2022-05-17, 21:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Vill såklart att Sverige vinner, men på FB tipset här satte jag Finland som vinnare. Tror det blir 3-2 till Finland.

Mikael Granlund och Lindell är bättre än våra NHL-spelare?
2022-05-17, 22:00
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
HAHAH fan spelar han för Kazakhstan för... och han kommer från Rögle J18
Förra VM spelade han där också.
2022-05-18, 02:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Sveriges katastrofala resultat senaste åren saknar motstycke. Kom ihåg, förra VM:et var sämsta prestationen sedan 1937.

Ett år är ingen fara, det är betydligt värre när man som Tjeckien, gång på gång misslyckas.
2022-05-18, 10:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Finland - Sverige kommer bli högst spännande.
Sverige har ju inte rosat marknaden i slutspel de sista åren.
Finland som har ett väldigt bra lag och på hemmaplan.
Tror vi får en bra vink om hur Sverige står sej inför slutspelet.

Pressen på de finländska spelarna är ENORM. Jag kan lova att de har 6-5 i Hartwell Arena 2003 i bakhuvudet. Det var landssorg i månader efter den matchen, enligt finländarna själva. Deras OS-guld i år var ju mot lag som ställde upp C och D-uppställningar. Hade de bästa varit med och Finland vunnit hade de kommit in med självförtroende, men de vet att det OS-guldet 2022 var kattguld. I Finland gäller följande - man kan vinna varenda match, men förlorar man mot Sverige så spelar det ingen roll. Vinna mot Sverige är viktigare än guldet. Förlorar de mot Sverige i morgon på hemmaplan med fullsatt arena så kommer det bli krigsrubriker. Det är ingen liten press det. Jag tyckte Finland såg starka ut mot USA och är det något man kan lära sig från den matchen så är det TA INGA UTVISNINGAR. Hur starka Sverige är vet vi inte, de har ju mest mött Kalle Anka-lag hittills. Facit med Garpens Tre Kronor så här långt är botten. Underkänt räcker inte för att beskriva resultaten utan det har varit en värdelös prestation. Eftersom vi är många som brinner för Tre Kronor får vi hoppas att Garpen lyckats samla ihop bra spelare, att dessa har roligt tillsammans och har en bra spelidé. Jag såg en hel del drällande med pucken i tredje och lite i andra och kanske har det att göra med att de gjorde 5-0 i första perioden. Det var inget fysiskt spel utan Tre Kronor dominerade matchen i 60 minuter och det blev aldrig farligt bortsett från incidenten när britterna satte en puck i ribban från 1,5 meter när det var lite stökigt framför målet. Det hade varit roligt med 5-2 till Tre Kronor ikväll, men jag tror det blir betydligt jämnare än så. Å andra sidan kanske det inte är fel om Finland vinner ikväll eftersom det inte betyder något. Möter vi dem senare i slutspelet så har de då ingen revansch att utkräva.
2022-05-18, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Pressen på de finländska spelarna är ENORM. Jag kan lova att de har 6-5 i Hartwell Arena 2003 i bakhuvudet. Det var landssorg i månader efter den matchen, enligt finländarna själva. Deras OS-guld i år var ju mot lag som ställde upp C och D-uppställningar. Hade de bästa varit med och Finland vunnit hade de kommit in med självförtroende, men de vet att det OS-guldet 2022 var kattguld. I Finland gäller följande - man kan vinna varenda match, men förlorar man mot Sverige så spelar det ingen roll. Vinna mot Sverige är viktigare än guldet. Förlorar de mot Sverige i morgon på hemmaplan med fullsatt arena så kommer det bli krigsrubriker. Det är ingen liten press det. Jag tyckte Finland såg starka ut mot USA och är det något man kan lära sig från den matchen så är det TA INGA UTVISNINGAR. Hur starka Sverige är vet vi inte, de har ju mest mött Kalle Anka-lag hittills. Facit med Garpens Tre Kronor så här långt är botten. Underkänt räcker inte för att beskriva resultaten utan det har varit en värdelös prestation. Eftersom vi är många som brinner för Tre Kronor får vi hoppas att Garpen lyckats samla ihop bra spelare, att dessa har roligt tillsammans och har en bra spelidé. Jag såg en hel del drällande med pucken i tredje och lite i andra och kanske har det att göra med att de gjorde 5-0 i första perioden. Det var inget fysiskt spel utan Tre Kronor dominerade matchen i 60 minuter och det blev aldrig farligt bortsett från incidenten när britterna satte en puck i ribban från 1,5 meter när det var lite stökigt framför målet. Det hade varit roligt med 5-2 till Tre Kronor ikväll, men jag tror det blir betydligt jämnare än så. Å andra sidan kanske det inte är fel om Finland vinner ikväll eftersom det inte betyder något. Möter vi dem senare i slutspelet så har de då ingen revansch att utkräva.

Tror Finlands upphämtning 0-3 till 3-3 seger 4-3 på ÖT från OS, sitter färskare i minnet än nåt som hände 20 år sen. Dessutom när 17 (?) spelare är med ikväll som var med i den matchen. Men visst kommer de känna av pressen från hemmapubliken. Står det 0-0 länge, så kan det bli nervöst för spelarna.
2022-05-18, 12:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apophis
Tror Finlands upphämtning 0-3 till 3-3 seger 4-3 på ÖT från OS, sitter färskare i minnet än nåt som hände 20 år sen. Dessutom när 17 (?) spelare är med ikväll som var med i den matchen. Men visst kommer de känna av pressen från hemmapubliken. Står det 0-0 länge, så kan det bli nervöst för spelarna.

Ännu en gång, hur många nya spelare som inte spelade OS har kommit till de andra lagen? Jag har själv inte tittat på svenska laget, men då kändes det som en klen uppställning. Sedan kan ju tex en hyfsat bra spelare varit med i OS men hade han inte en bra back-kollega eller en vass forward så får man ju inte ut sin fulla kapacitet.

Jag är själv aktiv i lagidrott på ett par ställen och beroende på hur laget för kvällen delas, alltså vilka som jag får i mitt lag där bak och där uppe så vet man ju på förhand ungefär hur det sannolikt kommer sluta. Sedan händer det att motståndarna får slumpmål och ett svagare lag på pappret faktiskt kan besegra ett starkare sådant. Det är ju lite det som är tjusning med sport både när man själv deltar och när man tittar. Precis alla trodde Sverige som var klara favoriter rätt enkelt skulle vinna OS-guldet i Salt Lake City 2002.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in