2022-05-19, 20:24
Medlem
Någon annan som har provat detta? Jag har sen gymnasiet varit lite sökande efter annorlunda livsstilar för att inte hamna i hamsterhjulet med jobb och bostadslån och allt sånt där. Tittat på klipp på youtube av folk som lever i någon stuga ute i öknen eller liknande, följt vanlifetrenden osv, men inget seriösare än fantasier från min sida.

Men för 2 år sedan när jag var klar med mitt kandidatprogram på universitet så hade jag verkligen ingen aning vad jag ville göra och pandemin krånglade till mycket, så jag jag för mig att jag skulle testa att leva helt utan en riktig bostad. Efter examensarbetet och lite sommarjobb så tog mitt och polarens kontrakt på vår lägenhet slut och istället för att leta upp något nytt eller lämna studentstaden så blev jag kvar utan något hem.

I början var det mest på skoj och jag ville mest bara hänga kvar och uppleva det göttigaste i studentlivet med nollningen och alla fester i början av höstterminen för att sen dra hem till min hemstad och päron. Var rätt övertygad om att jag inte skulle palla värst länge. Jag kastade, sålde och gav bort mycket av det jag ägde, stashade en del saker hos mina föräldrar när jag var där på sommaren och sen tog jag ett par väskor och flyttade in i vardagsrummet hos en polare som bodde i ett kollektiv. Dealen var där att jag kunde sova på golvet i ett hörn eftersom vardagsrummet inte användes som ett vardagsrum utan var en sorts förvaringslokal åt den som ägde lägenheten, jag kunde också bara stanna där tills början på oktober. I början sov jag där varje natt och det var helt okej, men snart började jag hitta andra ställen att sova på. Ofta på soffan i något kollektiv efter en fest eller i det gemensamma utrymmet i studentkorridorer. Hoppade runt väldigt mycket och när oktober kom så var jag så van detta att jag fortsatte av bara farten istället för att åka hem till päronen som jag först tänkte...

Sen har det rullat på bara, fast jag nästan hela tiden har tänkt att jag gör bara detta i någon månad till och sen drar jag. Men nu har det snart gått 2 år. Har fungerat väldigt bra och jag har haft väldigt kul under dessa 2 år. Träffat mycket kul folk och fått flera nya vänner.
Och friheten har varit det absolut bästa, det har varit väldigt avkopplande att vara borta från det "vanliga" samhället. Självklart går det inte att jämföra alls med folk som är hemlösa pga missbruk eller psykisk ohälsa eller för att de saknar pengar. Men det har aldrig varit min mening heller. Jag är helt med på att jag har det rätt lyxigt som kan hoppa av det här livet när jag vill.

Någon annan som har testat något liknande?
Citera
2022-05-19, 21:05
Medlem
TheGretaResets avatar
jag har inte provat på det och känner ingen som har. men Joe Rogan diskuterade situationen i Los Angeles och där sökte sig många till de hemlösa för att köpa knark och sedan blev de bara kvar där. Så exempel finns. Men man är nog inte helt frisk.
Citera
2022-05-19, 21:08
Medlem
TheJackets avatar
Känner några från rave-tiden som levde så. En flyttade in i min kompis klädkammare sen och bodde där i flera år. Finns en tråd om honom här.
Citera
2022-05-20, 10:24
Medlem
Emellies avatar
Brukar tänka på det ibland, vart jag skulle sova och liknande om jag av någon anledning skulle bli bostadslös.

Kollektiv och så är inte min grej, och jag känner ingen som lever så heller som jag skulle kunna kontakta. Är nog mer fascinerad av tanken att isåfall leva mer eller mindre själv som hemlös och inte bara slippa samhället utan även andra människor.

Jag har dock inte mycket av överlevnadskunskaper i naturen eller är särskilt streetsmart så det hade nog inte gått så bra i längden, men det är som sagt något jag funderar på relativt ofta ändå. Kanske för att jag ofta kan känna att samhället och människorna idag har värderingar och vanor som jag ifrågasätter och söker alternativ till.

Tanken på att leva helt off-grid och klara sig själv är rätt lockande på så sätt, men jag tror att jag romantiserar bilden utav ett sådant liv en hel del också.
Citera
2022-05-20, 10:38
Medlem
Det finns tusentals bara i Stockholm som slaggar på nån annans soffa..
Citera
2022-05-20, 10:41
Medlem
Tror det i vissa kretsar är lite inne att vara både luffig och pundig. Slåss, sova ute och klä ner sig. Typ som på 80-talet.

Det finns fan folk med fint hem som går på gatan på natten för att spela härdad.
Citera
2022-05-20, 14:48
Medlem
CarlXIIs avatar
Jo under ett halvår för några år sedan sov jag i bilen på arbetsdagar, och på en kompis soffa på lediga dagar. Sedan bodde jag i kollektiv ytterligare ett halvår. Var rätt bra tid faktiskt i kollektiv. Bo i bilen gör jag nog inte om, får räcka några dagar på semester. Men bo i kollektiv kan jag tänka mig göra om.
Citera
2022-05-20, 14:54
Medlem
Så du har inte betalat något för boende på 2 år? Coolt.

