2022-05-26, 16:09
Medlem
Alltså jag har betalat medlemskap till Alfakassan sedan innan jag började jobba, jag jobbade nästan 2 år, sen slutade(sa upp) jag för att börja studera. Detta var nästan 2 år sedan jag sa upp mig och jag har inte sökt nån ersättning, glömde bort det. Betalar fortfarande till kassan, går det att retroaktivt få ersättning för 300-45 dagar om jag skriver in mig på AF snarast?
Citera
2022-05-26, 16:12
Medlem
FriendlyNo1s avatar
Hoppas du får rätsida på din fråga, jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag vill ändå fråga: Hur betalar man till "alfakassan" och vilka fördelar har det? Är alfakassan och a-kassan samma sak? A-kassa betalar jag redan för, kan jag betala för en alfakassa också?

(Om jag blir arbetslös så vill jag ha hängsle och livrem, samt livboj, samt vara bekväm på kuppen tills jag hittar ett nytt jobb)
Citera
2022-05-26, 16:13
Medlem
sebastian66s avatar
Alfakassan har inga avgifter man betalar månadsvis. Däremot så betalar du en avgift till a-kassan. Hur kan det komma sig att man kan glömma detta så lång tid? Jag tror att du förstår att du inte kan komma två år efter och fråga om retroaktivt.
Citera
2022-05-26, 16:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Alltså jag har betalat medlemskap till Alfakassan sedan innan jag började jobba, jag jobbade nästan 2 år, sen slutade(sa upp) jag för att börja studera. Detta var nästan 2 år sedan jag sa upp mig och jag har inte sökt nån ersättning, glömde bort det. Betalar fortfarande till kassan, går det att retroaktivt få ersättning för 300-45 dagar om jag skriver in mig på AF snarast?

Mitt råd är att kontakta ALFA-kassan.. Dock tror jag det är rätt kört då för att få ersättning

Lycka till
Senast redigerad av MASSAGATTI 2022-05-26 kl. 16:35.
Citera
2022-05-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo

För att kunna få ersättning måste du vara arbetslös, arbetssökande och inskriven till arbetsförmedlingen. Klarar du av de tre kraven?
Citera
2022-05-26, 16:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Alfakassan har inga avgifter man betalar månadsvis. Däremot så betalar du en avgift till a-kassan. Hur kan det komma sig att man kan glömma detta så lång tid? Jag tror att du förstår att du inte kan komma två år efter och fråga om retroaktivt.

Polaren betalar varje månad till ALFAKASSAN
Citera
2022-05-26, 17:01
Medlem
yz44s avatar
Nej, du får ingen retroaktiv ersättning för tid du inte är anmäld som arbetssökande.
Citera
2022-05-27, 16:34
Medlem
Men om jag skulle skriva in mig idag, skulle jag få ersättning i 255(300-45 då jag sa upp) dagar framåt?
Citera
2022-05-27, 18:32
Medlem
Kycklingtasss avatar
Ja. Tiden som studerande (i upp till 5 år) räknas bort.
Citera
2022-06-05, 22:02
Medlem
Alfakassan är sega på att svara på frågor och ingen telefonlina(fungerande) har de. Det jag tänkte på vad ju att det också stod står när man gogglar att du ska ha jobbat de senste året eller 6 månader men det fryses alltså om du börjar studera direkt efter avslutat jobb, så hypotetiskt kan jag alltså få ersättning om 2 år när jag är klar examinerad inna jag fått första jobbet på området för uppsägning 3-4 år bak

Dum fråga men måste ställas: kan man du inte skriva in sig på af och ta ut pengarna samtidigt som man studerar, iaf på sommaren istället för sommarjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in