2022-05-14, 14:24
Medlem
Finisterres avatar
Detta är inte så mycket klagomål, men en fråga.
Moderatorn TheLucky raderade två inlägg från mig här (FB) Ni som uttrycker ett starkt hat mot ryssar, hur ser er syn ut i övrigt?
jag har pm:at han:

Trådämnet är hur de som uttrycker ett starkt hat mot ryssar ser på rasism och så för övrigt. En rysshatare har gett sin åsikt att vissa folkgrupper -nämligen ryssar och tyskar- har folkansvar och kollektiv skuld. En kollektiv börda som ligger på dem, medfödd.
Jag har då ställt en fråga till denne rysshatare om hans åsikt. Jag har även citerat en tidning om Ukraina. Några ukrainska frihetspatrioter protesterar att de bör få en ursäkt för brott mot ukrainare -massmord, vissa skulle säga folkmord, från tidiga 30-talet till sommaren 41. Jag har gissat att någon ursäkt kommer de inte få.

TheLucky har raderat frågan och tidningscitatet, han har inte svarat varför, fast det kanske finns bra skäl.

Så då undrar jag, vad kan det vara för fel med dessa inlägg?

Jag kanske borde få en varning för dem om de är olämpliga, och jag är intresserad av vilket regelbrott den kan gälla.
Citera
2022-05-14, 14:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
jag har pm:at han

Och du fick inget svar alls? Och detta var typ tre veckor sedan nu?
Citera
2022-05-14, 14:37
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Moderatorn TheLucky raderade två inlägg från mig här (FB) Ni som uttrycker ett starkt hat mot ryssar, hur ser er syn ut i övrigt?

Trådämnet är hur de som uttrycker ett starkt hat mot ryssar ser på rasism och så för övrigt. En rysshatare har gett sin åsikt att vissa folkgrupper -nämligen ryssar och tyskar- har folkansvar och kollektiv skuld. En kollektiv börda som ligger på dem, medfödd.
Jag har då ställt en fråga till denne rysshatare om hans åsikt. Jag har även citerat en tidning om Ukraina. Några ukrainska frihetspatrioter protesterar att de bör få en ursäkt för brott mot ukrainare -massmord, vissa skulle säga folkmord, från tidiga 30-talet till sommaren 41. Jag har gissat att någon ursäkt kommer de inte få.

TheLucky har raderat frågan och tidningscitatet, han har inte svarat varför, fast det kanske finns bra skäl.

Jag kanske borde få en varning för dem om de är olämpliga, och jag är intresserad av vilket regelbrott den kan gälla.
Kan det vara för att inget av det du skrev i din tråd hade med rubriken att göra?
Citera
2022-05-14, 14:43
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Och du fick inget svar alls? Och detta var typ tre veckor sedan nu?
I lördags för en vecka sedan. Först frågade jag moderatorn Tinuviel vem som raderat, sedan var jag nog inte på flashback ett tag (Tinuviel tyckte för övrigt att min fråga var grav OFF topic, kanske varningsvärd, det är intressant för jag tycker ju den är helt ON)

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kan det vara för att inget av det du skrev i din tråd hade med rubriken att göra?
Nej. Det är inte min tråd, det jag skrev handlade exakt om trådskaparens ämne. Annars skulle jag inte skrivit det. Jag citerade en nyhet om Ukraina och några ukrainska hjältar som kämpar för den fria demokratin etc.
Citera
2022-05-14, 14:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
I lördags för en vecka sedan. Först frågade jag moderatorn Tinuviel vem som raderat, sedan var jag nog inte på flashback ett tag (Tinuviel tyckte för övrigt att min fråga var grav OFF topic, kanske varningsvärd, det är intressant för jag tycker ju den är helt ON)

Nej. Det är inte min tråd, det jag skrev handlade exakt om trådskaparens ämne. Annars skulle jag inte skrivit det. Jag citerade en nyhet om Ukraina och några ukrainska hjältar som kämpar för den fria demokratin etc.
Vad skrev du exakt?
Det ser jag inte, bara att du berättar ungefär om det du skrev?
Citera
2022-05-14, 14:54
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vad skrev du exakt?
Det ser jag inte, bara att du berättar ungefär om det du skrev?

Jag kan inte heller se vad jag skrev ordagrant, det var ungefär så här: rysshataren skrev som vi kan se att ryssar har ansvar för regimen de lever under, och de har kollektiv skuld som måste ältas i generationer, likt tyskar.
Jag frågade då rysshataren: anser du att du själv har något ansvar, att din standard gäller även för dig själv? Detta är inte en inledning på en off-topic diskussion, snarare en retorisk fråga.
Jag citerade Times of Israel att ukrainska patrioter har demonstrerat utanför israeliska ambassaden i Kiev, de vill att Israel skall be om ursäkt för vad judarna gjorde mot ukrainare när det begav sig.
Senast redigerad av Finisterre 2022-05-14 kl. 14:56.
Citera
2022-05-14, 15:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Båda dina inlägg innehöll provokativa frågor, vilket ser ut som whataboutism.

Ett inlägg löd kort och gott:

Citat:
Vill du själv ta något ansvar för den etniska rensningen av Palestina och terrorn mot palestinier?

Ett sådant inlägg är som klipp och skuret för att dra en tråd off topic, så att tråden i stället kommer att handla om konflikten i Mellanöstern.

Om du på ett övergripande plan vill diskutera "folkansvar och kollektiv skuld" och om (en eventuell) kollektiv skuld isf går i arv - så måste du föra den diskussion mha inlägg, där det perspektivet tydligt framgår.
Citera
2022-05-14, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Ett sådant inlägg är som klipp och skuret för att dra en tråd off topic, så att tråden i stället kommer att handla om konflikten i Mellanöstern.

Om du på ett övergripande plan vill diskutera "folkansvar och kollektiv skuld" och om (en eventuell) kollektiv skuld isf går i arv - så måste du föra den diskussion mha inlägg, där det perspektivet tydligt framgår.
Går ju använda offtopic på de flesta inlägg, tycker det stinker åsikt och agenda/styrt på modererandet.
Citera
2022-05-14, 16:21
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Whataboutism är inte ett riktigt ord. Det är liberal blajterm som försöker påstå att det är något omoraliskt eller något argumentationsfel att jämföra relevanta aspekter och se frågor från något annat perspektiv än det politiskt korrekta. Orwell gav rådet att man alltid bör ersätta en kliché med egna ord, försök översätta till svenska vad du vill säga, vad som är fel med att ställa en retorisk fråga.

Ifall någon verkligen hade börjat diskutera någon annan konflikt så hade det varit off, förstås. Jag tvivlar på att någon skulle dra det ur spår så, jag har då iallafall aldrig gjort det. Nu var det en fråga till någon angående vad han sagt om trådens ämne, hans åsikt att vissa folkgrupper bär kollektiv skuld. Det var förstås ingen jättebra formulering av vad jag anser, bara en snabb fråga. Jag undrar om det här är ett kvalitetskrav ni har?

Mitt andra inlägg handlade om Ukraina mer specifikt, vad demokratiska aktivister där anser om kollektiv skuld gentemot dem, det är trådens ämne. Vad var det för fel med detta inlägg då?
Senast redigerad av Finisterre 2022-05-14 kl. 16:23.
Citera
2022-05-14, 17:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Whataboutism är inte ett riktigt ord. Det är liberal blajterm som försöker påstå att det är något omoraliskt eller något argumentationsfel att jämföra relevanta aspekter och se frågor från något annat perspektiv än det politiskt korrekta. Orwell gav rådet att man alltid bör ersätta en kliché med egna ord, försök översätta till svenska vad du vill säga, vad som är fel med att ställa en retorisk fråga.

Ifall någon verkligen hade börjat diskutera någon annan konflikt så hade det varit off, förstås. Jag tvivlar på att någon skulle dra det ur spår så, jag har då iallafall aldrig gjort det. Nu var det en fråga till någon angående vad han sagt om trådens ämne, hans åsikt att vissa folkgrupper bär kollektiv skuld. Det var förstås ingen jättebra formulering av vad jag anser, bara en snabb fråga. Jag undrar om det här är ett kvalitetskrav ni har?

Mitt andra inlägg handlade om Ukraina mer specifikt, vad demokratiska aktivister där anser om kollektiv skuld gentemot dem, det är trådens ämne. Vad var det för fel med detta inlägg då?

Det andra raderade inlägget uppmärksammade, att en demonstration i januari 2021 utanför Israels ambassad i Kiev framförde, att Israel och det judiska folket är skyldiga till svälten i Ukraina 1932 - 1933.

Så efter två inlägg om konflikten i Mellanöstern och Israel i en tråd i forumet "Politik: Ryssland och det nära utlandet", så "tvivlar [du] på att någon skulle dra det ur spår så, [du] har då iallafall aldrig gjort det".
Senast redigerad av Meiji 2022-05-14 kl. 17:40.
Citera
2022-05-14, 18:31
Medlem
Citat:

Whataboutism är ett synnerligen väletablerat begrepp som ironiskt nog nyttjades flitigt av Sovjet. Det är klart att det finns tillfällen då jämförelser av olika slag kan vara motiverat, men då whataboutismen används för att försöka släta över och sopa en viss parts problem under mattan samt styra iväg diskussionen i en annan riktning så kan det inte bli något annat än ett argumentationsfel.
Citera
2022-05-15, 00:45
Medlem
I detta fall står jag helt på TS sida.

Att som moderator hänvisa till att ett inlägg kan komma att orsaka offtopic är fel på många plan. Bekvämt, men uppåt väggarna fel. De får väl ta tag i de offtopic-inlägg som kan komma. Jises.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in