentav känsla för smak var sämre. Det var svårare att vara snygg om man inte var en tidlöst klassisk skönhet medan idag så är det lättare att framhäva sina goda sidor såväl som att dölja sina dåliga sidor i gällande stilar av mode.
Samtidigt så har väl någon form av naturligt urval skett, men vad det har lyckas åstadkomma på så kort tid lär vara marginellt.
Man ser kvarlevor av detta, 60-talistkvinnor som klipper sig i sin ungdomsfrisyr trots stora hakor och näsor, de ser ut som häxor. Det är vad som kallas för ”klippet” idag. Stackars gubbar som får stå ut med detta. Det måste vara slut på kärleken när kärringen gör något så drastiskt och skiter i allt.
Ibland har jag sett bilder på kända kvinnor, typ 40-60 talen där jag blivit förvånad av deras skönhet. Att vissa kvinnor från förr såg vackra ut enligt dagens normer, men av ren olyckshändelse, eller tur hur man nu ser det var vackrare på paparazzi-bilder.
Jag tar Sophia Loren som ett exempel.
Den tidens smink och frisyrer kunde göra en kvinna ful som idag hade varit vackrare än de flesta helt utan smink eller
håruppsättningar.