• 4
  • 5
2022-05-24, 12:49
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du skall veta vad skit jag fått för mitt beslut... bekanta tar för givet jag skall snickra åt dom svart... Det kan va en altan eller justera fönster mm... skitsura å giriga helt enkelt... Nu skiter jag i vilket.. de får väl ringa en firma som de flesta..
Kan bara le åt ditt inlägg ! Människor är snåla och lata. De ska ha hjälp med allt helst gratis !
Har själv en liknande situation......
Citera
2022-05-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Kan bara le åt ditt inlägg ! Människor är snåla och lata. De ska ha hjälp med allt helst gratis !
Har själv en liknande situation......
Ja helt otroligt... En av dom sa upp bekantskapen helt... Mina syskon trodde inte det var sant när jag berättade.. Mina syskon ringer en firma om de vill ha nått gjort. tror många hantverkare råkar ut för detta tyvärr...
Citera
2022-05-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du skall veta vad skit jag fått för mitt beslut... bekanta tar för givet jag skall snickra åt dom svart... Det kan va en altan eller justera fönster mm... skitsura å giriga helt enkelt... Nu skiter jag i vilket.. de får väl ringa en firma som de flesta..

Sådana kontakter tycker jag du ska kapa med omgående. De har ingen rätt att bli sura när du enbart försöker göra rätt för dig. Är själv lite hobby-snickare, så kan relatera till det du upplevt.
Citera
2022-05-30, 12:19
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Min snart 66-åriga pappa har hört att det är ekonomiskt pensionsmässigt fördelaktigt att fortfarande arbeta vid fyllda 66 år i stället för att gå i pension vid 65 (gör det någon större skillnad?). Stämmer det?

Hej Obolensky!

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.

Från januari det år man fyller 66 år får man enligt nuvarande regelverk förhöjt grundavdrag på pensionsutbetalningar. Samma år får man också förhöjt jobbskatteavdrag på lönen vilket gör det än mer förmånligt, rent skattemässigt, att fortsätta arbeta efter den punkten. Dessutom blir avsättningen till den allmänna pensionen högre ju längre man arbetar och tjänar in pengar till sin allmänna pension. Har man rätt till garantipension reduceras den i takt med att ens eget intjänande till pensionen ökar. För en mindre andel personer ger senare uttag inte alltid en högre total utbetalning, då exempelvis bostadstillägget kan kompensera en tidigt uttagen pension. På www.minPension.se kan din pappa logga in med e-legitimation och göra en prognos på hur hans pension påverkas vid ett senare uttag. Vill han beräkna hur hans pension ökar vid uttag av pension i kombination med arbete behöver han kontakta vår kundservice för en prognos. Han når vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller genom att mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension.

Hälsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera
2022-11-16, 17:18
Medlem
pensionsåldern ska baseras på det arbete du gör desto svårare och farligare det är det snabbaste du kan gå i pension.
Citera
2022-11-16, 18:25
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
pensionsåldern ska baseras på det arbete du gör desto svårare och farligare det är det snabbaste du kan gå i pension.
Den avstängningen gick fort...

Jag vet inte vad du påstår, "ska baseras" som i lagboken eller efter ditt tyckande?

Pension borde hanteras av personer själva.
Nu har vi ett system som luggar alla med hjälp av inflationen.
Den dag man går i pension lär det belopp man arbetat för urholkats.

Men med de spelregler vi har bör friska samt motiverade människor fortsätta.
Inte för mer pengar utan för mer meningen med livet poäng.
Citera
2022-11-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns en annan aspekt också. När man jobbar så håller man sig pigg. Kroppen har ett syfte och förfaller inte. Slutar man jobba är risken stor att man förfaller, och då går det fort.

Orkar han jobba bör han fortsätta.

Ja, jobbet är viktigare än man kanske kan tro när det handlar om att hålla sig alert. Sett ett antal personer gå i pension och hur snabbt det sedan går utför. Kontra dem som fortsätter jobba (om än inte heltid) efter de gått i pension. Den sociala biten kan vara svår att ersätta när man gått i pension. Det blir nog också lite som att vara arbetslös. Oceaner av fritid men för låg inkomst för att ha råd att göra det man vill med sin tid. Eller för lite påhittighet och eget driv för att fylla dagarna och sysselsätta sig.
Senast redigerad av Tedrom 2022-11-16 kl. 18:47.
Citera
2022-11-16, 18:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Min snart 66-åriga pappa har hört att det är ekonomiskt pensionsmässigt fördelaktigt att fortfarande arbeta vid fyllda 66 år i stället för att gå i pension vid 65 (gör det någon större skillnad?). Stämmer det?

Jag skulle nog uppskatta att få gå i pension än att det skulle vara fördelaktigt att fortsätta jobba med tanke på hur lite det gör för att fortsätta jobba. Men alla är vi olika och vissa uppskattar att få "lite" mer i pension och andra uppskattar pensionen då man aldrig vet hur länge man har kvar.
Är det värt att fortsätta jobba?
Citera
2022-11-16, 19:22
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Är det värt att fortsätta jobba?
Förutsätningar och motivation är olika för folk.

Har man en kronisk sjukdom, jobbar med farliga saker, kräver krafter eller är dödstrött på jobbet kan en tidig pension vara det bästa alternativet.

Jag är inte där ännu men om det rullar på utan större hinder har jag inget emot att fortsätta så länge som det tar att nå kaklet.

Sedan finns det ju en nedsida, varje dag extra vi lägger hindrar en ny-exad i sin karriär...
Citera
2022-11-17, 12:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums

Fast vad är svårt och vad är enkelt?

När jag åker med tågen i tunnelbanan så kan jag konstatera att hållarna för reklamskyltarna som sitter tejpade på insidan i överkant av fönstren ofta sitter en bit ner på fönstret och dessutom jävligt snett!

Idioten som monterar dessa anser antingen att han har ett jättlätt arbete eller att han har ett jättesvårt arbete, resultatet är uselt hur som helst.
Citera
2022-11-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, jobbet är viktigare än man kanske kan tro när det handlar om att hålla sig alert. Sett ett antal personer gå i pension och hur snabbt det sedan går utför. Kontra dem som fortsätter jobba (om än inte heltid) efter de gått i pension. Den sociala biten kan vara svår att ersätta när man gått i pension. Det blir nog också lite som att vara arbetslös. Oceaner av fritid men för låg inkomst för att ha råd att göra det man vill med sin tid. Eller för lite påhittighet och eget driv för att fylla dagarna och sysselsätta sig.

Nu kanske jag generaliserar här men i min släkt så har männen lidit mest av o gå i pension min morfar fortsatte o klättra på tak o jobba även vid pensionsåldern tog uppdrag även om han ej behövde.

Min farfar var anställd o gick i pension men hade alltid projekt på gång i sin verkstad där han snickra o höll på.

Men kvinnorna i min släkt verkar stormtrivas med sin pension de umgås med sina väninnor i dricker kaffe o skvallrar typ.
Citera
2022-11-17, 23:11
Medlem
Eastwings avatar
Men en sak är säker efter sista andetaget så spelar inte kapitalet på banken någon roll.
När sista vilan infinner sig blir det lika mörkt oavsett om du var slav och byggde pyramider eller om du var Farao och beslutade om pyramidbygget.
Någon skrev tidigare att "sista fracken har inga fickor." Tycker själv att den slutklämman är en av de bästa genom tiderna på Flashback
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in