2022-05-20, 18:28
Medlem
Alessio.Cercis avatar
Jag dricker min morgonjuice från godmorgon men tycker den är lite tråkig och tror inte ens det är hälsosamt i längden. Vill göra egen juice men då behöver man ju en juicepress eller råsaftsentefug om jag förstått rätt.

Jag kan göra massa juice och kasta in i kylen om jag jag gör råsaftgrejen eller vad säger ni? Vilka recept är goda och hälsosamma?
Citera
2022-05-20, 18:32
Medlem
Om du har stor plats i köket för en apparat till så köp. Använde min mycket i början men nu står den mest i skåpet.

Kör i morötter, apelsin, äpple och en bit ingefära.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessio.Cerci
Jag dricker min morgonjuice från godmorgon men tycker den är lite tråkig och tror inte ens det är hälsosamt i längden. Vill göra egen juice men då behöver man ju en juicepress eller råsaftsentefug om jag förstått rätt.

Jag kan göra massa juice och kasta in i kylen om jag jag gör råsaftgrejen eller vad säger ni? Vilka recept är goda och hälsosamma?
Citera
2022-05-20, 18:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Skulle tyvärr säga att det inte är värt det om man nu inte odlar frukt/grönsakerna själv. Blir jäkligt dyr juice i slutänden annars och inte nödvändigtvis speciellt mycket godare än den man köper färdig.
Citera
2022-05-20, 18:38
Medlem
qups avatar
Juicepress är värdelöst men en ordentlig kaffemaskin är jävligt värt om man gillar kaffe.
Citera
2022-05-20, 18:53
Medlem
Skulle ändå vilja säga att jag har haft extremt mycket nytta av min juice press.
ska dock vara en slowjuicer, juicecentrifuger är inte alls i närheten utav lika effektiva.
juice pressar är även extremt bra att ha vid vissa maträtter iom att man kan separera alla smaker från alla fibrer.
i vissa maträtter vill man inte ha frukt/grönsaksfibrer utan bara smakerna.
Citera
2022-05-20, 19:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Nej, socker är inte hälsosamt i längden.
Citera
2022-05-20, 20:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Ska du pressa och frysa kan du lika väl köpa tetra i affären. Apelsinjuice skall drickas nypressad, annars spelar det ingen roll hur fin maskin du har för att pressa apelsinerna.
Recept på apelsinjuice? Tja, apelsin.....
Citera
2022-05-20, 20:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Köp en vanlig press - en sån där räfflad kon som du vrider runt apelsinskivor på - godare än så blir det inte vad du än gör, och du slipper en stor jävla maskin för flera tusen med 82 svårdiskade delar…

Om jag inte ville vara anonym skulle du gärna fått min nästan splong nya råsaftcebtrifug som står i ett skåp och tar plats - så kunde du komma fram till samma slutsats själv.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-05-20 kl. 20:24.
Citera
2022-05-20, 20:48
Medlem
BernardLoutres avatar
Köp en manuell i plast för ett par tior. Räcker för mina krav och tar inte mycket plats.
Citera
2022-05-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Köp en vanlig press - en sån där räfflad kon som du vrider runt apelsinskivor på - godare än så blir det inte vad du än gör, och du slipper en stor jävla maskin för flera tusen med 82 svårdiskade delar…

Om jag inte ville vara anonym skulle du gärna fått min nästan splong nya råsaftcebtrifug som står i ett skåp och tar plats - så kunde du komma fram till samma slutsats själv.

ska man använda den en/två gånger så är det lika bra att använda handpress.
ska du använda den till att göra färskpressad juice ett par gånger i månaden så absolut en råsaftcentrifug.

Men nej inget av detta kan jämföras med en slow juicer.
fibrerna från en slow juicer är snustorra - samma sak kan man inte säga vid en råsaftcentrifug.
Frukt är dyrt (och somliga ekologiska grönsaker), därför är det bättre med snustorra fibrer och en större mängd vätska från varje enskild frukt/grönsak.

sedan är det är det oftast lika många delar som behöver rengöras i en råsaftcentrifug såsom en slow juicer.

slow juicer är även fantastiska när det kommer till att göra drinkar.

mycket högre pris men jag har nyttjat min flitigt i 10 år och den fungerar fortfarande felfritt.
Citera
2022-05-20, 22:36
Medlem
swedsters avatar
Är juicen slut i affären eller?
Citera
2022-06-04, 01:02
Beror på hur mycket plats man har.
Ska man göra färskpressad juice varje morgon vill man gärna att den ska stå redo framme på bänken, annars blir det mest bara jobbigt och då hade det varit enklare ta fram juice från kylen.

Men lyxigare känsla ger det med en juicepress, för mig hade det dock inte varit värt då jag endast dricker juice ett par gånger om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in