2022-05-21, 01:36
Medlem
Fick för några dagar sedan reda på att jag blev dömd i hovrätten när jag var 18 år för en skitgrej.
Innan har jag trott att den skitgrejen blev nedlagd eller att åtal underläts då jag inte fick någon information efter mitt polisförhör.
Det som har visat sig nu är att jag först blev dömd i tingsrätt till dagsböter, att jag med hjälp av ombud överklagat och att domen sedan fastställs i hovrätten. Jag har aldrig fått se papper på det här tidigare, jag har aldrig blivit tillfrågad om jag ville överklaga och jag har aldrig betalat den bötern.

Min teori är att någon stal posten (sånt har hänt förr) och sedan överklagade i mitt namn för att reta rättsväsendet. Och har kronofogden dragit pengar från mitt konto eftersom jag aldrig sett ett inbetalningskort från polisen på det här?

Någon annan som varit med om något liknande?
Citera
2022-05-21, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Fick för några dagar sedan reda på att jag blev dömd i hovrätten när jag var 18 år för en skitgrej.
Innan har jag trott att den skitgrejen blev nedlagd eller att åtal underläts då jag inte fick någon information efter mitt polisförhör.
Det som har visat sig nu är att jag först blev dömd i tingsrätt till dagsböter, att jag med hjälp av ombud överklagat och att domen sedan fastställs i hovrätten. Jag har aldrig fått se papper på det här tidigare, jag har aldrig blivit tillfrågad om jag ville överklaga och jag har aldrig betalat den bötern.

Min teori är att någon stal posten (sånt har hänt förr) och sedan överklagade i mitt namn för att reta rättsväsendet. Och har kronofogden dragit pengar från mitt konto eftersom jag aldrig sett ett inbetalningskort från polisen på det här?

Någon annan som varit med om något liknande?
Är det inte ditt ombud som gör överklagan åt dig? Låter mycket märkligt.
Ring till TR/HR och fråga hur överklagan har inkommit och att det inte är du som gjort den.
Citera
2022-05-21, 08:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb

Jag tycker det låter som rena konspirationsteorierna? Använder du droger? Någon skulle alltså överklagat i ditt namn och kronofogden drar sedan pengar från ditt konto utan att ens kontakta dig? Är du svår att få tag på? Bor du t.ex. där du är skriven?

Tingsrätten/hovrätten bör ha alla handlingar i ditt ärende. Ring dit och begär ut dem.
Citera
2022-05-21, 09:00
Medlem
IamMyNMYs avatar
Vad hände förra gången någon stal posten? Var det så du torskade på skitgrejen?
Citera
2022-05-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag tycker det låter som rena konspirationsteorierna? Använder du droger? Någon skulle alltså överklagat i ditt namn och kronofogden drar sedan pengar från ditt konto utan att ens kontakta dig? Är du svår att få tag på? Bor du t.ex. där du är skriven?

Tingsrätten/hovrätten bör ha alla handlingar i ditt ärende. Ring dit och begär ut dem.

Jag hade på den tiden LVU och bodde inte hemma. Var nog väldigt svår att få tag på. Kan eventuella anhöriga agera ombud fastän man är myndig? Det kanske var så?
Citera
2022-05-22, 15:39
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Generellt sett så kan alla parter i målet klaga. Blir svårt att berätta vad som hänt i detta fallet såklart. du går gärna försöka förklara lite mer detaljerat. Ska sägas att bötesbrott. I regel inte beviljas prövningstillstånd hos Hovrätten.
Citera
2022-05-27, 19:42
Medlem
Det låter väldigt märkligt. Hur fick du veta det?

Hovrätten är förbannat petig med att ombud ska lämna in fullmakt vid överklagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in