• 4
  • 5
2022-05-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Min mamma favoriserar min syster. Mamma har pratat massor av skit om mig till henne så det känns svårt att prata med min syster om mamma. Tror det beror på att jag varit en belastning för henne pga psykisk ohälsa och därför så hatar hon mig eftersom jag var i behov av hjälp vilket var jobbigt för henne. Sen så kan hon inte förlåta att jag saknat och älskar min pappa hon vill att man ska ”välja henne” annars blir man utstöt.

Låter som ett rätt klassiskt narcissistiskt beteende. Håller med dom som skriver att någon såklart kan ha fler diagnoser, men att blanda in aspergare i psykopater känns lite magstarkt. Aspergare är filter-lösa som fan, men det ligger oftast inte någon ren elakhet bakom.

Mitt råd är att gå ut på youtube och söka på Dr Ramani och se om du känner igen beteendet, men någon diagnos på henne får du ju inte varken här eller någon annanstans då det krävs att hon testas för ditten och datten och det är nog inte troligt att hon är öppen för.

Ibland får man nöja sig med att folk bara är bedrövliga, men vi har ju valet att välja vilka vi välkomnar in i våra liv. Om du är myndig och inte bor hemma så måste du inte ha kontakt med henne. Man får säga upp kontakten även med sina föräldrar om dom får en att må dåligt, precis som man väljer att inte umgås med annat folk som beter sig illa.

Önskar dig allt gott!
Citera
2022-05-21, 01:37
Medlem
Din mor låter onekligen inte som någon trevlig människa att bo med. Men jag tvivlar på att hon är en psykopat.
Vilka andra psykopatiska drag visar hon prov på annat än att vara väldigt självcentrerad?
Citera
2022-06-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Asperger heter det.
Det kanske var en psykopat?

Jag har också dejtat en tjej som troligen har Aspergers, vill inte tro att hon var psykopat, men hon skulle nog kunna beskrivas som din mamma till stor del..
Citera
2022-06-07, 23:38
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maartxxx
Jag har också dejtat en tjej som troligen har Aspergers, vill inte tro att hon var psykopat, men hon skulle nog kunna beskrivas som din mamma till stor del..

Egentligen så är det inte så värst viktigt att man behöver ha en viss diagnos. Beter sig nån vidrigt mot en, oavsett vem det än är, ska man lämna!
Citera
2022-06-07, 23:48
Medlem
Citat:
Egentligen så är det inte så värst viktigt att man behöver ha en viss diagnos. Beter sig nån vidrigt mot en, oavsett vem det än är, ska man lämna!

Sant, men ibland tar det lite tid att förstå.
Citera
2022-06-12, 20:41
Medlem
Jag tycker att hon verkar som en ganska solklar narcissist, och anser det för övrigt vara uppenbart att narcissism är mycket vanligt men också kraftigt underdiagnosticerat hos mödrar.
Citera
2022-06-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Hej! Är ingen psykolog. Har bara en mamma och inget att jämföra med. Så vet liksom inte vad som är normalt. Min fråga är: är min mamma en psykopat eller vad har hon för diagnos? Vet 100% att hon är sjuk i huvudet men det finns ju mycket sjukdomar. Jag tror hon är det men hon är inte sådär charmig som folk säger psykopater ska vara. Möjligtvis med vänner men hon har nästan inga

Om jag ska dra lite kort så man ska orka läsa. Har aldrig känt att min mamma har älskat mig. Hon har i princip aldrig visat värme eller omsorg någonsin. När jag har haft självmordstankar och berättat har hon varit totalt likgiltig och kall. När jag hade anorexia sa hon till mig hur jobbig jag var mot henne och att jag va självisk som var en sådan börda. Hon vägra betala mat till mig i gymnasiet och jag fick köpa egen mat. Hon vill aldrig hjälpa och om hon ska lyfta så mycket som ett finger åt mig ska hon ha något tillbaka. Hon isolera familjen som barn. Kan inte ta minsta kritik utan skyller direkt ifrån sig. Hon tar på sig en fasad dom få gångerna vi fick besök och lotsades vara en engagerad mamma. Kan inte minnas att hon visas genuin empati.

Hon kan bli arg på en halv sekund och börja skricka över småsaker. När jag börja gråta fortsatte hon skricka rakt i mitt ansikte utan att backa. Om jag lämna rummet följde hon efter och fortsatte skricka. Hon sa alltid saker som att jag är världens elakaste människa, att jag är äcklig, att hon älskar min syster mera, bortskämd, sjuk i huvudet och hota med att slänga ut mig på gatan. Konflikter med henne kan aldrig lösas. Hon säger aldrig förlåt. Om jag mot förmodan skulle säga ifrån får jag höra att jag provocerar och startar alla våra konflikter vilket inte stämmer då jag aldrig frivilligt säger ett ord till henne och undvek att vara i samma rum när jag bodde hemma. Hon vägar ta ansvar för sina handlingar eller som förälder och tar på sig offerkoftan så fort tillfället ges. Hon gaslighta mig konstant och använde en del härskar tekniker. Kan inte avgöra huruvida hon ljuger då jag har autism och har svårt att förstå lögner.

Vad tror ni kan hon vara psykopat?
Narcissist.
Citera
2022-06-12, 20:50
Medlem
Citat:
Narcissist, sociopat, psykopat. Nåt av dessa.
Det bästa är att du kapar kontakten.

Hon är författaren bakom din smärta. Du lider av psykisk ohälsa pga henne. Föräldrar med psykopati kan även utveckla autism hos sina barn då de är svåra att läsa av och är oberäkneliga. (Autism är f.ö. medfött men man kan utveckla dragen.)

Jag beklagar. Du är däremot långt ifrån ensam.
Min mor är psykopat och flera av mina syskon har autism i nån grad ( dock inte jag ). Visste inte att föräldrar med psykopati kan utveckla autism hos barnen. För jävla sorgligt!
Citera
2022-06-12, 20:59
Medlem
DU förtjänar hennes dåliga behandling eftersom du fortfarande tillåter henne att ha en plats i ditt liv.

DET ÄR SÅLEDES DITT FEL!

Förutsätter att du är tonåring/Vuxen? Ta då ditt pick o pack och håll dig borta från henne. Blocka henne Online, och via telefonnummer. SKitjobbigt men i detta fall har du inget alternativ.
Du tvingades att leva ett liv utan mor och det är i detta fallet okej. Hennes beteende är allt annat än okej.
Bor du i Sverige och har ett bibliotek med internetmottagning kan du ta dig vart du vill i livet men du måste inse det också. Förlåt kärringaset och prata aldrig till henne, eller om henne igen! NÅGONSIN...
Möjligtvis när du lyckats med åtaganden och är rik och sitter på nån talkshow om 10år eller så.
Tycker du jag låter hård? Hört talas om Kognitiv Dissonans?

Sanningen är tuff som fan ibland men sätter en alltid Fri i de långa loppet. Hellre slagen i ansiktet av sanningen än smekt med en lögn för stunden.
Citera
2022-06-12, 21:01
Medlem
Och sluta upp direkt med att identifiera dig med att vara autistisk och feminist...Skitkorkat!
Identifiera dig med att vara lärande positiv människa istället för de där andra nonsenset....

Be like Water my friend,
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in