2022-05-25, 21:53
Medlem
Hej på er,

Investerade 350 000 kr på Lysa i början av året. Extremt dålig tajming. Ligger i dagsläget 28 000 back. Håller också på att köpa en lägenhet. Vad tror ni är bäst? Ta ut pengarna från Lysa och lägga in i lägenheten (och då ta ett mindre lån) eller bara låta dem ligga kvar. Jag månadssparar inte på Lysa och har egentligen ingen sparhorisont. Tänkte lite naivt att pengarna ökar lite och att man kan ta ut dem när de behövs.
Blir så stressad över att det går ner bara, och skulle tycka det var jobbigt om jag backade ännu mer, säg 50 000. Vänder det någon gång?
Citera
2022-05-25, 22:36
Citat:
Ursprungligen postat av Avril
Hej på er,

Investerade 350 000 kr på Lysa i början av året. Extremt dålig tajming. Ligger i dagsläget 28 000 back. Håller också på att köpa en lägenhet. Vad tror ni är bäst? Ta ut pengarna från Lysa och lägga in i lägenheten (och då ta ett mindre lån) eller bara låta dem ligga kvar. Jag månadssparar inte på Lysa och har egentligen ingen sparhorisont. Tänkte lite naivt att pengarna ökar lite och att man kan ta ut dem när de behövs.
Blir så stressad över att det går ner bara, och skulle tycka det var jobbigt om jag backade ännu mer, säg 50 000. Vänder det någon gång?

”Extremt dålig tajming”: Du gissar lika mycket nu som du gjorde då. Du har ingen aning. Börja månadsspara och sluta tro så jävla mycket. Du kommer aldrig göra helt rätt. Sikta istället på att göra fler rätt än fel, så blir det bra nog.

Huruvida du borde använda dessa pengar till att minska lånet eller inte anser jag vara fullständigt irrelevant när du inte har en sparhorisont. Du kan inte jämföra en alternativ lånekostnad med förväntad avkastning utan att ta höjd för aktiemarknadens svängningar. Men på grund av din oro har du uppenbart för hög risk för ditt välmående, vilket trots allt är det viktigaste.

Bra att du valt LYSA. Börja månadsspara.
Citera
2022-05-26, 12:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Inget tidsatt mål för sparandet. men säg fem till tio år. ("vänder det någon gång")
Med den tidshorisonten vänder det alltid, åtminstone enligt historien.
Men
- du vill förränta dem så bra som möjligt och, som du skriver,
- ta ut dem när de "behövs".
Det är det ingen som vet om kapitaltillväxten på Lysa är större än den minskade kostnaden för lånet om du tar ut pengarna.
Det innebär att jag skulle sett det på längre horison än ingen och haft kvar Lysa (1) för likviditetens skull och för att jag (2) tror att Lysa går dels bättre FRAMÅT än bakåt, dels ger bättre avkastning än minskat banklån.
Citera
2022-05-26, 13:41
Medlem
Citat:
Hej på er,

Man ska inte spara i högrisksparande med pengar man behöver ta ut med kort varsel när de behövs.
Citera
2022-05-27, 06:49
Medlem
Pengar ms ska använda kommande 5 år hade jag låtit ligga på ett bankkonto.
Aktier är tillför ett långsiktigt sparande på ,plus 10 år.

Vad du ska göra nubtycker jag är svälja förlusten ta ut pengarna och sen bestämma dig på nytt vad dina planer för din ekonomi är och verkligen sätta dig ner och skissa vart du vill vara om 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in