2023-09-26, 16:02
  #8209
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kanske inte anfalla hela Sverige, men Putin skulle ta Gotland på en kafferast om han ville. Hela Gotland försvaras av ett tiotal stridsvagnar av äldre modell.

Med vilka styrkor då?
Citera
2023-09-26, 17:20
  #8210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Med vilka styrkor då?

En spetsnazpatrull och en trosspluton räcker. Sedan kommer tuffe Uffe att stryka flagg.
Citera
2023-09-27, 11:47
  #8211
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
det blev JA

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/150laq/uppgifter-sverige-och-turkiet-har-natt-nbagon-form-av-overenskommelse

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-turkiet-godkanner-sveriges-nato-ansokan/

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=15086

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-i-nato-processen

Tror du tog ut segern lite i förskott.
Erdogan trixar runt precis som en turkisk glassförsäljare. När du tror att du skall få njuta av glassen, så blir du blåst innan du ens fattat vad som hände.
https://www.youtube.com/watch?v=v2f09JgbZW4

Skillnade här är att Sverige kommer aldrig någonsin att få glassen.

Nya krav. Återigen Flyttar Erdogan på målet: https://www.expressen.se/nyheter/turkiets-krav-for-att-slappa-in-sverige-i-nato/

När Erdogan har mjölkat rubb och stubb ur Sverige som han vill ha, så förpassar han allt till soptunnan.
__________________
Senast redigerad av Beta-Bum 2023-09-27 kl. 12:01.
Citera
2023-09-27, 12:40
  #8212
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
En spetsnazpatrull och en trosspluton räcker. Sedan kommer tuffe Uffe att stryka flagg.
Samma styrkor Putin använt för att förpassa Zelenskyy till de sälla jaktmarkerna? Gick ju jättrebra!
Citera
2023-09-27, 13:44
  #8213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Samma styrkor Putin använt för att förpassa Zelenskyy till de sälla jaktmarkerna? Gick ju jättrebra!

Du tror inte att Zelensky har mer stake än Kristersson?
Citera
2023-09-28, 09:04
  #8214
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Du tror inte att Zelensky har mer stake än Kristersson?
Vad jag menar är att en del tror att Ryssland verkar ha mer globalt inflytande och kan projicera makt med sina "specialstyrkor" än vad verkligheten visar.
Citera
2023-09-30, 08:08
  #8215
Medlem
Turkiet är ett opålitligt och farligt land. Redan under 1960-talet sade min nu döda farmor att man skulle akta sig för Turkar! Jag var barn då och förstod inte varför.. men nu som vuxen förstår jag bättre!
Citera
2023-10-05, 03:13
  #8216
Medlem
Diverse OT och återblickar och överblickar här, Mods får flytta inläggen om de
bättre passar i andra trådar.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha, det vore ju svingött om vi stoppade Erdoğans F16-drömmar.

Ja fast det var ju några hobbyanalytiker som menade att F16 till Turkiet kunde vara en nödvändig markering mot Putin och Ryssland.

Anledningen är bland annat den mycket härskna stämning som rådde mellan Ryssland och Turkiet när Ryssland bombade sönder Syrien. Tex Aleppo som bara blev till en grushög.
Hela stadsdelar jämnades med marken, som tex Mariupol nu i Ukraina.

Att det finns en seriös rädsla hos Erdogan och Turkiet att Ryssland skulle kunna attackera Turkiet.
Och då fungerar ju en flotta av typ 100 F16 flygplan som rätt bra avskräckning,
eller hur ?

Putin inbillar sig att NATO är svagt och kanske inte svarar på ett angrepp på Turkiet.
Det är förstås hela Bosporen och Istanbul som ligger i Putins målsökare.
EU och Bryssel har manövrerat sig in i de mörkaste dimmorna med en helt vansinnig politik,
och man skulle gissa att EU och Bryssel och de franska överklasspolitkerna bara skulle
sucka om Turkiet skulle angripas av Ryssland. Och möjligen kan skicka några lådor med vin
till Erdogan, och skiter i resten.

Putin vill egentligen manövrera in Erdogan i samma återvändsgränd som Syriens Bashar al Assad
sitter uppträngd i nu.
Assad är helt isolerad från omvärlden. Ingen vill ha med honom att göra.
Dessutom har Ryssland skaffat sig ett starkt fäste i Assads Syrien.
Citera
2023-10-05, 03:15
  #8217
Medlem
Putin är mera kallt beräknande än vad Josef Stalin var. Stalin kunde släppa loss och festa rätt ordentligt. Dessutom verkar han ha gillat de olika sovjetstaternas olika grupper av folkmusik och danser.
Och att de fick ha dem ifred, och till och med att det kunde ingå i skolornas scheman.
Dessutom så lät Stalin bli att demolera alla moskéer de kunde.
Ganska många klarade sig faktiskt.
Trots att Stalin-kommunisterna avskydde all religion på den tiden.

Dock inträffade det en del uppror i dåvarande Sovjet, bland annat i Tjetjenien där Röda Armén gick mycket hårt fram under Stalins tid.
Många avrättades eller sattes i gulager.

Rysslands Wagnergrupp var knappast överens med Turkiet och ska ha hotat Turkiets militär.
Hur många turkiska soldater som omkom på grund av Wagner, det har väl MSM glömt bort ?

Mycket möjligt att Erdogan är uppriktigt rädd för Putins alltmer skenande galenskaper.
Erdogan såg faktiskt lite strykrädd ut när han fick möta Putin häromåret.
Erdogan ville låna pengar av Putin, det gick inte så bra.
Uppsägningen av spannmålsavtalet är en riktig pik mot Erdogan, eftersom det var Turkiet som förhandlade fram detta.

