Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-22, 12:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
11-åringar skall inte ha bankkort över huvud taget. Ge ungen en 100-lapp i veckopeng som hen kan disponera efter eget huvud. Om alla gjorde så skulle man samtidigt tvinga affärsidkarna att fortsätta hantera kontanter.



Någon gång ibland så tjänar hon ihop lite pengar och får då i sedlar men problemet är att bara 2 affärer tar kontanter där vi bor så lättare med kort
Citera
2022-05-22, 12:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Mitt vanliga bankkort från Handelsbanken (Mastercard) går att spärra för såväl internetköp som köp i utlandet. Skulle inte ett sådant fungera?


Både jag och frun har SEB så lättare med samma bank kanske
Citera
2022-05-22, 12:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Någon gång ibland så tjänar hon ihop lite pengar och får då i sedlar men problemet är att bara 2 affärer tar kontanter där vi bor så lättare med kort

Precis vad jag menar. Man löser inte problemet med att vika sig för affärsidkarna.
Citera
2022-05-22, 13:01
  #16
Medlem
exe.es avatar
Handelsbanken har ju sitt allkonto ung, gå in på denna hemsida och utforska lite!

https://www.handelsbanken.se/sv/priv...n/allkonto-ung
Citera
2022-05-22, 13:32
  #17
Medlem
Jag använder mig av Revolut Junior till grabben. Fungerar klockrent.

https://www.revolut.com/sv-SE/get-junior-card
Citera
2022-05-22, 14:36
  #18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Både jag och frun har SEB så lättare med samma bank kanske
Absolut, menar bara att man inte måste ha någon typ av specialkort för att kunna spärra för internetköp.
Citera
2022-05-22, 14:43
  #19
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Jag hade PFC förr men fick ej vara kvar för betalningsanmärkningar på något lustigt sett för det är ju inget kreditkort så jag vet ej men annars var det ganska bra tycker jag
PFC har debetkort (maestro) ifall du har anmärkningar. Deras kreditkort är en "premium"-funktion och kan väljas bort.
Citera
2022-05-22, 15:01
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
11-åringar skall inte ha bankkort över huvud taget. Ge ungen en 100-lapp i veckopeng som hen kan disponera efter eget huvud. Om alla gjorde så skulle man samtidigt tvinga affärsidkarna att fortsätta hantera kontanter.
Låter kanske bra, men inte så smidigt i praktiken. Möjligheten att alls kunna göra inköp i butiker blir starkt begränsat om det endast skall användas kontanter, handla på Ica eller liknande går bra, men begränsningarna i övrigt är högst omfattande. Möjligen skulle en hundralapp i månaden räcka länge på det viset!
Citera
2022-05-22, 15:29
  #21
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Både jag och frun har SEB så lättare med samma bank kanske

SEB har ungdomskort, eller maestro med begränsningar. Det går inte att handla online (eller ta en voi, jäklar vad min dotter bråkade om det innan hon blev 18). Har funkat bra för mina tre barn. Swish fick min yngsta när hon var 13.
Citera
2022-05-22, 15:34
  #22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Både jag och frun har S|E|B så lättare med samma bank kanske
S|E|B har också för barn och ungdomar: https://seb.se/privat/betala/barn-oc...omserbjudanden
Hos Danske Bank är det ingen årsavgift ända fram till 27 år så kan också vara ett alternativ: https://danskebank.se/privat/bli-kun...t/danske-start
Citera
2022-05-22, 15:36
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter kanske bra, men inte så smidigt i praktiken. Möjligheten att alls kunna göra inköp i butiker blir starkt begränsat om det endast skall användas kontanter, handla på Ica eller liknande går bra, men begränsningarna i övrigt är högst omfattande. Möjligen skulle en hundralapp i månaden räcka länge på det viset!

Jag säger inte att butiker endast skall använda kontanter. Däremot skall alltid möjligheten finnas. För en 11-åring är det också lärorikt att rent fysiskt se när kassan tryter.
Citera
2022-05-22, 15:38
  #24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Varför vill man göra det? Bara pensionärer och kriminella som använder kontanter idag.
Större risk att nån snor hennes pengar med.

Fördelen är att barnet får bättre förståelse hur pengar fungerar om de håller en fysisk sedel i handen istället för några siffror på ett bankkort som de aldrig ser förrän de är noll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback