Hej! Detta inlägg kommer bli rörigt då mina tankar är likadana. Jag och min sambo/ex har varit tillsammans i ett och ett halvt år och bott ihop i tre månader. Jag har aldrig känt så som jag gör för honom som för någon annan och han bedyrade att jag var allt han ville ha. Vi har haft ett fantastiskt förhållande och vi har samma värderingar och samma framtidstro med hus och äktenskap och barn. Vi är på samma plats i livet och vi pratade om att skaffa barn inom ett par år, och sånt som lyckliga par gör. Han har ettt tungt bagage med en alkoholiserad pappa och dåligt anknytningsmönster. Även ett av de tyngsta arbeten rent psykiskt, han ser mycket död och trasiga familjer. Han har under hela vårt förhållande haft svårt att planera saker som inkluderar folksamlingar eller social stress. Helst sitter han hemma framför datorn eller är ute och går ensam i skogen. Just det här med att han inte planerat för mycket utanför sitt jobb har jag reagerat på och tagit upp med honom att det vore bra om han hade en hobby. Han gillar tex att odla och jag har ordnat med en ställning på balkongen han kunde använda för att odla på. När han är undvikande har jag frågat om något är fel, men det är bara stressigt på jobbet säger han.
För ungefär en vecka sedan frågade han mig om jag var lycklig, jag svarade ja. Då sa han att han inte var det och att han inte ser fram emot saker längre. Att ”det här”, läs oss, var en dålig idé. Att han vill separera. Jag frågade vad det var i oss som inte passar. Vi bråkar inte, vi har samma åsikter, samma framtid. Vad är fel? Han kunde inte säga vad det var som gör att vi inte passar. Jag bröt ihop och frågade om han inte kunde tänka sig testa en månad till, vi som har det så bra. Han trodde inte det. Han hade också börjat få känslor för en kollega som också har partner, men han trodde inte det skulle bli något med henne.
Några dagar senare sågs vi igen. Han flyttar till en lägenhet han hyr över sommaren. Jag ska bo kvar och han hjälper mig med hyran. Jag sa att han behöver söka hjälp för depression. Han gick med på det och jag bokade tiden åt honom. Han sa att han hoppas och vill att det kan bli vi igen men att han behöver vara ensam ett tag. Att han inte kan lova någonting men att han ”egentligen” älskar mig, bara att han inte kan se det nu. Och han kan fortfarande inte säga vad det är i mig som besvärar honom. Jag tycker att jag har varit stöttande, vänlig och omtänksam och jag förstår liksom inte.
Nu lever jag i något slags limbo i tre månader och jag kan inte släppa att jag inte får en förklaring till varför det blev så här. Jag vill inget hellre än att spola tillbaka tiden till innan detta hände och jag kan verkligen inte förstå - vad hände egentligen? Jag vill egentligen mest höra om andra erfarenheter kring detta, finns det någon chans att man hittar tillbaka till varandra efter en depression? Jag vet att jag vill då jag aldrig känt så med en annan. Det är liksom bara rätt person. Jag gör det som behövs för att funka bara jag får verktygen och hoppas ni kan hjälpa mig med det. Han ska som sagt till vårdcentralen om ett par veckor. Jag hoppas han får börja med SSRI.
Hur ska jag förhålla mig tills vidare? Han hör bara av sig om praktiska grejer och frågar inte mig om hur jag mår eller hur det går. Jag vill veta hur det går och vad han har för plan men jag vill inte vara pushig. Vill liksom på ett sätt visa att jag stöttar och att han kan komma till mig utan att jag ska verka tjatig.
Händer det att man får tillbaka känslor efter en depression och i så fall hur jobbar man sig upp efter att ha varit ifrån varandra? Vad kan jag göra och vad behöver komma från honom?
För ungefär en vecka sedan frågade han mig om jag var lycklig, jag svarade ja. Då sa han att han inte var det och att han inte ser fram emot saker längre. Att ”det här”, läs oss, var en dålig idé. Att han vill separera. Jag frågade vad det var i oss som inte passar. Vi bråkar inte, vi har samma åsikter, samma framtid. Vad är fel? Han kunde inte säga vad det var som gör att vi inte passar. Jag bröt ihop och frågade om han inte kunde tänka sig testa en månad till, vi som har det så bra. Han trodde inte det. Han hade också börjat få känslor för en kollega som också har partner, men han trodde inte det skulle bli något med henne.
Några dagar senare sågs vi igen. Han flyttar till en lägenhet han hyr över sommaren. Jag ska bo kvar och han hjälper mig med hyran. Jag sa att han behöver söka hjälp för depression. Han gick med på det och jag bokade tiden åt honom. Han sa att han hoppas och vill att det kan bli vi igen men att han behöver vara ensam ett tag. Att han inte kan lova någonting men att han ”egentligen” älskar mig, bara att han inte kan se det nu. Och han kan fortfarande inte säga vad det är i mig som besvärar honom. Jag tycker att jag har varit stöttande, vänlig och omtänksam och jag förstår liksom inte.
Nu lever jag i något slags limbo i tre månader och jag kan inte släppa att jag inte får en förklaring till varför det blev så här. Jag vill inget hellre än att spola tillbaka tiden till innan detta hände och jag kan verkligen inte förstå - vad hände egentligen? Jag vill egentligen mest höra om andra erfarenheter kring detta, finns det någon chans att man hittar tillbaka till varandra efter en depression? Jag vet att jag vill då jag aldrig känt så med en annan. Det är liksom bara rätt person. Jag gör det som behövs för att funka bara jag får verktygen och hoppas ni kan hjälpa mig med det. Han ska som sagt till vårdcentralen om ett par veckor. Jag hoppas han får börja med SSRI.
Hur ska jag förhålla mig tills vidare? Han hör bara av sig om praktiska grejer och frågar inte mig om hur jag mår eller hur det går. Jag vill veta hur det går och vad han har för plan men jag vill inte vara pushig. Vill liksom på ett sätt visa att jag stöttar och att han kan komma till mig utan att jag ska verka tjatig.
Händer det att man får tillbaka känslor efter en depression och i så fall hur jobbar man sig upp efter att ha varit ifrån varandra? Vad kan jag göra och vad behöver komma från honom?