2022-05-28, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det har skrivits i tråden redan, men förtjänar att upprepas:

Det allra mesta och största lidandet av psykisk ohälsa drabbar de sjuka själva, inte omgivningen och definitivt inte allmänheten.

Psykisk ohälsa är en folksjukdom och inlåsning och förvar på obestämd tid av alla dessa är trubbigt, ineffektivt och orimligt.

Däremot den promillen med dokumenterad våldsbenägenhet, ja det ska skötas med tvångsvård men det finns lagar och rutiner för det utan att behöva öppna Beckis och Långbro
.
Det är just det som är problemet, de lagar och rutiner som finns, fungerar inte.
KAOS
Citera
2022-05-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är just det som är problemet, de lagar och rutiner som finns, fungerar inte.
KAOS
Vill bara invända lite och hävda att felet inte är att lagarna och reglerna inte fungerar, utan det är olyckligt att de inte tillämpas i tillräckligt stor utsträckning.
Se mitt inlägg ovan ditt.
Citera
2022-05-28, 12:10
Medlem
Om jag hade varit taxichaufför hade jag inte släppt in denna passagerare 😱
Citera
2022-05-28, 12:22
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du har säkert rätt I ditt inledande.
Vilken kvällsblaska kan låta bli att publicera bilden av MW när han närmast ser ut att vara en klonad Charles Manson?

Det fetade:
Jag vill understryka att jag inte förespråkar mer av frivillig vård för dem som är allvarligt psykiskt störda.
Tvärtom anser jag att LPT kunde användas i mycket högre utsträckning och om en person har LPT "på fri fot" och t ex inte kommer till mottagningen för att varannan/var tredje vecka för sin spruta med depåneuroleptica, vederbörande då blir hämtad och inlåst, helt enligt reglerna för LPT.

Ja, den där bilden med julafton på whiteboarden kommer pryda nån löpsedel, men i just detta fallet kanske det är lite bra om allmänheten känner igen GM.
Citera
2022-05-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolita-x
Håller med.
” This talk of demonic possession and a talking dog wouldn’t last too long, however, has David Berkowitz would later claim it was all a ruse and that he decided to carry out the killings as a way to get revenge on the world, per Biography.com. Though he recanted his statement, the "dog made me do it" defense lives on to this day and even came up in Mindhunter, one of the best shows on Netflix”

I tidigare FUP verkar det som att de valde att låta M.W få vård istället för att anmäla knivskärningen, att mamman sa något liknande med ”det han behöver är vård han är sjuk”. Kan inte minnas att jag läste något om vad som lett till attacken mer än att han var sjuk.
Tack för ditt inlägg och för det mycket intressanta citatet! (Varifrån kommer det?)
Det gör mig lite självgod till sinnes denna gråa lördag, för det var ju precis det som var min misstanke, alltså detta att "en hund" skulle ha uppmanat honom att döda bara var fejk, naturligtvis förutsatt att ditt citat är korrekt återgivet och från en trovärdig källa. NB! Jag misstror dig inte!
David Berkowitz aka Son of Sam visste att om han skyllde på hunden, så skulle hans egna ansvar för morden och mordförsöken minska, åtminstone i allmänhetens ögon.

OnT: Jag backade lite i tråden och fann då ett inlägg där omständigheterna kring händelsen med "halsskärningen" beskrevs. Det skulle ha skett i Frankrike och enl samma inlägg blev MW kvar där i landet under "flera månader" för vård inom psykiatrin.
Jag utgår från att den vården kanske inte gavs på basis av frivillighet men det vet jag alltså ingenting om.
Citera
2022-05-28, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Ja, den där bilden med julafton på whiteboarden kommer pryda nån löpsedel, men i just detta fallet kanske det är lite bra om allmänheten känner igen GM.
Ärligt talat ser jag inte nyttan med det.
När läsare av AB resp Expressen ser bilden av "skogsversionen" av MW, kommer de gissningsvis få sina fördomar om hur psykiskt sjuka mördare ser ut.
Det hjälper inte läsarna och det hjälper inte MW.

Här I tråden ropas efter dödsstraff för personer som MW.
Det är ju i princip samma pöbel som för 1989 år sedan stod och ropade: "Korsfäst! Korsfäst!" -detta sagt utan några som helst jämförelser i övrigt, viktigt att påpeka.
Jag vågar garantera att MW nu är välfylld med neuroleptica och att han nu börjar må väldigt dåligt över vad har ställt till med, nu när hans psykos har klingat av och han gradvis börjar ta in omfattningen av vad som hänt.

Det är lite sorgligt att många tråddeltagare tycks tro att de på nåt mystiskt vis är skyddade mot att kunna drabbas av psykos och löpa amok.
Alla kan drabbas punkt
Citera
2022-05-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Ännu mer tragiskt att folk har förutfattade meningen och dömt pappan på förhand. Fyfan, skäms ni inte?
Förlorat din sambo och sitt barn och folk tror han är mördaren, fyfan

Som Dr Richard Kimble i JAGAD en gång i tiden m a o.
Citera
2022-05-28, 12:48
Medlem
dialektikers avatar
Alltså fy fan vilket tungt ansvar från familjen att behöva försörja denna individ, samtidigt som de är rädda för honom.
(Han har ingen ekonomi och inget stöd från försäkringskassan står det i fup).
Det blir omänskligt tungt för anhöriga om de har en så sjuk individ som släkting som de samtidigt måste försörja.
Det blir ju ett band med ansvar och interaktioner på grund av detta också.

Nu när han dödat så kommer han låsas in på ett seriöst sätt. Och det borde han ju gjorts redan vid det otäcka överfallet han gjorde 2018 på besök i familjen hos pappan mot poliserna.
Alla som han skurit i halsen osv. Så LÄSKIG individ.
Senast redigerad av dialektiker 2022-05-28 kl. 12:54.
Citera
2022-05-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Detta är så oerhört tragiskt.

Ännu mer tragiskt att folk har förutfattade meningen och dömt pappan på förhand. Fyfan, skäms ni inte?
Förlorat din sambo och sitt barn och folk tror han är mördaren, fyfan
Tror tyvärr inte att de skäms.
För att kunna skämmas krävs det nånting viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alldeadalldead
Som Dr Richard Kimble i JAGAD en gång i tiden m a o.
Ja, eller som Mads Mikkelsen i den danska filmen 'Jakten' från 2012..
Citera
2022-05-28, 12:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ärligt talat ser jag inte nyttan med det.
När läsare av AB resp Expressen ser bilden av "skogsversionen" av MW, kommer de gissningsvis få sina fördomar om hur psykiskt sjuka mördare ser ut.
Det hjälper inte läsarna och det hjälper inte MW.

Här I tråden ropas efter dödsstraff för personer som MW.
Det är ju i princip samma pöbel som för 1989 år sedan stod och ropade: "Korsfäst! Korsfäst!" -detta sagt utan några som helst jämförelser i övrigt, viktigt att påpeka.
Jag vågar garantera att MW nu är välfylld med neuroleptica och att han nu börjar må väldigt dåligt över vad har ställt till med, nu när hans psykos har klingat av och han gradvis börjar ta in omfattningen av vad som hänt.

Det är lite sorgligt att många tråddeltagare tycks tro att de på nåt mystiskt vis är skyddade mot att kunna drabbas av psykos och löpa amok.
Alla kan drabbas punkt

Jo alla kan drabbas, men vad jag menar är att när någon med psykos begått grova våldsbrott finns det också ett allmänintresse att kunna kontrollera personens utseende.
Ta dåren som nästan högg ihjäl sin läkare på Rågården, han var på rymmen en bra stund och greps väl inne i stan. Där hade ett foto kunnat leda till snabbare gripande. Eller det ännu värre fallet där en småbarnsfar blev ihjälhuggen vid en bankomat, hade han känt igen sin rånare som en blodtörstig mördare kanske förloppet blivit annorlunda.
Citera
2022-05-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Alltså fy fan vilket tungt ansvar från familjen att behöva försörja denna individ, samtidigt som de är rädda för honom.
Det blir omänskligt tungt för anhöriga om de har en så sjuk individ som släkting som de samtidigt måste försörja.

Pappan ”behöver” ju inte försörja honom, dock är blod tjockare än vatten och det finns massor med människor som stöttar sina barn ekonomiskt fastän barnen är psykiskt sjuka och/eller missbrukare.
Citera
2022-05-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Nu när han dödat så kommer han låsas in på ett seriöst sätt. Och det borde han ju gjorts redan vid det otäcka överfallet han gjorde 2018 på besök i familjen hos pappan mot poliserna.
Alla som han skurit i halsen osv. Så LÄSKIG individ.
Det fetade:
Så ser det tyvärr ut i Sverige år 2022.
Fast det syns inte förrän en sån här tragisk händelse inträffar.
Är det så här vi vill ha det?
Fråga din politiker om det är så här Sverige skall se ut efter valet i höst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in