Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-13, 17:23
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns redan rättspsykiatrisk vård på livstid - om personen kräver vård på livstid.
Man kan däremot inte tidsbestämma ett vårdbehov på förhand.
Måste den sjuka själv kräva vård?
Om den sjuka inte gör det, utan blir omprövad var 6:e månad om/ifall tvångsvård med särskild utskrivningsprövning och därmed släppt eller förflyttat till frivård och därefter släppt, pga någon överläkare glömt att ansöka i tid om fortsatt rpu+sup, så blir den sjuke fri, trots att många borde suttit inlåsta för resten av livet?
Citera
2022-06-13, 17:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Måste den sjuka själv kräva vård?
Om den sjuka inte gör det, utan blir omprövad var 6:e månad om/ifall tvångsvård med särskild utskrivningsprövning och därmed släppt eller förflyttat till frivård och därefter släppt, pga någon överläkare glömt att ansöka i tid om fortsatt rpu+sup, så blir den sjuke fri, trots att många borde suttit inlåsta för resten av livet?
Fast detta handlar knappast om att någon "glömt" utan om att han enligt de kriterier som gäller visat sig tillräckligt frisk för att inte längre kräva vård.

Jag anser - som jag tidigare skrivit - att personer med den här typen av problematik skall stå under livslångt tvångsvård avseende medicineringen. Däremot är det inte skäligt att låsa in människor som fungerar på medicin på livstid om man kan få dem att sköta medicinering dvs har dem under kontroll avseende det och kan tvångsinta och tvångsmedicinera om de inte sköter den.
Citera
2022-06-13, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Sjuka jävla as. Hoppas att han någon gång får så jävla mycket stryk så han blir förlamad för resten av livet, alternativt avlivas. Dessa misslyckade människor gör att jag vill införa dödsstraff i Sverige.

Ett fall som kunde ha undvikts om detta psykfall inte släpptes ut.

Det är snarare en som som du som också borde spärras in, med din vidriga människosyn!!! Det är sjuka människor vi talar om!

Bäst vore om man uppfann ett långtidsverkande preparat patienterna kunde få så att de fungerar som oss övriga - utan att uppleva fasansfulla hallucinationer och tvångstankar.

Att många slutar ta sin medicin är för att de mår bättre utan den - tills en viss nivå, är inte ovanligt. Men enligt dig ska de avlivas. Du är fan inte mänsklig själv, som skriver som du gör. Det är väl du som måste bort i såfall, du med dina mordiska tankegångar, trots att du är FRISK (?).
Citera
2022-06-13, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är snarare en som som du som också borde spärras in, med din vidriga människosyn!!! Det är sjuka människor vi talar om!

Bäst vore om man uppfann ett långtidsverkande preparat patienterna kunde få så att de fungerar som oss övriga - utan att uppleva fasansfulla hallucinationer och tvångstankar.

Att många slutar ta sin medicin är för att de mår bättre utan den - tills en viss nivå, är inte ovanligt. Men enligt dig ska de avlivas. Du är fan inte mänsklig själv, som skriver som du gör. Det är väl du som måste bort i såfall, du med dina mordiska tankegångar, trots att du är FRISK (?).

Jag ser inget värde i sjuka människor, det får du tycka vad du vill om. För mig får dom gärna avlivas allihopa, deras gener ska absolut inte spridas vidare.

Vi har tillräkligt med kriminella negrer i Sverige, vi behöver inte mer avskum.
Senast redigerad av vattenskotern 2022-06-13 kl. 18:30.
Citera
2022-06-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Sjuka jävla as. Hoppas att han någon gång får så jävla mycket stryk så han blir förlamad för resten av livet, alternativt avlivas. Dessa misslyckade människor gör att jag vill införa dödsstraff i Sverige.

Ett fall som kunde ha undvikts om detta psykfall inte släpptes ut.

Han borde innan detta hände ha låsts in för tid och evighet. Men kom igen, gör andra förlamade istället. Jag utgår från att M har paranoid schizofreni, som mig veterligen är den sämsta psykiatriska diagnosen man kan få. Sjukdomen medför 1) riktigt dålig sjukdomsinsikt som gör att personen i fråga inte medicinerar enligt ordination och 2) extrem paranoia som gör att de i sin egen verklighet är hotade av allt och alla och agerar utifrån det.
Citera
2022-06-14, 13:32
Medlem
Citat:
Fast detta handlar knappast om att någon "glömt" utan om att han enligt de kriterier som gäller visat sig tillräckligt frisk för att inte längre kräva vård.

Jag anser - som jag tidigare skrivit - att personer med den här typen av problematik skall stå under livslångt tvångsvård avseende medicineringen. Däremot är det inte skäligt att låsa in människor som fungerar på medicin på livstid om man kan få dem att sköta medicinering dvs har dem under kontroll avseende det och kan tvångsinta och tvångsmedicinera om de inte sköter den.

