2006-06-25, 21:16
Medlem
Wittgensteins avatar
De så omtalade och hyllade danska smørrebrøden har alltid varit en pinsam och tragisk vit fläck på min kulinariska världskarta. Jag fick därför nu i helgen för mig att leta rätt på ett recept på nätet, inhandla ingredienser, och göra ett försök att tillaga dessa delikatesser för att inte hamna hjälplöst efter mina mer världsvana kollegor.

Efter en sökning med Google fann jag på Aftonbladets hemsida ett recept på svenska på Brandmandens natmad, som förvisso låter gott och exotiskt.

Receptet i sin helet finner ni här: http://deliverya.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,828454,00.html

För att tillverka ett smørrebrød, en dansk smörgås, så förväntas jag

1. Röka potatis i två timmar.

2. Göra en hønsesalat, helst genom att koka en liten höna. Två matskedar behöver vi.

3. Fritera små tunna strån av morot.

Det låter som en sjuhelvetes massa jobb för något som ska slabbas ut på ett halvt rågbröd och troligtvis tar två minuter att äta.

Fråga, således:

Är det värt allt arbete?
Citera
2006-06-25, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
De så omtalade och hyllade danska smørrebrøden har alltid varit en pinsam och tragisk vit fläck på min kulinariska världskarta. Jag fick därför nu i helgen för mig att leta rätt på ett recept på nätet, inhandla ingredienser, och göra ett försök att tillaga dessa delikatesser för att inte hamna hjälplöst efter mina mer världsvana kollegor.

Efter en sökning med Google fann jag på Aftonbladets hemsida ett recept på svenska på Brandmandens natmad, som förvisso låter gott och exotiskt.

Receptet i sin helet finner ni här: http://deliverya.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,828454,00.html

För att tillverka ett smørrebrød, en dansk smörgås, så förväntas jag

1. Röka potatis i två timmar.

2. Göra en hønsesalat, helst genom att koka en liten höna. Två matskedar behöver vi.

3. Fritera små tunna strån av morot.

Det låter som en sjuhelvetes massa jobb för något som ska slabbas ut på ett halvt rågbröd och troligtvis tar två minuter att äta.

Fråga, således:

Är det värt allt arbete?

Då jag kommer från Malmö, och spenderat en del timmar i kphm så kan jag lova dig...SMÖREBRÖD IS THA SHIT!

Gott som fan och visst är det värt att göra det.

Men glöm inte...Smörebröd smakar bäst i kphm
Citera
2006-06-25, 21:25
Medlem
Enligt wikipedia kan dessa mackor ha oändligt antal kombinationer av pålägg, så testa något enklare:

Citat:
Smørrebrød kan kallas Danmarks nationalrätt, och är en ganska bastant smörgås, som vanligen består av en skiva grovt och kompakt fullkornsbröd med en kombination av pålägg som kan varieras i det oändliga. Mängden pålägg är ofta ganska väl tilltagen och vissa typer av smørrebrød kan även utgöra huvudrätten i en måltid.

Vissa smørrebrød är så populära i Danmark att de fått egna namn, t ex Sol over Gudhjem (rågbröd, rökt sill, purjolök eller lök samt en rå äggula), Dyrlægens natmad (rågbröd, leverpastej, saltrulle, lökringar och sås) samt Stjerneskud (franskbröd, sallad, tomatskivor, panerad rödspättafilé, räkor och kaviar).

Stjerneskud (franskbröd, sallad, tomatskivor, panerad rödspättafilé, räkor och kaviar) lät väl helt okej?
Citera
2006-06-26, 01:14
Medlem
wääuus avatar
aaah smörrebröd altså me like
finns inte möed som slår ett gott smörrebröd i DK helst med potatis på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem