• 2
  • 3
2022-05-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Jag skulle säga att man amorterar mer än vad man lägger i ränta i Sverige. Har en miljon i lån och betalar 1000kr i ränta och 2000kr i amortering. Och det är typ miniamortering.
Litet lån. Låna 3 miljoner till 2% så 60k i ränta per år. Då är det vanligaste att amortera "minst" lika mycket.

Man lägger upp lånen på 25-35 år här.
Citera
2022-05-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Som det varit tidigare har folk kunnat värdet upp sina luftslott och då slippa amortera eller åtminstone amortera i ännu långsammare takt. Om priserna sjunker, kommer banken då återigen att värdera bostäderna på eget bevåg och därefter tvinga på de boende högre amorteringskostnader?

Säg att bostadspriserna sjunker kraftigt med kanske 50% och det förblir så även efter ett par år. Då lär det bli ett tryck att amortera av lånen eftersom banken givetvis inte vill ta den risken.

Men samtidigt så gör nog inte banken det i samma veva som räntan är väldigt hög.

Jag tror alltså inte att det kommer samtidigt.

Säg vi kommer att ha inflation nu och hög ränta i 2-3 år framåt. Då kanske räntan ligger på 5-15% istället och alla försöker överleva denna kostnad samtidigt som bostadsmarknaden kraschar när många inte klarar det.

Sedan efter 3-5 år kommer räntan gå ner till lägre nivåer igen. Då lär det bli svårare att få amorteringsfria lån och banken kommer inte att gå med på att du slipper amortera.

Staten kan i samma veva även öka trycket på att man ska amortera ner lånen snabbare men det lär också vara så att det är ifall man kan.

Själv funderar jag mer och mer på om folk egentligen kan amortera lånen. Det är liksom skillnad på att amortera ett lån på 2 miljoner och ett på 8 miljoner. Jag tror det gör att alla försöker undvika en bostadskrasch kosta vad det kosta vill.
Citera
2022-05-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Sådär var det även i snart 30 år i sträck även utan Putins eller USAs krig, så vet inte om man ska tacka krigen för att bostäderna ökar i värde som det gör.

Snarare så att det beror på en helt sanslös befolkningsökning och alla måste bo någonstans.

Du har nog missat nåt. Putins krig driver upp inflationen och därmed även räntorna. Villamamknaden har tvärnitat och priserna har redan börjat att sjunka.

De som har pengar får se sina lån käkas upp av inflationen. En bra affär. De som inte har pengar kommer att knäckas av räntorna eftersom de lånat upp sig över skorstenen på svindyra hus. Förr eller senare tvingas de sälja och då går kåken till rena vrakpriset och sedan får Dummerjöns får betala av de miljoner som återstår på lånen utan att ha någon kåk kvar...
Citera
2022-05-31, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Du har nog missat nåt. Putins krig driver upp inflationen och därmed även räntorna. Villamamknaden har tvärnitat och priserna har redan börjat att sjunka.

De som har pengar får se sina lån käkas upp av inflationen. En bra affär. De som inte har pengar kommer att knäckas av räntorna eftersom de lånat upp sig över skorstenen på svindyra hus. Förr eller senare tvingas de sälja och då går kåken till rena vrakpriset och sedan får Dummerjöns får betala av de miljoner som återstår på lånen utan att ha någon kåk kvar...

Ja, precis så.

Nu ska man kanske inte skylla allt på Putin eftersom energipriser och inflation var på väg uppåt redan före Ukraina-attacken. Man har en lång historik inom energisektorn där man tagit många märkliga beslut samtidigt som världen expanderar något otroligt med ännu mer behov av energi.

Man kan nog dock säga att Putin förstärker det här och gör det etter värre. Kanske så långt att det går utom kontroll. Isåfall går det som du säger att de med pengar blir ännu rikare och de som belånat sig för att leva gott kommer att krascha.
Citera
2022-06-01, 18:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag undrar om man kan låna tillbaka det man har betalat tillbaka på bolånet?

Jag har amorterat ca 55-60 tkr. Jag skulle behöva låna 50k av dessa. När jag tog lånet för 6 år sedan var det redan maxgräns och det var 1 miljon kr.

Avanza erbjuder detta på vissa bolån! Då kan man låna tillbaka upp till 500k av det man amorterat och det gör man enkelt genom att göra ett vanligt uttag från bolånekontot.
Nu fick du ett konkret tips! Frågor?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in