Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Som det varit tidigare har folk kunnat värdet upp sina luftslott och då slippa amortera eller åtminstone amortera i ännu långsammare takt. Om priserna sjunker, kommer banken då återigen att värdera bostäderna på eget bevåg och därefter tvinga på de boende högre amorteringskostnader?
Säg att bostadspriserna sjunker kraftigt med kanske 50% och det förblir så även efter ett par år. Då lär det bli ett tryck att amortera av lånen eftersom banken givetvis inte vill ta den risken.
Men samtidigt så gör nog inte banken det i samma veva som räntan är väldigt hög.
Jag tror alltså inte att det kommer samtidigt.
Säg vi kommer att ha inflation nu och hög ränta i 2-3 år framåt. Då kanske räntan ligger på 5-15% istället och alla försöker överleva denna kostnad samtidigt som bostadsmarknaden kraschar när många inte klarar det.
Sedan efter 3-5 år kommer räntan gå ner till lägre nivåer igen. Då lär det bli svårare att få amorteringsfria lån och banken kommer inte att gå med på att du slipper amortera.
Staten kan i samma veva även öka trycket på att man ska amortera ner lånen snabbare men det lär också vara så att det är ifall man kan.
Själv funderar jag mer och mer på om folk egentligen kan amortera lånen. Det är liksom skillnad på att amortera ett lån på 2 miljoner och ett på 8 miljoner. Jag tror det gör att alla försöker undvika en bostadskrasch kosta vad det kosta vill.