2022-05-21, 16:01
Medlem
I USA är det relativt vanligt att läkare skriver ut medicin ,,"off label", dvs en beprövad medicin avsedd för ett specifikt ändamål fast för ett annat syfte,ex SSRI preparat visade sig ha positiva effekter för män som hade problem med för tidig utlösning. Finns massor av andra exempel.

I Sverige tycks läkarkåren vara helt bakbundna av var Socialstyrelsen och andra politruker bestämmer. Säg att jag visar mig ha ADHD och upptäckt att en låg dos buprenorfin, som egentligen ges till människor som är beroende av opiater, i syfte att de inte skall ta ett destruktivt återfall (Buprenorfin är de facto en opioid).

Kan en driven läkare som tror på sin patient skriva ut en låg dos för behandling av de bekymmer ADHDn ger? Är ganska säker på att det får hen inte göra-hon kan ansöka om dispens, men kommer säkert få avslag då dessa beslutsfattare är livrädda för allt som är klassat som narkotika, liksom att "äventyra" patientens hälsa genom att använda ett preparat som är utprovat för ett annat ändamål. Någon som vet mer om saken och/eller om praxis är på väg att ändras?
Citera
2022-05-21, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
I USA är det relativt vanligt att läkare skriver ut medicin ,,"off label", dvs en beprövad medicin avsedd för ett specifikt ändamål fast för ett annat syfte,ex SSRI preparat visade sig ha positiva effekter för män som hade problem med för tidig utlösning. Finns massor av andra exempel.

I Sverige tycks läkarkåren vara helt bakbundna av var Socialstyrelsen och andra politruker bestämmer. Säg att jag visar mig ha ADHD och upptäckt att en låg dos buprenorfin, som egentligen ges till människor som är beroende av opiater, i syfte att de inte skall ta ett destruktivt återfall (Buprenorfin är de facto en opioid).

Kan en driven läkare som tror på sin patient skriva ut en låg dos för behandling av de bekymmer ADHDn ger? Är ganska säker på att det får hen inte göra-hon kan ansöka om dispens, men kommer säkert få avslag då dessa beslutsfattare är livrädda för allt som är klassat som narkotika, liksom att "äventyra" patientens hälsa genom att använda ett preparat som är utprovat för ett annat ändamål. Någon som vet mer om saken och/eller om praxis är på väg att ändras?
Off label förskrivning förekommer i Sverige också däremot så vet jag inte hur långt en viss läkare kan gå, att få tex få Buprenorfin utskrivet emot ADHD känns nog ganska svårt om inte omöjligt.

Däremot så har män som lider av för tidig utlösning även fått låga doser SSRI preparat utskrivna även i Sverige.

Neuroleptika (antipsykosmediciner) skrivs ju ut off label emot lite allt möjligt numera typ sömnsvårigheter, ångest, anorexi mm.

Jag vet inte om det räknas som riktig off label men personligen så har jag Iktorivil (EP Bensodiazepin) på recept emot GAD samt Xanor (Panikångest Bensodiazepin) v.b emot svår insomnia.

Vet om ett fall också där en person fick Imovane utskrivet att tas dagtid emot ångest ! Vilket torde klassa in rätt bra i begreppet Off label förskrivning.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-21 kl. 16:24.
Citera
2022-05-23, 11:18
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Off label förskrivning förekommer i Sverige också däremot så vet jag inte hur långt en viss läkare kan gå, att få tex få Buprenorfin utskrivet emot ADHD känns nog ganska svårt om inte omöjligt.

Däremot så har män som lider av för tidig utlösning även fått låga doser SSRI preparat utskrivna även i Sverige.

Neuroleptika (antipsykosmediciner) skrivs ju ut off label emot lite allt möjligt numera typ sömnsvårigheter, ångest, anorexi mm.

Jag vet inte om det räknas som riktig off label men personligen så har jag Iktorivil (EP Bensodiazepin) på recept emot GAD samt Xanor (Panikångest Bensodiazepin) v.b emot svår insomnia.

Vet om ett fall också där en person fick Imovane utskrivet att tas dagtid emot ångest ! Vilket torde klassa in rätt bra i begreppet Off label förskrivning.
Jag vet ett fall där det står så här i socialstyrelsens rapport, som går att läsa gratis på Lexbase...

Citat:
Vid besök den 14 oktober 2010 tog MJ upp att hon ville ha hjälp med avgiftning.
**** föreslog inläggning på ett behandlingshem där MJ inte kunde tänka sig att
motta vård. Hon ville avvakta besök hos handläggare inom socialtjänsten. Vid detta
besök framkom också att MJ under en längre tid haft besök en gång per vecka hos
**** som inte joumalförts. Exakt vilken dos Imovane MJ då tog framgår inte.
Enligt anteckning av annan läkare den 4 november 2010 hade MJ uppgett att hon
förbrukade 50 tabletter per dygn. I en administrativ anteckning den 19 november
2010 noterade **** att han träffat MJ två gånger den senaste veckan samt före-
slagit inläggning eller daglig kontakt för poliklinisk nedtrappning. MJ vägrade båda
delarna och ville istället satsa på kommunens avgiftningsprogram. Med stor tvekan
accepterade **** dosen på 50 tabletter Imovane per dygn, i avvaktan på kon-
takt med socialtjänsten.

Har censurerat läkarens namn, men kan skicka PM om nån vill läsa hela rapporten. Men han blev av med sin legitimation.

Vidare har jag hört om läkare som skrivit ut opioider till sin son, som missbrukade, läkare som skrev ut hur mycket buprenorfin som helst till missbrukare, men han tog livet av sig. Nån läkare blev av med sin förskrivningsrätt när han första dagen som AT-läkare skrev ut morfin till sig själv.
Citera
2022-05-23, 21:36
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84

Finns fler patienter som får Alprazolam utskrivet mot sömnbesvär v.b oftast har de en svår sjukdom, inom den palliativa vården finns det patienter som behandlas med Gabapentin + Metadon.
Citera
2022-05-23, 21:43
Medlem
Min man har sedan många år Targiniq ( oxycodon/naloxon) mot RLS, efter lång utredning och många alternativ testade innan, idag föreskrivs det mot detta fick väldigt restriktiv, då för 15 år sedan var det helt enkelt så att man provade sig fram lite 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in