Citat:
Ursprungligen postat av
Sheeny
Jag har lite sparade pengar och planerar att sluta jobba helt när jag blir 60 år. Jag kan leva på mina sparade pengar fram till ordinarie pensionsålder och har prövat göra en pensionsprognos på ”minpension” som jag inte blev klokare på. Som jag förstår förutsätter ”minpension” att jag ska jobba fram till den pensionsålder jag anger, och att jag har inkomst fram till dess. Men om jag inte kommer att ha någon ”inkomst” från jobb mellan 60 år och fram till pensionsåldern, hur beräknar jag då hur min pension kommer att bli från ordinarie pensionsålder? (Jag är född 1965 och vill inte börja lyfta min pension förrän vid ordinarie pensionsålder)
Hej Sheeny!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om pension och vill gärna svara på dina frågor.
På minPension.se kan du ändra din lön från och med dagens datum. Du kan inte ändra din framtida lön. Den prognos du kan göra kommer då utgå ifrån att du inte har en arbetsinkomst från den dag du gör prognosen. När du väljer uttagsmånad kommer prognosen baseras på att du inte längre kommer tjäna in till varken allmän - eller tjänstepension från uttagsmånaden. Kommer din arbetsinkomst upphöra i framtiden kan du inte göra den inställningen på minPension.se. Du behöver istället kontakta Pensionsmyndigheten per mejl eller telefon för din allmänna pension och ditt tjänstepensionsbolag för din tjänstepension.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på
www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten