2022-05-20, 16:31
Medlem
TradgardsMastarns avatar
Vad tycker ni om så kallade fakekläder? Annars känt som replica kläder.

Själv har jag inget emot det alls, tycker det är väldigt onödigt att till exempel spendera 7000 kr på en balenciaga hoodie när jag kan köpa en likadan fake för 200 kr som näst intill är av samma kvalitet. Vad tycker ni?
Citera
2022-05-20, 17:01
Medlem
SexSexSexs avatar
Fejk är inte bäst, men...

Tycker det går bra med fejkmärken på olika varor
det förbättrar folks privatekonomi avsevärt och i dessa tider är det mycet nyttigt för folkhälsan.

dessutom , personligen är jag besviken på de flesta riktiga märkeskläder jag köpt de håller inte länge nog helt enkelt och det vet jag ökar folks tendens att köpa fejk, skillnaden i kvalite är ingen eller liten.

pike t-shirtar för tusen kronor som är utslitna under armarna pga friktion efter tjugo dagars normal användning är ett exempel på vad jag varit med om många gånger, likaså sommarskor för lika mycket som går sönder efter att ha ha använts milt ca 25 dagar

sånt gör att folk tappar sin goodwill mot märkesföretagen och då känns det skönt att blåsa dom genom att köpa fejk!

fejkmärken sätter även fingret på något viktigt, att folk , undantaget en liten klick, egentligen inte tycker det spelar någon roll om märet är fejk eller inte, grundar sej i att man använder sej av mörkeskläder och andra saker, för att komma undan socialt och inte för att man tycker märkena i sig är viktiga
d v s att inte bli attackerad för att man alltför tydligt visar att man inte har några tillgångar är det viktiga och då räcker det med att ha saker som vid en snabb titt ser ut som en äkta märkesvara, för ingen kommer ju att gå fram och förhöra bäraren om det är äkta vara eller inte

men fejkmärken ska vara likadana som orginalet, i stort i alla fall

och please, inga jättelika logos på plaggen, det utstrålar dåligt självförtroende och låg intellektuell mognad
Citera
2022-05-20, 17:39
Medlem
Anser det vara ett tragiskt fenomen.
Citera
2022-05-20, 17:46
Medlem
TradgardsMastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Tycker det går bra med fejkmärken på olika varor
det förbättrar folks privatekonomi avsevärt och i dessa tider är det mycet nyttigt för folkhälsan.

dessutom , personligen är jag besviken på de flesta riktiga märkeskläder jag köpt de håller inte länge nog helt enkelt och det vet jag ökar folks tendens att köpa fejk, skillnaden i kvalite är ingen eller liten.

pike t-shirtar för tusen kronor som är utslitna under armarna pga friktion efter tjugo dagars normal användning är ett exempel på vad jag varit med om många gånger, likaså sommarskor för lika mycket som går sönder efter att ha ha använts milt ca 25 dagar

sånt gör att folk tappar sin goodwill mot märkesföretagen och då känns det skönt att blåsa dom genom att köpa fejk!

fejkmärken sätter även fingret på något viktigt, att folk , undantaget en liten klick, egentligen inte tycker det spelar någon roll om märet är fejk eller inte, grundar sej i att man använder sej av mörkeskläder och andra saker, för att komma undan socialt och inte för att man tycker märkena i sig är viktiga
d v s att inte bli attackerad för att man alltför tydligt visar att man inte har några tillgångar är det viktiga och då räcker det med att ha saker som vid en snabb titt ser ut som en äkta märkesvara, för ingen kommer ju att gå fram och förhöra bäraren om det är äkta vara eller inte

men fejkmärken ska vara likadana som orginalet, i stort i alla fall

och please, inga jättelika logos på plaggen, det utstrålar dåligt självförtroende och låg intellektuell mognad

Sant, skillnaden på kvaliteten mellan ett äkta märkesplagg och ett fejk som inte är överdrivet billigt är minimal som det ser ut idag. Att spendera hejdlöst mycket pengar på äkta plagg bara för att det är äkta är enligt mig att kasta pengar i sjön.
Citera
2022-05-20, 17:47
Medlem
TradgardsMastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Anser det vara ett tragiskt fenomen.

