2022-05-28, 11:58
Medlem
Rökt kalkon 25kr kg mkt gott som pålägg kort datum. Nån mer som handlar på matdax? Finns alltid fynd där.
Citera
2022-05-28, 12:00
Medlem
Jag har aldrig en riktig plan när jag kliver in i butiken utan brukar börja med att kika kort datum lådorna och låter dem välja riktning på vad jag ska ha till middag.

Bästa butikerna för fynd är nettos butiker som blev billiga Coop. De har ofta kvar den gamla personalen som verkar va något bristfälliga i att planera sina inköp.
Senast redigerad av Prax^ 2022-05-28 kl. 12:02.
Citera
2022-05-30, 16:15
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag kikar ibland men tycker att dom snålar med rabatten. Ska jag köpa en köttbit med kort datum ska det vara minst halva priset, inte 10 kr avdrag. Sen ställs det dit en massa mejeriprodukter där man tjänar ett par kronor max.

Men det varierar säkert från butik till butik.

Håller verkligen med att dom snålar på rabatten. "Ät snart! 25%" visst, ska jag ha just den varan samma dag så köper jag men det blir inga nya spontanmåltider om det inte är 50%. Mitt lokala coop har faktiskt riktigt bra nedsättning på många varor i deras fyndlåda. Ligger även lite utanför så nästan ingen storhandlar där, därav är fyndlådan mer fylld än alla andra butiker där folk kollar fyndlådan hela dagen.
Citera
2022-07-04, 18:04
Medlem
Sladdarens avatar
"Ät snart sänkt pris" ?

Det kanske gäller främst för helfabrikat eller halv men det gäller för rått kött ochså mm

En kompis bjöd på smörgåstårta idag och då såg jag denna röda lapp men sett den förr såklart i min lokalbutik på kött, korv, skinka mm dressingar eller charkvaror, grillat osv i en separat kyldisk främst

Helt okej smörgåstårta av icas egna butiksgjorda och det gick att äta

Jag fotade smörgåstårta- paketet och det står

bäst före : 04.07.22
packdag : 30.06.22

Den köptes idag 7/4

660 gr nypris : 125.07 kr

Sen nedsatt rödlapp pris (30%) till 87.50 kr (du sparar 37.50kr)
132.65 kr/kg

Vad innebär "Ät snart sänkt pris" i villkor och regler och hur ska man som kund förhålla sig till det och är ovan pris godkänt med bakgrund till prissänkningen ?

Citat:
Kort hållbarhet - lägre pris
Vi tycker att det är onödigt att slänga mat som fortfarande går att äta - därför sänker vi priset på varor som snart går ut i datum. Vi har en kylkista vid färskvaruavdelningen där vi lägger dessa varor så du smidigt och enkelt kan hitta dessa varor, och spara på miljön & plånboken.
Senast redigerad av Sladdaren 2022-07-04 kl. 18:07.
Citera
2022-07-04, 18:09
Medlem
Sooks avatar
Jag förstår inte riktigt vad du undrar. Du köpte den idag och bäst före är idag. Du fick den billigare än vanligt. Men vad exakt är din fråga?
Citera
2022-07-04, 18:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag förstår inte riktigt vad du undrar. Du köpte den idag och bäst före är idag. Du fick den billigare än vanligt. Men vad exakt är din fråga?

Jag köpte den inte utan kompisen efter en "arbetsdag" ute i solen att dela på den

1. Frågan är om det är en tillräcklig prissänkning bla relativt produkt som kan vara färsk eller håller längre beroende på livsmedels-produkt.

2. Vad hade smörgåstårtan kostat imorron 50-60% rabatt eller är den oätlig då och kastas ?

3. Ser det likadant ute i landet ang villkoren för prissänkningen el är det butikens val och isf varför

4. Står det inte fel i siffrorna ang kilopriset ? edit nä det är rätt pris ifrån kilopriset7

5. Vad innebär "sänkt pris ät snart" rent tekniskt : http://www.instore24.se/etiketter/at...x31mm-1000-er/

En smörgåstårta kan hålla en vecka i kylen from tillverkning
Senast redigerad av Sladdaren 2022-07-04 kl. 18:21.
Citera
2022-07-04, 18:19
Medlem
Milton.Millss avatar
Tårtan lär väl märkas om med sista förbrukningsdag istället när bäst-före-datumet är över, även om jag inte tror det datumet verkligen är sista datumet innan man blir matförgiftad.

Gällande prissättning är det väl upp till butiken själv att avgöra vad som är rimligt, uppenbarligen tyckte din kompis att det var rimligt eftersom han/hon köpte tårtan.
Citera
2022-07-04, 18:26
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Ja. Butiken väljer nog själva priset. Och tårtan håller längre än bäst-före datumet. Du kan äta den även på torsdag utan att bli sjuk.
Citera
2022-07-04, 18:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Tårtan lär väl märkas om med sista förbrukningsdag istället när bäst-före-datumet är över, även om jag inte tror det datumet verkligen är sista datumet innan man blir matförgiftad.

Gällande prissättning är det väl upp till butiken själv att avgöra vad som är rimligt, uppenbarligen tyckte din kompis att det var rimligt eftersom han/hon köpte tårtan.

Blir för omständigt att märka om den för först har du den vita lappen med varudeklaration inkl originalpriset sen är det en röd streckkod överlappat på vanliga streckkoden plus att du har en till röd lapp med prissänkningen

Så butiken avgör - intressant relativt hur reor och nedsatt pris kan fungera enligt regler i branschen och i andra branscher. Ja så är det nog men det är nog alldeles för lite rabatt ed för mycket vinst. Jag hade personligen sänkt till 50%. Varan har gått ut
Citera
2022-07-04, 18:29
Medlem
S.O.Stolps avatar
Imorgon får inte butiken sälja den längre och den destrueras/kastas då.

Det här är en frivillig good-will från butikens sida. Butiken inser att den nog inte kommer att säljas till fullpris och sänker då med 30% (i det här fallet). Lite win-win. Du och kompisen fick helt ok smörgåstårta till nedsatt pris. Butiken fick en slant ist för att kasta den.

Sen kan jag tycka att butikerna är lite giriga. Dom kunde gott sänka med minst 50% för en produkt som har bäst-före datum idag.
Citera
2022-07-04, 18:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Ja. Butiken väljer nog själva priset. Och tårtan håller längre än bäst-före datumet. Du kan äta den även på torsdag utan att bli sjuk.

Jah ok :-)
Citera
2022-07-04, 18:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Imorgon får inte butiken sälja den längre och den destrueras/kastas då.

Det här är en frivillig good-will från butikens sida. Butiken inser att den nog inte kommer att säljas till fullpris och sänker då med 30% (i det här fallet). Lite win-win. Du och kompisen fick helt ok smörgåstårta till nedsatt pris. Butiken fick en slant ist för att kasta den.

Sen kan jag tycka att butikerna är lite giriga. Dom kunde gott sänka med minst 50% för en produkt som har bäst-före datum idag.

Det fetade. liten risk. Nån butiksanställd äter den gratis eller för en struntsumma. Det vet jag redan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in