Men får du ingen post? Eller har du sån där kivra eller vad det heter......
Citera
2022-05-20, 15:16
Medlem
Peyotedudes avatar
Det är också ett hamsterhjul, hitta tak över huvudet, mat, toalett, konflikter med pundare & tjäna pengar etc Kul över sommaren kanske men det blir också monotont.
Citera
2022-05-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Känner några från rave-tiden som levde så. En flyttade in i min kompis klädkammare sen och bodde där i flera år. Finns en tråd om honom här.

Sånt har jag gjort rätt mycket, men försöker undvika att bli "fast" på ett ställe. Men t ex när jag varit sjuk har bott så i en eller 2 veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Brukar tänka på det ibland, vart jag skulle sova och liknande om jag av någon anledning skulle bli bostadslös.

Kollektiv och så är inte min grej, och jag känner ingen som lever så heller som jag skulle kunna kontakta. Är nog mer fascinerad av tanken att isåfall leva mer eller mindre själv som hemlös och inte bara slippa samhället utan även andra människor.

Jag har dock inte mycket av överlevnadskunskaper i naturen eller är särskilt streetsmart så det hade nog inte gått så bra i längden, men det är som sagt något jag funderar på relativt ofta ändå. Kanske för att jag ofta kan känna att samhället och människorna idag har värderingar och vanor som jag ifrågasätter och söker alternativ till.

Tanken på att leva helt off-grid och klara sig själv är rätt lockande på så sätt, men jag tror att jag romantiserar bilden utav ett sådant liv en hel del också.

För mig är det nog tvärtom, insett att just att ha folk runt mig är en viktig grej för mig. När jag var yngre tänkte jag mer på att bo ensam i naturen och sånt men tycker jag att städer och att ha mycket folk i närheten passar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Det finns tusentals bara i Stockholm som slaggar på nån annans soffa..

Fast dessa gör det väl för att de inte har något val? Jag vill verkligen understryka att jag är en fejk på alla sätt. Jag kan avbryta detta direkt om jag vill. Har tillräckligt med pengar för att ta in på hotell en bra stund och kan alltid åka hem till mina föräldrar eller hyra in mig i ett rum någonstans.
Citera
2022-05-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Jo under ett halvår för några år sedan sov jag i bilen på arbetsdagar, och på en kompis soffa på lediga dagar. Sedan bodde jag i kollektiv ytterligare ett halvår. Var rätt bra tid faktiskt i kollektiv. Bo i bilen gör jag nog inte om, får räcka några dagar på semester. Men bo i kollektiv kan jag tänka mig göra om.

Också sovit en del i bilar och det är faktiskt något av de jobbigaste ställen att sova på. Sover hellre i tält eller en tvättstuga än i en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Så du har inte betalat något för boende på 2 år? Coolt.

Men får du ingen post? Eller har du sån där kivra eller vad det heter......

Får väldigt lite post och ja jag har Kivra. Men jag får även post till en polares lägenhet också. Men det är extremt sällan.

Och nej jag har inte betalt någon vanlig hyra på snart 2 år, det blir 2 år i sommar. Sista hyran jag pröjsade var för augusti 2020. Men sen har jag köpt någon hotellnatt under dom här åren och även gett någon liten donation här och där för att folk har varit schyssta och hjälpt mig med sovplats. Så på ett sätt har jag såklart betalat för boende.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyotedude
Det är också ett hamsterhjul, hitta tak över huvudet, mat, toalett, konflikter med pundare & tjäna pengar etc Kul över sommaren kanske men det blir också monotont.

Det är sant men det är just hela grejen med att ingen dag behöver vara likadan som är det sköna. Sen dom sakerna du räknar upp tycker jag är rätt rolig och inte särskilt dryga att göra. Förutom tjäna pengar för det gör jag typ aldrig och konflikter med pundare har jag aldrig varit med om.

Men du har rätt i att sommaren är bäst. Då är det absolut enklast. Man kan tälta och det försvinner väldigt mycket folk så man får mycket fler möjligheter. Många studentkorridorer står nästan helt tomma t ex så man kan utan problem sova över där både med eller utan tillstånd.
Citera
2022-05-22, 16:56
Medlem
Se bara till att försöka spara till den dagen då du kanske vill ha en fast bostad.
Är som du säger är det självvalt så är det kanske skoj men är det påtvingat pågrund av ekonomi så blir det snabbt en misär.

Själv så hade jag ej orkat då jag gillar att ha en fastpunkt där jag kan stänga in mig från omvärlden utan att någon stör.
Sen behöver jag inte mer än 10 kvadrat men det ska vara mitt egna utrymme som ingen annan har tillgång till.

Har som dig följt många vanlife videos etc brukar drömma mig bort till något annat men jag trivs med mitt liv men ibland tånker man ju finns det något annat för mig här i livet?
Har slängt samhällets förväntningar åt sidan och värdesätter min egna lycka väldigt högt men ibland så undrar man eller snarare frågasätter om man lever rätt .
Senast redigerad av trefemmor 2022-05-22 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in