Vad är ett tragiskt fenomen? Utveckla gärna.
Citera
2022-05-20, 20:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TradgardsMastarn
Vad tycker ni om så kallade fakekläder? Annars känt som replica kläder.

Själv har jag inget emot det alls, tycker det är väldigt onödigt att till exempel spendera 7000 kr på en balenciaga hoodie när jag kan köpa en likadan fake för 200 kr som näst intill är av samma kvalitet. Vad tycker ni?

Varför inte köpa billigare märken men av hög kvalitet från första början? Sjukt att främja tillverkare vars enda syfte är att utnyttja de som lyckats.
Citera
2022-05-20, 22:24
Medlem
TradgardsMastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Varför inte köpa billigare märken men av hög kvalitet från första början? Sjukt att främja tillverkare vars enda syfte är att utnyttja de som lyckats.

Billigare märken har inte samma sociala status är väl det som det grundar sig i. "Att främja tillverkare vars enda syfte är att utyttja de som lyckats" - Är det inte sjukare att sätta sådana sjuka priser på sina kläder som de märkerna har gjort från början och sen utnyttja marknaden när kvaliteten är densamma som ett billigare märke?
Citera
2022-05-20, 23:03
Avslutad
Dels är det olagligt att tillverka (de påverkar ju såklart inte dig som köpare) men genom köpet stödjer du förmodligen någon kriminell organisation som ligger bakom tillverkningen, kan vara allt från människohandel till barnarbete, själv känner jag att det inte är något jag vill stödja. Samtidigt framstår man som en clown om man går går med en tröja värd 7000kr och lever som en sosse. Varför inte bara köpa normala kläder, och nej du kommer inte få samma hoodie. Du kommer få en felstavad tröja eller liknade som håller 3 tvättar.

Finns säkert undantag men de flesta jag känner som går runt med märkeskläder med flashiga loggor har rätt taskigt självförtroende i övrigt. (Jag talar också av egen erfarenhet, jag var själv en sådan märkes... när jag var yngre).
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-05-20 kl. 23:09.
Citera
2022-05-20, 23:33
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Alla kläder görs i Kina eller i Bangladesh i vilket fall som helst. Stora bolag har själva åkt på barnarbete och miljöförstöring. Ser inte skillnaden på replika kläder som mot original faktiskt. Idag är utformning i princip identisk med original med undantag på kvalité. Man får vad man betalar för i många fall, men det gäller även märkeskedjor som Zara bland annat.

Har nyligen fått upp ögonen och har handlat och importerat flertalet paket senaste 2 åren. Hit or miss minst sagt men man lär sig att måtta ordentligt. Det tar i regel längre tid att handla. Dels just för att storlekarna varierar krafitgt men också tiden innan de anländer till lager i Kina, innan paketet hamnar i Sverige och tulldeklareras. Ingenting man gör för att fylla på garderoben enligt mig. Skickar kanske 2-3 paket om året innehållandes lite schyssta plagg dom minst sagt sticker ut. Ingen bryr sig om vad du klär dig i. Bara dom som är intresserade vet vad Balenciaga är, eller så har dom sett en kändis med det.
Citera
2022-05-20, 23:38
Medlem
TradgardsMastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
och nej du kommer inte få samma hoodie. Du kommer få en felstavad tröja eller liknade som håller 3 tvättar.

Finns säkert undantag men de flesta jag känner som går runt med märkeskläder med flashiga loggor har rätt taskigt självförtroende i övrigt. (Jag talar också av egen erfarenhet, jag var själv en sådan märkes... när jag var yngre).

Detta med att få en felstavad tröja eller liknande som håller 3 tvättar är ju bara sant om man inte vet vad man gör när man handlar kopior. Vet man vilka säljare som har kvalitetsplagg så får man saker som håller och är korrekt i utseende.

Det med självförtroende är såklart högst subjektivt från person till person men jag ser din poäng och kan till viss del hålla med. Klart det ser skumt ut om man går runt med en tröja som är värd 7 lax medans man går på bidrag, då får man ju skylla sig själv att det ser skevt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in