2022-05-13, 20:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Soilwork är en musikgrupp från Helsingborg som spelar melodisk death metal. Bandet började sin bana 1995 under namnet Inferior Breed. 1996 ändrade de sitt namn till Soilwork. Debutalbumet "Steelbath Suicide" gavs ut 1998 och 2022 kommer bandet släppa ett nytt album.

Diskografin blir större och större:
"Steelbath Suicide" (1998)
"The Chainheart Machine" (2000)
"A Predator's Portrait" (2001)
"Natural Born Chaos" (2002)
"Figure Number Five" (2003)
"Stabbing The Drama" (2005)
"Sworn To A Great Divide" (2007)
"The Panic Broadcast" (2010)
"The Living Infinite" (2013)
"The Ride Majestic" (2015)
"Verkligheten" (2019)

I sommar kommer nya albumet "Övergivenheten". Sångaren Björn "Speed" Strid är ju en jävel på det vokala och har många andra band/projekt igång, eller har haft. Nu är det väl mest The Night Flight Orchestra han är aktiv med (förutom Soilwork då).

Vilka favoriter har ni med detta band och vilka album är mindre bra?
Citera
2022-05-13, 20:19
Medlem
Musik.mannens avatar
Låten Soilwork - Needlefeast som finns på deras album A Predator's Portrait är bra och jag lyssnade på skivan när den kom.
Det var dock länge sedan jag lyssnade igenom skivan!
Citera
2022-05-13, 20:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Låten Soilwork - Needlefeast som finns på deras album A Predator's Portrait är bra och jag lyssnade på skivan när den kom.
Det var dock länge sedan jag lyssnade igenom skivan!

Ja det var inte igår man lyssnade på "A Predator's Portrait" direkt. Inte mitt favoritalbum med Soilwork men absolut, det finns bra grejor där också.

Grymt bra riv och klös i "The Chainheart Machine"-låten från det andra albumet.

Kuriosa är att bandets mest populära låt på Spotify är "Distortion Sleep". Det är något som Soilwork-killarna har sagt att man inte riktigt förstår, de tycker att det finns så många andra bra låtar i diskografin.
Citera
2022-05-13, 20:52
Avslutad
Stabbing The Drama är helt lysande. Inte en enda dålig låt på den plattan.

Nerve är favoriten från plattan
Citera
2022-05-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo

Håller med.
Riktigt jävla bra skiva!!
Citera
2022-05-13, 21:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verklighetenn
Håller med.
Riktigt jävla bra skiva!!

Ditt användarnamn passar otroligt bra till diskussionen Blev du inspirerad av Soilwork när du gjorde användaren?
Citera
2022-05-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Ditt användarnamn passar otroligt bra till diskussionen Blev du inspirerad av Soilwork när du gjorde användaren?

Haha... good point.
Tänkte inte på det själv.
Citera
2022-05-13, 21:45
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Soilwork är en musikgrupp från Helsingborg som spelar melodisk death metal. Bandet började sin bana 1995 under namnet Inferior Breed. 1996 ändrade de sitt namn till Soilwork. Debutalbumet "Steelbath Suicide" gavs ut 1998 och 2022 kommer bandet släppa ett nytt album.

Diskografin blir större och större:
"Steelbath Suicide" (1998)
"The Chainheart Machine" (2000)
"A Predator's Portrait" (2001)
"Natural Born Chaos" (2002)
"Figure Number Five" (2003)
"Stabbing The Drama" (2005)
"Sworn To A Great Divide" (2007)
"The Panic Broadcast" (2010)
"The Living Infinite" (2013)
"The Ride Majestic" (2015)
"Verkligheten" (2019)

I sommar kommer nya albumet "Övergivenheten". Sångaren Björn "Speed" Strid är ju en jävel på det vokala och har många andra band/projekt igång, eller har haft. Nu är det väl mest The Night Flight Orchestra han är aktiv med (förutom Soilwork då).

Vilka favoriter har ni med detta band och vilka album är mindre bra?

Min favoritskiva var Figure no 5.
Har inte lyssnat så jättemycket på de andra skivorna to be honest.
Låten Stålfågel är svinbra fast ENDAST versionen utan Alissa White-Gluz (dvs album versionen). Konstigt nog gör Alissas bidrag till låten den SÄMRE i mina öron även om jag diggar Alissa som sångerska.
Annars ett par låtar från varje skiva är jävligt bra, resten not so much.
Citera
2022-05-13, 21:51
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Min favoritskiva var Figure no 5.
Har inte lyssnat så jättemycket på de andra skivorna to be honest.
Låten Stålfågel är svinbra fast ENDAST versionen utan Alissa White-Gluz (dvs album versionen). Konstigt nog gör Alissas bidrag till låten den SÄMRE i mina öron även om jag diggar Alissa som sångerska.
Annars ett par låtar från varje skiva är jävligt bra, resten not so much.

"Figure Number Five" är verkligen inte dum alls. Flera riktigt välskrivna låtar där som "Rejection Role", "Light The Torch", "Cranking The Sirens", "Distortion Sleep" plus kanske någon till som jag glömt bort i nuläget. Ändå inte mitt favoritalbum.

"Stålfågel" får två tummar upp av mig, tyckte det var riktigt trevligt att Soilwork körde titeln på svenska. Nu får vi se hur mycket svenska det blir på nya albumet, det har då en svensk titel om inte annat.
Citera
2022-05-14, 11:59
Medlem
FaxBerlinHTTPs avatar
Lyssnat på dem i många år och jag tycker även om deras "nya" sound som ändå skiljer sig från deras tidigare album. De är ett av få band som lyckats utveckla sitt sound utan att tappa sin själ. Tyckte även om singeln som de släppte igår.

Listan kan göras lång med låtar som är mina favoriter, men just nu måste jag säga att "Drowning In Silence" från 2013 tar täten.

Ser fram emot kommande album också.
Citera
2022-05-14, 21:09
Moderator
Rassas avatar
Satans bra band, har lyssnat på dom sedan Natural Born Chaos. Figure Number Five, Stabbing the Drama, The Living Infinite och Verkligheten är väl dom plattor jag lyssnar mest på. Tycker Strid är bäst på dom tidigare plattorna när det är övervägande growl, men han är ju en grym sångare och det funkar bra även när han inte growlar.
Citera
2022-05-19, 20:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo

"Stabbing The Drama" är för mig inte alls någon dunderbra platta. Till och med låten jag gillar mest därifrån (titelspåret) är jag besviken på. Låtarna funkar OK men alla tycker olika och i mina öron är det lite väl slätstruket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in