Citat:
Ursprungligen postat av
PekkariP1
På mitt system finns inte växeln -d till kommandot 'touch'. Därimot kan jag ändra mtime och atime med touch, dock inte ctime.
Vad blir utskriften om du istället kör 'stat -x'?
Inte på mitt system. Där framgår att ctime är dagens datum.
Bara?
Det är ju här det blir komplicerat. Att ändra loggar i använda program (chat) och i använd hårdvara (router).
Inte bara på mitt system utan även så att det stämmer med loggar på servrar och eventuella andra system.
Naturligtvis kommer stat att visa samma värde, förstår inte hur du menar eller tänker? Värdet är ju satt och det kommer ju inte ändras bara för jag läser datan med ett annat verktyg. Funkar inte touch, så prova ett annat. Det finns tusen sätt att göra samma sak på.
Vet man inte hur man talar med hårdvaran så är det svårt, men jag vet inte hur jag skall göra mig förstådd lättare. För mig är det bara för att jag tycker det är enkelt, lika enkelt som jag tyckt edet var att komma på att bakdörren in i allas routrar där nyckeln tinns till övriga switchar i landets stamnät var att använda sju stycken colon varav det
åttonde skall vara ett semicolon följt av att att säga åt hårdvaran att dirketansluta till min uppkoppling? Jag har svårt att förstå varför många tycker saker tycks vara så "svårt" eller varför folk blir upprörda för att jag berättar man kan göra eftersom det är få som vet? Folk pratar om saker hela tiden som om det är svårt, folk pratar om att "arch" är för avancerade användare och "gentoo" är för dom som utbildar på kth men så har jag aldrig tänkt på det men jag har hört allt möjlgit sista tiden så jag fick rådet av en att i framtiden säga att jag är programmerare eller något sådant..
Hur läser man temperaturen från ic-kretsarna? Via någon annans program som använder någon annans program som dom inte vet egentligen hur det funkar? Via en exe fil?
Det är för mig INTE ett altenativ. Hur gör man i Linux för att läsa av sensorerna? Mja, inte minst i mitt eget community och alla andra ställen läser man "sensors, use sensors-detect" ... Why? Varför i helvete skulle jag göra det? Jag kan ju göra det själv genom att läsa värdet direkt från kretsarna?
https://imgur.com/a/Vntw2GT
Varför vill jag lära mig detta? Det är väl för alla självklart? Men jag förstår att det verkligen inte är det längre. Skulle man komma in i ett system och inte ens veta hur man läser datan då förstår jag verkligen att det blir svårt. Jag rekommenderar dig STARKT att börja förstå hur hårdvaruklockan fungerar. DÅ MENAR JAG INTE PÅ INTERNET ELLER VIA GOOGLE utan av dom som skapat verktygen, dom har även skrivit manualerna?
man hwclock:
https://imgur.com/a/dhtFEDU
Det är lätt att manipulera klockan, hårdvaruklockan och bios klockan? Det är lätt att plantera malware i bios, i efi? Det är för mig hur lätt som helst att ändra och manipulera datan? Det är bara siffror, binära tal? Allting lagras i text. Jag behöver inte använda tredjepartsprogram för att göra det åt mig, jag vill veta det själv. Vet man inte ens hur man för över data mellan två datorer så får man börja lära sig hur en dator fungerar, en dator fungerar med stdin och stdout. Att ta sig in i en telefon är för mig enkelt, prova om du vill använda mitt verktyg (det står om det på nätet nu, men för mig är det redan gammalt)
Eller jag gör en video: (notera att jag ALDRIG länkar någon annans källa en min egen, jag kan ju inte prata för någon annan om jag inte vad vad det är. .. För mig är det inte ett altenativ att ha en telefon eller router te.x utan root, aldrig i helvete inte ens en tv box vill jag ha, varför? Mja. Se här):
Jag hackade en slumpad IP från Shodan vilket gav mig BINGO, det var ett företags tvbox. Jag stängde av developer mode så nu räddade jag honom. Hade jag viljat hade jag kunnat sno alltiing? Säkert? Knappast.
Jag kan ju inte säga att det är svårt om jag tycker är lätt? Att ta sig in i någons enhet för mig är lika enkelt som det är att byta kamrem för en bilmontör eller kirurg att byta ut delar ur en kropp? Ser det svårt ut? Jag gjorde den på 3 minuter. Jag orkar inte förklara mer så det blir lättare om jag visar.
https://w.nr1.nu/u/hacking_tutorial.gif
EFI är en firmware, firmware finns i /sys/firmare/efi/efivars och jag kan göra den read-and-write med och manipulera datan bäst vill utan att du har en aning. IoT devices är FARLIGT men om ingen berättar om VARFÖR så är det ju inte så lätt att fatta.
Kod:
mount -o rw,remount /sys/firmare/efi/efivars
<do_something_ nasty>
reboot
done, utan att du ens har en aning? Detsamma gäller mobiltelefoner fast dom är ÄNNU värre.
Så, nu såg du hur lätt jag hackade en tv box, i Sverige. Dom har ingen ANING om det för dom kan inte se det om dom inte kommer in i tvboxen. Hajjar du?
Som sagt, jag kunde ha kört en rm -rf / eller factory resetat hela enheten eller sno inloggnings uppgifterna eller sno cookies. Men vem fan gör det? Idioter. Men dom finns, men det är tur dom inte kan det jag kan

Så kan jag säga.
Från och med nu är jag en programmerare, videon skapades av
Joonc för han är skillad och jag är en scriptkiddie, fine? Det är blir dagisnivå.
Det är ju omöjligt att lära sig om man använder MIcrosoft och Apple, det är ju stängd källkod? Det är skillnad på linux och dom två, SOM SAGT!
Jag använder inte NÅGOT jag inte har 100% kontroll på, varför? Det vet ni nu. Det kunde vart eran tvbox eller telefon, det var slumpen som sagt jag hade kunnat anslut atill 10st samtidigt och stremat allas skärmar via adb-exec out, det är stdin och det är stdout.
indata och det är utdata.
Jag kan inte visa allt, om ni inte vill prova så kan ni inte lära er. Allting finns, direkt i manualen - Sluta använda google och andras skit för dom gör UPPENBART fel?
Eller nej, vi säger tvärtom.. Mitt ända råd är att PROVA HACKA ALLT SOM GÅR? Hur fan får man en klocka att gå baklänges? Det är frågor jag har frågat mig själv. Börja hacka eller var sårbar!
Tack för mig, jag kanske skulle bli en black hat. Harre jävlar vad cash jag hade fått då, eller en snut kanske fan vad jag hade tagit alla då! Men jag vill inte? Jag vill bara lära mig mer om datorn och hur man blir bättre, jag vill inte bli dum i huvudet genom att lyssna på andra för dom gör ju fel? Attityden här och på andra ställen. När ni går till en kirurg tar ni med er källor från google då och säger hur värdelös han är och hur duktiga ni är? Om inte, varför inte? Om ni åker till tandläkaren, tar ni med er käöllor från idioter på google då med?
Gör det, så får ni se vad dom kommer säga och hur trevliga dom blir, så förstår ni mig? Åk till nasa och ta med dig källan du har från google och berätta för dom hur dom kan hantera raketbränslet bättre.
Som sagt, det kunde vara ERAN tvbox, router, skrivare, bil omd en är ansluten via wifit på telefonen? Kamera, larm? det kan vara vad som helst som har ett shell och är android. Det är på ett eget VLAN många gånger, ni kan inte SE trafiken i switchen om ni inte har tillkomst till switchen på te.x port 4, ni måste IN i tvboxen för att veta det, men ni kan inte? Då kan ni heller inte förstå.
Börja där. ^
Du har ram minnet i /dev/mem, du kan plantera kod där med. Det är enkelt att både LÄSA och MANIPULERA och PLANTERA malware eller "bevis" eller vad man nu vill. Ifrågasätt inte mig, ifrågasätta utvecklarna. Men visst, jag kan säga att det är skit svårt om ni vill och säga att det är Ryssland, då blir jag ju mer trovärdig för det säger alla andra
Edit: Det är inte menat att vara otrevlig, jag gör videos/visar bildewr för att ni skall veta hur lätt det är inte för att göra någon skada. Ifrågasätt varför alla experter pratar som dom gör istället:
Bara för att:
https://imgur.com/a/UrDMi62
Funkar inte touch, då får man testa nya sätt. Här är några:
GAWK:
Kod:
gawk 'BEGIN { print "Seconds since Epoch: " mktime("2020 05 09 14 47 27") }'
Kod:
gawk 'BEGIN { print "Seconds since Epoch: " systime() }'
POSIX:
Kod:
gawk 'BEGIN {
format = PROCINFO["strftime"]
exitval = 0
if (ARGC > 2)
exitval = 1
else if (ARGC == 2) {
format = ARGV[1]
if (format ~ /^\+/)
format = substr(format, 2) # remove leading +
}
print strftime(format)
TZ/printf:
Kod:
TZ=UTC printf "%(%F)T\n" 1589053840
https://imgur.com/a/i8OySJh
+ 10000 olika sätt till... Man skall inte underskattaett shell det vill jag lova, det är DÄR som du får kontroll och makt! Ingen annanstans.
EFI:
https://imgur.com/a/3pXxMU8
BIOS:
https://imgur.com/a/RxJFy7A
Telefoner är ännu värre, dom har även RADIO mottagare i sig. Man kan ju inte tro man är safe? Tanken är inte att skrämma alla. Trolgitvis är jag unik, men om jag inte visar det, vem fan skall då visa er? Experterna på TV? Ja, tjena! Dom vet ju verkligen hur man hackar tvboxar på 1 sekund och snor hela deras data. Fan, jag kan ju sno vad fan jag vill . Hur skyddar man sig? Det vet ni:
https://stallman.org/stallman-computing.html - Jag ville bara få folk att fatta att det är propaganda det som alla pratar om på nätet ang cybercrime, men jag är ingen lärare. Fråga eran lärare hur man gör men jag tycker är dåligt, det är bättre att lära sig själv.
Tänk på det jag visat och tänk på KINA/USA/MYNDIGHETER/RYSSLAND och sedan ta och fundera på er själva, inte på mig.
Tack för mig, nu har jag visat allt som går och lite till, för ingenting. Varsegoda jag är bara en programmare från och med nu och jag har stängt personens tvbox och lämnade en notis om att han skall vara mer försiktig i framtiden för att rädda han från DIG som tänkte tanken att försöka hacka samma box, nästa gång kanske det är ryssen!
/ w