2022-05-22, 20:52
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Med livshotande skallskador blir det nog inget bra liv om hon överlever. Grönsak sannolikt.

Tänker på Michael Schumacher som slog sig i huvudet i en svår skidolycka 2013. Ingen vet säkert hur han mår idag förutom närmaste familjen men det ryktas att han är en grönsak.
Men det behöver inte vara så för alla. Många repar sig och kan leva vanligt liv.
Citera
2022-05-22, 21:47
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Var det inte ett liknande fall i Norrköping? En ung tjej som körde ut mitt framför en lastbil. Säkert musik i öronen och en idé i huvudet att inget kunde hindra henne. Vet inte hur det gick, men hon släpades efter den där lastbilen ganska länge vill jag minnas.

Hoppas denna Karlstads-tjej repar sig och får sig en tankeställare..

Den tjejen var i 30årsåldern, och ja, trots att hon körde ut i vägen var det trots allt ett övergångsställe där hon hade grönt ljus och lastbilschauffören skulle svänga in utan att se henne.
Citera
2022-05-23, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findus18
Tyvärr är det ju så.... jobbat på neuroop i 28 år, en hjälm hade räddat mycket många gånger 😥
Kan inte svära på det, men tror inte Örebro tar de svåra skallskadorna, så troligen är hon i Uppsala.

Hon är i Uppsala, kan bekräfta det.
Citera
2022-05-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blotgris
Hon är i Uppsala, kan bekräfta det.

Kan du hinta om vem den skadade är?
Citera
2022-05-23, 09:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Kvinna i 20-årsåldern har totalkraschat med elsparkcykel i Karlstad. Olyckan inträffade strax före 01:30 under natten till lördag i korsningen Drottninggatan/Järnvägsgatan:

https://www.google.se/maps/@59.37925...7i16384!8i8192

Tjejens skallben är nu krossat och hon svävar mellan liv och död. Hon ska ha skjutsat en annan person på elsparkcykeln. Dennes skadeläge är i nuläget oklart.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ter-i-karlstad

• Någon i Karlstad som var på plats och såg hur olyckan gick till?

• Hur många har nu dött och skadats allvarligt i olyckor där dessa elsparkcyklar varit inblandade?

• Alla kunniga och jättehögutbildade vet ju att jorden snart går under i ett enda stort kokande eldhav om vi inte saboterar så mycket vi bara kan för fossilbilismen för att i stället åka runt på klimaträddande elsparkcyklar. Bör vi därför vara glada att somliga offrar sig frivilligt i kampen för planetens framtid och betrakta övriga avlidna och skadade som collateral damage?
Det är ju knappast sparkcykelns fel om du trodde det.
Citera
2022-05-23, 13:41
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Väldigt konstigt, tänker PRECIS SOM DU.
Tror de va snälla för att hon ska få försäkringspengar.

Vad ska hon ha pengar för? Fan jävla tattare som tigger pengar från försäkringsbolag när dom själva skadar sig, har hon flytt täcker försäkringen sängen på sjukan !
Citera
2022-05-23, 18:37
Medlem
DennisOlofs avatar
@theshade men det kan ju inte vara konstigt att sakna hjälm.

Det finns ju massor av elsparkcyklar du kan hyra i storstäderna, menar du att alla dessa är idioter som inte har hjälm på sig. Det skulle ju inte fungera i praktiken, däremot är det såklart bra och en fördel att ha hjälm om du har en egen elsparkcykel, eller vet med dig att du ska färdas mellan punkt A och B varje dag och det är samma sträcka hela tiden.

Det är inte praktiskt gångbart för folk som spontant bara hyr en elsparkcykel för att ta sig runt i stan. Ska alla bära på hjälm hela tiden då eller ?

Är det någon som vet om det var en egen eller en hyrsparkcykel som personen körde på ?

Står också i artikeln att det var en medpassagerare, det är olämpligt men tyvärr inte ovanligt i Stockholm att man ser två personer på en och samma elsparkcykel. Då är det lättare att åka omkull anser jag, plus att stanna kan bli knepigare pga mer rörelseenergi.
Citera
2022-05-23, 20:04
Medlem
Karlstad har väll de senaste 20-åren växt och blivit något av en riktig studentstad? Är jag förvånad att detta hänt? Inte direkt. Håller andan varje gång jag ser ynglingar köra förbi med sådana eldrivna cyklar, i synnerhet de som ser ut att vara i 15-20års åldern. Det känns som att det alltid är på marginalen att något hemskt kommer att ske. Lider med föräldrarna och anhörig och hoppas såklart hon vaknar upp, frisk.
Citera
2022-05-23, 20:26
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Nej. Fel. Går i 20

Går utmärkt att hyra en elscooter i stan och komma upp högre än 20. Bara att släppa gasen i lagom läge, så rullar den på i en brant backe. Tror jag varit uppe i 37 faktiskt.

Vad jag undrar är, är förhållandet mellan skallskadade elsparkcyklister och vanliga cyklister? Personligen tror jag att det är farligare att åka elspark men vet inte.
Citera
2022-05-24, 05:18
Medlem
Krummlans avatar
Hur vet man att den bara gick i 20 km/Tim. Hade en som gick i 70 framför mig när jag var ute med bilen för ett par dagar sedan.
Citera
2022-05-24, 12:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Är huvudet dumt får kroppen lida. Det är sen gammalt.
I det här fallet var det ju huvudet som fick lida.
Citera
2022-05-24, 14:30
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Ingen som har en uppdatering gällande skadeläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in