2022-05-22, 10:15
Medlem
-=Damian=-s avatar
Tjena Flashback läkarna!

I förra veckan så skulle jag flytta på ett bord på ca 350Kg.
Vi använde bärselar för att göra ett litet lyft för att göra det lättare att kasa bordet på filtar över ett golv.

Dagen efter så kände jag viss smärta mellan skulderblad och ryggrad. Ganska vanligt för min del så jag arbetar med tungt manuellt arbete, samt ofta stressad - vilket jag förstått gärna sätter sig som smärta i kappmuskeln. Dock har smärtan tilltagit mer och mer, och inatt vaknade jag flera gånger av smärtorna.
Idag kan jag knappt vrida på huvudet eller röra huvudet framåt. Antar att det blivit inflammerat?

blir att tugga lite ipren nu, men finns det något man kan göra för att påskynda läkningen?
Massage? stretching? Liniment?
Ska jag försöka hålla muskeln i rörelse eller låta den vila?

Tacksam för svar då jag behöver min kappmuskel till arbetet
Citera
2022-05-22, 13:29
Medlem
Ipren, lätt massage och rörelse som typ crosstrainer är bra. Stretching kan vara lite för provocerande.
Citera
2022-05-22, 13:41
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Ipren, lätt massage och rörelse som typ crosstrainer är bra. Stretching kan vara lite för provocerande.

Tack!
så egentligen är det du säger är att muskeln bör få arbeta lite, och att man ser till att hålla blodcirkulationen uppe? typ lätt avslappningsmassage, inga djupa hårda tryck. Köra med lite typ - Linnex för att se till att muskeln håller sig aktiv?
Citera
2022-05-22, 19:40
Medlem
Det har bara gått cirka 1-2 veckor sedan symptomstart. Det kommer läka fint på ytterligare en eller ett par veckor. Skulle i och för sig inte ta något antiinflammatoriskt (t ex Ipren) eftersom en inflammation är en viktig del av läkeprocessen. Varför ta en tablett som hämmar kroppens reparationsprocess liksom?

En ny forskningsrapport tas upp i de här inläggen:
https://bigthink.com/health/anti-inflammatory-drugs-ibuprofen-chronic-pain/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/nsaids-and-steroids-for-acute-pain-may-increase-chronic-pain-risk

Jag skulle rekommendera värme och lättare nack/skulderrörelser som stimulerar blodtillförsel till området och gynnar återhämtningen.
Citera
2022-05-22, 21:11
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligFilur
Det har bara gått cirka 1-2 veckor sedan symptomstart. Det kommer läka fint på ytterligare en eller ett par veckor. Skulle i och för sig inte ta något antiinflammatoriskt (t ex Ipren) eftersom en inflammation är en viktig del av läkeprocessen. Varför ta en tablett som hämmar kroppens reparationsprocess liksom?

En ny forskningsrapport tas upp i de här inläggen:
https://bigthink.com/health/anti-inflammatory-drugs-ibuprofen-chronic-pain/
https://www.medicalnewstoday.com/articles/nsaids-and-steroids-for-acute-pain-may-increase-chronic-pain-risk

Jag skulle rekommendera värme och lättare nack/skulderrörelser som stimulerar blodtillförsel till området och gynnar återhämtningen.

Tack för svar!

Har alltid blivit matad med att man bör käka antiinflammatoriskt preparat för att påskynda läkningen.
Jag har extremt svårt för att käka medicin i onödan.

Lider bland annat av dubbla diskbråck.. får en jävla massa narkotiska preparat utskrivna vid smärtperioder. tar oftast under halva den angivna doseringen då jag inte pallar med det i onödan..

Lider även av Crohns sjukdom.. enligt läkaren ska jag käka Kortison.. dagligen i resten av mitt liv.. 4 år sedan jag tog en tablett.. hellre rännskita än tabletter liksom.

har ikväll rört höger arm samt nacke försiktigt tills det börjar göra ont.. sträcker ut lite till en kort stund för att inte bli "stel" i musklerna som jag med erfarenhet vet att man kan bli med tanke på mina diskbråck.
Bad även frugan köra en lätt massage runt hela kappmuskeln i ca 5 min. matar på med Linnex som ökar blodtillförseln på området.

Känns bra just i detta nu, men det gjorde det igårkväll med.
Hoppas på en bättre natt där man inte vaknar av krampaktiga smärtor i området

Bra länkar du skickade i övrigt!
Ska ta detta med mig och inte använda NSAID i onödan framöver
Citera
2022-05-24, 03:23
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Bra länkar du skickade i övrigt!
Ska ta detta med mig och inte använda NSAID i onödan framöver

Jag tycker artikelförfattarna skarvar lite i sin framställning av resultaten i studien (båda länkarna refererar till samma studie). Eller försöker få det att framstå som vedertagen fakta om man bara skummar igenom det lite snabbt. Så uppfattade jag det iaf

Ska bli intressant att följa, men jag överger inte NSAID riktigt än om och när det behövs!

https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.abj9954

I övrigt har du verkar fått koll på läget? Rörelser utan belastning, värme (kudde eller liniment), kanske någon tablett för att dämpa smärtan. Massage hade jag nog undvikit ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in