Ni som ylar om den uteblivna gasen från Ryssland och att USA vill ta den marknaden, ni svamlar ju ganska mycket ?
Hur vore det om ni kollade på fakta än att fantisera om USAs omättliga behov av fossil energi ?
Största exportören av LNG är faktiskt Qatar, med Australien på andra plats.
Samt att USA ligger först på 3dje plats.
USA har inte tillräckligt stort handlingsutrymme för att kunna definitivt bestämma priserna.
Ryssland ligger på 4dje plats, och exporterade under år 2022 cirka 40 % av USAs kapacitet.
Ryssland har < 10 % av världsmarknadens totala export av LNG.
Uppgifter från år 2022, källa:
https://www.statista.com/statistics/274528/major-exporting-countries-of-lng/
USA behöver verkligen inte dominera LNG-marknaden, USA har redan en mycket stark ekonomi ändå.
USA är numera världens största oljeproducent, vilket kanske kan tillskrivas nya utvinningsmetoder.
Till exempel utvinning av så kallad oljesand. Visserligen konsumeras det mesta av denna olja i Amerika i och för sig,
Om Irak-kriget så låg det så till att världen knappast behövde Iraks olja.
Istället så finns det så långt fler oljeproducenter nu än att något arabland kan dominera prisbilden längre.
Även om USAs statsekonomi kan påstås vara ansträngd nu med budgettaket som återigen har brustit, så är USA så mycket mer än bara Staten USA, med alla stormrika företag i landet.
Joe Biden kan bara utfärda ett dekret om "war efforts", och han kan få loss mera pengar på det viset.
LNG verkar bara säljas på långtidskontrakt, det finns liksom ingen stor spotmarknad för LNG.
Dessutom tar det veckor att transportera gasen.
Det kommer förmodligen att stiftas regler för prisreglering och kvoter av LNG, och som faktiskt kan ligga i allas intresse. I synnerhet på köparnas sida.
EU och Tyskland verkar mest ha köpt LNG från Qatar. Dealen mellan Algeriet och Frankrike gällande
LNG verkar ha fryst inne just nu.
Hela de storstilade planerna på omfattande elektrifiering av EU verkar försvinna helt ut i det blå.
Hur ska de få fram all kopparmetall som behövs ?
Det finns inte ens kopparmetall så att det räcker.
Och det finns förhållandevis enorma mängder naturgas, olja och kol kvar i marken,
mycket mycket mer än det finns kopparmetall.
Denna situation som är nu påminner mycket om 1970-talets oljekris. Fast de har helt olika orsaker.
Mest var det i stort sett oljepriserna som gick bananas, medans priserna på kol stod ganska stilla.
Stålverken kunde därför snurra på för fullt trots de dåliga tiderna, typ...