2022-05-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anime92
Jag talar utifrån erfarenhet. Jag ringde själv 1177 när jag hade varit konstant törstig i 2-3 veckor och bäljat i mig vatten. Dom sa att jag skulle åka in direkt till akuten och väl på plats hjälpte dom mig extremt snabbt.
Den ända okunniga här är nog tyvärr du..
Det är ingen barnlek att gå runt med obehandlad diabetes om du tror det.
Det gläder mig att du lyckades få hjälp på akuten på egen hand.
Faktum är dock att det tyvärr i dagsläget är svårt att få hjälp där.
Problemet här är ju snarare att läkaren verkar obekymrad och inte gjort någon uppföljning.
Självklart ska ingen behöva gå omkring med symtom på en potentiellt livshotande sjukdom.
.
Citera
2022-05-19, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det gläder mig att du lyckades få hjälp på akuten på egen hand.
Faktum är dock att det tyvärr i dagsläget är svårt att få hjälp där.
Problemet här är ju snarare att läkaren verkar obekymrad och inte gjort någon uppföljning.
Självklart ska ingen behöva gå omkring med symtom på en potentiellt livshotande sjukdom.
.
Så rådet att vända sig till akuten är "okunnigt och dåligt" för att du misstänker att det är överfullt där och ts inte kommer få hjälp?
Du skriver ju själv i tråden att du tror ts har lada så då borde du ju förstå att ts behöver hjälp ganska omgående..
Ja den läkaren som ts kontaktat verkar ju totalt värdelös, dock återigen av erfarenhet så är det många läkare som kan väldigt lite kring diabetes tyvärr. Diabetesavdelningen vet bäst och det finns ju på de stora sjukhusen.
Vi kan väl iallafall enas om att ts inte bara ska ignorera symptomerna allt för länge
Citera
2022-05-19, 12:54
Medlem
Roidberts avatar
En av mina f.d. kollegor hade diabetes utan att veta om det. När han kollade upp sig, hade han ett blodsockervärde kring 30. Dessutom hade brukaren jag jobbar hos länge ett fastande blodsocker kring 11-13 innan han började med insulin.

Du behöver alltså inte oroa dig för att ditt värde är akut farligt, även om det givetvis är dåligt att ha så högt blodsocker.
Citera
2022-05-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anime92
Så rådet att vända sig till akuten är "okunnigt och dåligt" för att du misstänker att det är överfullt där och ts inte kommer få hjälp?
Du skriver ju själv i tråden att du tror ts har lada så då borde du ju förstå att ts behöver hjälp ganska omgående..
Ja den läkaren som ts kontaktat verkar ju totalt värdelös, dock återigen av erfarenhet så är det många läkare som kan väldigt lite kring diabetes tyvärr. Diabetesavdelningen vet bäst och det finns ju på de stora sjukhusen.
Vi kan väl iallafall enas om att ts inte bara ska ignorera symptomerna allt för länge
Beklagar eventuella missförstånd men jag tror vi är helt överens i sak.
Det är som sagt helt orimligt att inte få hjälp av sin läkare förrän i augusti som TS skriver.
Detta trots tydliga symptom som måste utredas ordentligt och skyndsamt.
Citera
2022-05-19, 12:55
Medlem
KlappMungons avatar
Hur gammal är du?
Vad har du för BMI?
Har du åldersdiabetes (typ 2) i släkten?

Oftast behöver man inte kolla c-peptid och antikroppar för att avgöra om det är en typ-1 eller typ-2 så det är inte det viktigaste just nu.

Det viktigaste nu är att du så fort som möjligt får diagnosen ställd och kommer igång med medicinering. Mediciner kan man ju plocka bort igen om du gör stora livsstilsförändringar.
Citera
2022-05-19, 13:00
Medlem
oralzinks avatar
Hur gammal är du? Jag jobbar med diabetespatienter nästan dagligen, det ska ganska mycket till om det ska bli farligt om du inte haft symptom tidigare. Däremot helt orimligt att behöva vänta till efter sommaren. Vore även intressant att veta hur ditt långtidssocker ligger (om det nu togs). Du bör få tid denna eller nästa vecka till läkare eller diab. sköterska. Man kan då öven passa på att ta antikropptester för att se vilken typ av diabetes du har.
Citera
2022-05-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Tyvärr ännu ett okunnigt och dåligt råd.
TS kommer inte få hjälp på akuten.

Du har inga kunskaper om diabetes det är tydligt. Akuten eller närakuten är dit man ska, de lägger in dig direkt och tar en mängd prover. Ketoacidos är inte att leka med. Nu hade ts inte jättehögt bs men bör ändå söka diabetesköterska akut.
Citera
2022-05-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Du har inga kunskaper om diabetes det är tydligt. Akuten eller närakuten är dit man ska, de lägger in dig direkt och tar en mängd prover. Ketoacidos är inte att leka med. Nu hade ts inte jättehögt bs men bör ändå söka diabetesköterska akut.

Såg nu att du skrivit annat i tråden, bra!
Citera
2022-05-19, 13:54
Medlem
Vården kan ändå inte göra nåt. Det är en kost fråga. Ät mindre mat för att inte belasta pancreas och kapa kolhydrater. Det är inte svårare än så.

Sen du behöver dricka saltvatten för stt få tillbaka alla mineraler du spolat ut med allt drickande.
Citera
2022-05-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Vården kan ändå inte göra nåt. Det är en kost fråga. Ät mindre mat för att inte belasta pancreas och kapa kolhydrater. Det är inte svårare än så.

Sen du behöver dricka saltvatten för stt få tillbaka alla mineraler du spolat ut med allt drickande.

Diabetes typ 2 kan i viss del styras med kost.
Diabetes typ 1 måste behandlas med insulin.

Såna råd som du ger är direkt okunniga, läs på tex på diabetesförbundet och sluta sprid felaktiga gamla kostråd.

https://www.diabetes.se/diabetes/
Citera
2022-05-19, 14:29
Medlem
flatmakarens avatar
Definitivt diabetes. Men oroa dig inte, du kommer inte hamna i koma så länge du åker till sjukhuset och får hjälp och insulin - jag hade 30 i blodsocker när jag kom in på akuten och inte ens då hamnade jag i koma..

Välkommen till klubben.
Citera
2022-05-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Jag tog ett blodprov och fick papper hemskickat med resultatet. Läkarens skrivna kommentar i brevet var "Troligen nydebuterad diabetes. Var provet verkligen fastande?". Den läkaren är fullbokad till Augusti så jag har ingen möjlighet att prata där.

Ja provet var fastande och mitt fP-Glukos var 12.4 mmol/L.

Läste att allt fastande blodsocker på över 7 vid två olika morgonprov bekräftar diabetes, ELLER över 11 på ett ICKE FASTANDE SOCKERSTRESSTEST prov då man avsiktligt tillsätter blodsocker för att se reaktionen. Läste även att en typ 2 diabetes normalt har målvärde att på morgonen vid uppstigning och före måltider vanligen 4–6 mmol/L, och efter en måltid under 8(–10) mmol/L.

Jag har fan 12.4 på morgonen efter 12 timmars FASTANDE. Långt över alla referensvärden som jag hittade ovan.

Har aldrig ens tänk på möjligheten att ha diabetes. Detta upptäcktes av en slump ihop med andra prover.

Provet gjordes i slutet av Mars. Fick beskedet idag via brev. Och dessutom har jag i två veckor druckit extremt mycket (3-4 liter per dag) pga törst. Och har konstant huvudvärk. Och synen känns märkbart suddig i flera veckor innan jag visste detta. Och jag är extremt utmattad i flera veckor nu.

Så ehhh, antar att detta är crazy värden och att jag dör eller hamnar i koma när som helst? Varsågoda att skrämma upp mig. Vill bara veta hur illa detta fastande värde är och hur akut det är! Jag kan hantera dåliga nyheter!

Jag har gjort av med allt som innehåller mycket eller snabba kolhydrater i hemmet, och ska gå till vårdcentral för att be om mer prover (c-peptider för att avgöra om det är typ 1 eller 2, och HbA1C för att se hur mycket socker mina röda blodkroppar när på), och vill ha en blodsockermätare. Vad mer? Behöver jag akut insulin eller något annat typ Metformin? Rekommenderas keto-diet?

Tacksam för råd från läkare eller diabetiker enbart.
Jag hade 11,1 när mitt upptäcktes och jag kände ingen törst o dyl . Ätit Metformin i 12 år och känner inga symtom alls , men har 8-9 varje morgon ändå. HbA1c, dvs långtidssockret, är det viktigaste och det ska du be om så du vet om du behöver medicineras eller ej . Förresten är det många som går omkring med obehandlad diabetes 2 utan att ha en aning om det . Kalla det inte en sjukdom man dör av. Med rätt kost o motion så kan man i vissa fall även bli av med den . Visar det sig att du har diabetes 1 så är det en annan femma för då behöver du insulinbehandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in