Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Ibland händer det att ett rödljus inte slår om som det ska. Det är i synnerhet cyklister och motorcyklister som drabbas.
Får man köra mot rött om det aldrig slår om? Givetvis med största försiktighet iakttagen.
Googlade runt som fasen, men hittade inget som refererar till något lagrum. Hittade bara lite trix som att backa och köra fram igen för att trigga signalen. Men jag hittade ingenting där någon säger att man faktiskt får köra mot rött.
EDIT:
På förekommen anledning så undrar jag vad som gäller i Sverige. Inte USA eller något annat land.
Naturligtvis är det inte brottsligt om farbror blå inte kommer på dig
Blir du påkommen dock så blir det antagligen böter (och därmed per definition brottsligt).
För cyklister är lösningen rätt enkel (bortsett från att lagar tydligen inte gäller cyklister av vissa att döma) så är det bara stiga av cykeln och leda cykeln genom korsningen och hoppa på igen - det är nämligen inte brottsligt att gå mot rött. Rent tekniskt borde det även gälla motorcyklisten även om det antagligen är jobbigare att leda den genom korsningen (jag vet dock inte vad som gäller med att ha motorn igång då).