Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Ja att inte tolk behövs är mycket märkligt. Kanske varit i Sv i många år innan hon ”officiellt” kom hit?
Att hon har koll på bidragen är mindre förvånande.
Kanske kan man som somalie ha flera fruar i Etiopien? Men det var bara en tanke.
Nog många mord som av bekvämlighetsskäl/statistiska skäl skrivs av som suicid av polisen. Speciellt dessa hedersmord. Mycket svåra och resurskrävande att utreda.
Så win-win för Klan och Polis!
Fast det är ju det de gör. Nu har vi ju Det Nya Sverige.

Det kan ju vara engelska de pratar... Utöver det faktum att det finns folk som lär sig språket snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Egnatankar
Afrikanska koptiska kristna kan vara lika styrda av hederskultur som muslimer.
Gör nog ingen skillnad på vilken religion de har. Man ska passa sig för kristna afrikaner ibland (eller vilka kristna invandrare som helst). De är knappast kristna som oss, vilket majoriteten av den kristna världen inte är. Sedan så fungerar det ungefär jämlikt med om folk har islam eller kristendomen som religion med att integrera sig. De här kom ju 2019 och är knappast integrerade då. Jävligaste är väl att hade de inte dödat systern hade bröderna/kusinerna sannolikt haft sina kvinnohatande våldtäktståg i det svenska samhället istället mot andra flickor och kvinnor. Flickstackarn dog och samhället blev samtidigt
kanske av med flertalet kvinnohatande våldtäktsmän/ kvinnoboxare som skulle hållit på i åratal innan första anmälan kommit in med ett liv av kvinnliga offer bakom dem. Den bistra sanningen.
Kollade nyss, Etiopien har aldrig varit koloniserat. (Tänkte på engelska som potentiellt språk) Däremot är det många från Somalia, Eritrea och Sudan som flyr dit.
De kan mycket väl vara flyktingar om mannen är kvar. Definitivt klanstrukturer om bröderna tillåts flippa pga att flickan vid enstaka tillfälle interagerat socialt med kamrater. Modern är den minst skyldiga och även om kvinnor som regel är delaktiga i hedersbrott och kraftigt skyldiga, är hon kanske under kontroll av sönerna/kusinerna. Framstår som om en av pojkarna? (vet inte deras åldrar) kan vara psykopatiskt lagd och därmed omedelbart attackerat av raseri för att systern/kusinen gjort minsta ansatser till att inte helt foga sig efter familjens "man".
Läste nu att mamman ska ha blivit påtagligt irriterad. Dynamiken är vad jag haft uppfattat under mitt liv, rätt flytande med män och kvinnors olika uppfattningar om rätt och fel, att någon kan utmärka sig som särskilt "kränkt" och att mer vad man nu ska kalla det ... empatiska? moraliska ? Människor omkring en "kränkt" person gärna vill medla, lugna osv. Nu har jag inte insyn i hederskultur eller sådan problematik men ändå, jag föreställer mig att sådana dynamiska relationer även förekommer vid hederskultur. Även att vissa mödrar är jäkligt delaktiga och kanske grymmare än vad fäder etc önskar men även att de kan vara underkastade en son t.ex som kan styra och ställa hur en önskar det. Mina uppfattningar om hur invandrare navigerar sig är därmed lite skiftande och inte så enkelt i svart eller vitt. Tydligen hade jag sannolikt fel i att modern inte skulle varit drivande. Men jag uppfattade förloppet som för snabbt. Då har hon sannolikt även misshandlat och tagit ut mycket på flickan innan också utöver rollen som "stolt" moder.