Mycket bra resonemang!
Citera
2022-06-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Han borde innan detta hände ha låsts in för tid och evighet. Men kom igen, gör andra förlamade istället. Jag utgår från att M har paranoid schizofreni, som mig veterligen är den sämsta psykiatriska diagnosen man kan få. Sjukdomen medför 1) riktigt dålig sjukdomsinsikt som gör att personen i fråga inte medicinerar enligt ordination och 2) extrem paranoia som gör att de i sin egen verklighet är hotade av allt och alla och agerar utifrån det.

I Rättsmedicinalverkets Läkarintyg 2019-11-05 Mål B 7012-19
Står det att han insjuknat i psykossjukdomen Paranoid Schizofreni.
Samt. Schizofreni (med kod 295.90) enligt manualen DSM-5

Han dömdes hösten 2007 till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivnings prövning på grund av psykos i sammanlagt cirka sju årstid varit föremål för tvångsvård i antingen sluten eller öppen form drygt två år med stöd av LRV och nästan fem år med stöd av LTP.
Varaktig psykos, han sakna sjukdomsinsikt och behandlings motivation

Så du har rätt i det du utgår ifrån.
Citera
2022-06-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Någon som hann ta screenshot eller liknande på Facebook bilden på mördaren?
Länken funkar inte
Han finns på 𝙸𝙶, bara att kolla där.
Citera
2022-06-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna

Bra skrivet. Missköter man sin medicinering ska det vara direkt intagning. Inte vänta tills det händer andra personer något för att dessa individer är ute i samhället, utan kontroller.

Håller med om att paranoid schizofreni säkert är det värsta att råka ut för. Finns väldigt många exempel på det. Plus att personen är/kan vara farlig för sin omgivning.

Fattar inte varför man hittills inte har lyckats forska fram ett långtidsverkande preparat mot denna vidriga sjukdom.
Citera
2022-06-14, 18:13
Medlem
Citat:
Bra skrivet. Missköter man sin medicinering ska det vara direkt intagning. Inte vänta tills det händer andra personer något för att dessa individer är ute i samhället, utan kontroller.

Håller med om att paranoid schizofreni säkert är det värsta att råka ut för. Finns väldigt många exempel på det. Plus att personen är/kan vara farlig för sin omgivning.

Fattar inte varför man hittills inte har lyckats forska fram ett långtidsverkande preparat mot denna vidriga sjukdom.
Därför att man vet inte vad orsaken till deras tillstånd beror på.

En förenkling, men ca 1/3 av schizofrena fungerar väl med antipsykotiska preparat, ytterligare 1/3 klarar sig si så där och behöver hjälp där preparaten ger viss hjälp och 1/3 har föga eller ingen hjälp av antipsykotiska preparat.

I medicinvetenskapliga tidningar har man diskuterat huruvida alla dessa personer med schizofrenidiagnoser verkligen lider av exakt samma tillstånd/orsak då vissa blir behjälpta av preparaten medan andra inte. Många sjukdomar kan ge snarlika symtom utan att för den skull vara en och densamma. Hjärnan är komplex och lite av en sista "frontier" att upptäcka rent medicinskt.
Citera
2022-06-14, 18:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det är inte preparaten det är fel, det är dels att man ibland måste ställa om dosen, men främst för att de som har den typen av diagnos ofta slutar medicinera när de känner sig friska.
Citera
2022-06-14, 20:27
Medlem
Citat:
Det är inte preparaten det är fel, det är dels att man ibland måste ställa om dosen, men främst för att de som har den typen av diagnos ofta slutar medicinera när de känner sig friska.

Det är just precis detta som skapar problem för omgivningen = att de slutar medicinera när de känner sig friska. Antar att de mediciner dessa patienter får kan bära med sig vissa otrevliga biverkningar. Då får de också medicin mot biverkningarna..(tex Risperdal).

Men så länge det inte finns bättre preparat måste patienterna underkasta sig den medicinering som finns. Oavsett om de känner sig friska eller ej. Kontrollerna måste vara skarpare än de är nu.

Det finns flertalet mord och andra skräckinjande brott som begåtts av personer med par./schiz. och liknande. Men även en individ påtänd på metamfetamin kan uppvisa samma symptom som en med par/sch.

Om inte annat så behöver kontrollerna vara flera för andra människors väl och ve. Inte minst för små barn som tvingats uppleva livsfarliga utbrott från psykotiska personer.

Svagt att forskningen inte kommit länge än att det inte går att få fram ett långtidsverkande preparat. Verkar inte finnas någon läkare/forskare som intresserar sig för att hjälpa de drabbade - och därmed de som drabbas av dem. Svagt, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in