2010-01-07, 22:15
Medlem
buddhistisk kille i sverige

Hej! jag har precis fått veta att en buddhistiskt kille ska börja på mitt jobb. Enligt min uppfattning skiljer sig buddhismen med vardagliga svenskars sätt att leva. Vilka svårigheter kan dyka upp för honom? Vilka olikheter på livssynen finns det mellan det svenska, kristna samhället och det buddhistiska? kommer han att förstås och bli respekterad? vad har ni tankar och funderingar kring detta? slå ihop era kloka skallar och kom med något tack i förhand!
Citera
2010-06-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
Vad inne bär uttrycket "ouppklarad kärlek" för/enligt dig?

"Det sägs att alla människor vandrar omkring med en ouppklarad kärlek i livet."

Ifall det här uttrycket härstammar från buddism så hade jag väldigt gärna också velat få en förklaring för det. Styr upp detta nu knas!
Citera
2010-06-20, 22:44
Medlem
musse4711s avatar
Så mycket kunskap och så fint skrivet.Men har jag helt fel, om jag
sammanfattar det hela till Jag är.
mvh
Citera
2010-06-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musse4711

mvh
Förklara?
Citera
2010-06-20, 22:58
Medlem
musse4711s avatar
Nej ! Det är min tro och åsikt, att försöka förklara ett så komplext ämne
kan varken jag eller någon annan. mvh
Citera
2010-06-21, 19:23
Medlem
Intressanta tankar.Buddhismen är den tro som jag respekterar mest.Men som när det gäller alla religioner så undrar jag varför skall jag tro på detta? Är det inte samma fantasier som i all religion?
Mer eller mindre komplicerade filosofiska ideer som någon fantiserat ihop.
Citera
2010-06-22, 01:47
Medlem
SalmonOfKills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musse4711
mvh

Om jag uppfattade dig rätt, har du inte helt fel. Men du finns även innan "Jag är". Dvs, både innan "jag" och innan känslan av att existera, enligt dem upplysta få. Under djupsömn vet du inte att du existerar, men när du vaknar inser du att du fanns där även under djupsömn. Något vet att djupsömnen var "mörk och en upplevelse av absolut ingenting", t ex. Något betraktade även djupsömnen.

"Vad Buddha önskade var endast en total tömning av det vanliga medvetandet med bevarande av medvetenheten självt" enligt Rune Johansson, vilket enligt andra källor verkar stämma väldigt bra med människors upplevelse av Nirvana.

För övrigt en väldigt god sammanfattning av Buddhismen, professor_knas!
Citera
2010-07-08, 23:15
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hauser
Intressanta tankar.Buddhismen är den tro som jag respekterar mest.Men som när det gäller alla religioner så undrar jag varför skall jag tro på detta? Är det inte samma fantasier som i all religion?
Mer eller mindre komplicerade filosofiska ideer som någon fantiserat ihop.

Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

~Buddha

Undersök lärorna och se efter på egen hand ifall det låter rimligt

Undersök de 4 nobla sanningarna. Känn efter ordentligt inom dig själv och se ifall det ligger något i vad dom säger. Det är en början
Samma sak kan appliceras på Three Marks of Existence(ursäkta att jag använder engelska, vet ingen svensk översättning som är "accepterad"). http://en.wikipedia.org/wiki/Three_marks_of_existence
Citera
2010-07-08, 23:18
Medlem
Bronsgrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalmonOfKill
"Vad Buddha önskade var endast en total tömning av det vanliga medvetandet med bevarande av medvetenheten självt" enligt Rune Johansson, vilket enligt andra källor verkar stämma väldigt bra med människors upplevelse av Nirvana.

Tycker det stämmer väl överens med det här stycket av en amerikansk Buddhistmunk: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/nirvanaverb.html

"A ray of light which doesn't land", "undefined consciusness" etc.

Att sedan verkligen uppleva Nirvana..det är ingen enkel sak. Man måste trots allt ha brutit sig ut ur Samsara först.
Citera
2010-07-14, 16:57
Medlem
CochonSordides avatar
Jag har långt ifrån stora kunskaper om Buddhism. Men det jag har förstått gillar jag. En av sakerna jag har fått upp ögonen för är att Buddha (alltså prinsen) och även de som valt att följa hans läror egentligen bara berättar för dom som vill lyssna. Vill man inte lyssna, så ska man absolut inte behöva. Samtidigt som man inte behöver ta åt sig allt. Jag vet att den nuvarande Dalai Lama säger att människor inte behöver tro, ta åt sej eller bry sej om vad han säger. Om man vill, så kan man. Jag anser att det är en bra frihet som många religioner saknar. En frivillighet, så att säga... Om jag tolkat det rätt, alltså...

Men det jag kan fråga här är om det finns någon Buddhistisk verksamhet i Östergötland..? Jag känner bara till Stockholm som närmast, annars...
Citera
2010-11-17, 19:59
Medlem
orebronx100s avatar
Hej alla.

Buddhism är ingen religion. Det är EN väg till slutet av lidandet. Alla vandrar ju en väg mot slutet på lidandet. Det är bara det att den traditionella samhällsmänniskan söker lyckan på ett EXTERNT plan istället för som den traditionella buddhisten i Gotama Buddhas tradition, söker en PERMANENT lycka genom en INRE transformation. I buddhistisk mytologi figurerar; himmel, helvete, gudar, en tro på reinkarnation, och så vidare. Det har dock ingenting med kärnan i buddhismen att göra, i alla fall inte som jag har uppfattat Dharman som jag har stött på i sammanfattningslitteraturen och sutrorna. Detta kanske kan slå hål på rädslan från att närma sig en alternativ väg till lyckan.

All the best
Jigga
Citera
2010-11-17, 20:38
Medlem
CochonSordides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orebronx100
Buddhism är ingen religion.

Anledningen till varför det generellt sett klassas som en religion är väl för att buddhismen ger svar på frågorna om vad som händer efter döden och vad meningen med livet är, bland annat..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in