Om Putin planerar att attackera Turkiet så kommer han att välja ett liknande utnötningskrig som nu i Ukraina. Det är visst den enda krigsmetod som han och Röda Armén behärskar.
Sovjetunionens angrepp på Afghanistan och sedan Rysslands angrepp på Tjetjenien och sedan Syrien hade samma metodik som nu i Ukraina.
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-05 kl. 03:26.
Citera
2023-10-05, 03:17
  #8218
Medlem
Ni som ylar om den uteblivna gasen från Ryssland och att USA vill ta den marknaden, ni svamlar ju ganska mycket ?
Hur vore det om ni kollade på fakta än att fantisera om USAs omättliga behov av fossil energi ?

Största exportören av LNG är faktiskt Qatar, med Australien på andra plats.
Samt att USA ligger först på 3dje plats.
USA har inte tillräckligt stort handlingsutrymme för att kunna definitivt bestämma priserna.
Ryssland ligger på 4dje plats, och exporterade under år 2022 cirka 40 % av USAs kapacitet.
Ryssland har < 10 % av världsmarknadens totala export av LNG.
Uppgifter från år 2022, källa:
https://www.statista.com/statistics/274528/major-exporting-countries-of-lng/

USA behöver verkligen inte dominera LNG-marknaden, USA har redan en mycket stark ekonomi ändå.
USA är numera världens största oljeproducent, vilket kanske kan tillskrivas nya utvinningsmetoder.
Till exempel utvinning av så kallad oljesand. Visserligen konsumeras det mesta av denna olja i Amerika i och för sig,

Om Irak-kriget så låg det så till att världen knappast behövde Iraks olja.
Istället så finns det så långt fler oljeproducenter nu än att något arabland kan dominera prisbilden längre.

Även om USAs statsekonomi kan påstås vara ansträngd nu med budgettaket som återigen har brustit, så är USA så mycket mer än bara Staten USA, med alla stormrika företag i landet.

Joe Biden kan bara utfärda ett dekret om "war efforts", och han kan få loss mera pengar på det viset.

LNG verkar bara säljas på långtidskontrakt, det finns liksom ingen stor spotmarknad för LNG.
Dessutom tar det veckor att transportera gasen.
Det kommer förmodligen att stiftas regler för prisreglering och kvoter av LNG, och som faktiskt kan ligga i allas intresse. I synnerhet på köparnas sida.

EU och Tyskland verkar mest ha köpt LNG från Qatar. Dealen mellan Algeriet och Frankrike gällande
LNG verkar ha fryst inne just nu.

Hela de storstilade planerna på omfattande elektrifiering av EU verkar försvinna helt ut i det blå.
Hur ska de få fram all kopparmetall som behövs ?
Det finns inte ens kopparmetall så att det räcker.
Och det finns förhållandevis enorma mängder naturgas, olja och kol kvar i marken,
mycket mycket mer än det finns kopparmetall.

Denna situation som är nu påminner mycket om 1970-talets oljekris. Fast de har helt olika orsaker.
Mest var det i stort sett oljepriserna som gick bananas, medans priserna på kol stod ganska stilla.
Stålverken kunde därför snurra på för fullt trots de dåliga tiderna, typ...
Citera
2023-10-05, 03:21
  #8219
Medlem
Erdogan spelar utan tvekan ett mycket svårt spel. Troligen ställer Putin och Ryssland hårda krav på Erdogan att inte släppa in Sverige i NATO, för då blir hela Östersjön stängt för Ryssland i händelse av sjöblockad och krigstillstånd ?

Putin har verkligen tagit sig vatten över huvudet. Och det är mycket svårt att se hans
övergripande mål ?

Sedan är det mycket förvånande att svenska MSM är så bakom flötet som de är, och verkar
ha en total oförmåga att berätta en övergripande överblicksbild över hela tillståndet i världen.
Det är som att de sitter fast i paradigmet om att allting är USAs fel, eller möjligen Israels fel.
Eftersom svenska folket har genomskådat vänsterbluffen, så måste de hitta på en ny bluff. D
Den om klimathotet och migrationen.

Ytterligare är det ytterst förvånande att svenska MSM inte begriper att PKK är en totalt genomrutten terrororganisation. Som har ett mycket värre trackrecord än maffian i Italien.
PKK som har ställt till med otaliga terrordåd inne i Turkiet, nästan ett per vecka,
de senaste 8 åren.
Har svenska MSM ens brytt sig om att kolla upp offren för dessa helt meningslösa terrordåd ?
Det är f-n helt otroligt att svenska MSM verkar tro att PKK skulle vara snälla söndagsskolegossar, när de förmodligen är rena rama kräken allihopa.
Se tex på Özzen - Dvs urtypen för en PKK-Galning...
Nej, Sverige kan verkligen inte vara en uppsamlingsplats för världens avskräde.....
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-10-05 kl. 04:16.
Citera
2023-10-05, 22:20
  #8220
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Varför är det ingen som ifrågasätter det faktum att såväl Turkiet som Ungern släppte in Finland i NATO?

Det måste ju ligga någon sanning bakom att det trots allt är så att det är Sverige själv som är problemet. Storebror duktig som alltid skall veta bäst och läxa upp alla andra länder, samtidigt som Sverige själv är ett krigshärjat U-land fullt med sprängningar, våldtäkter, skjutningar, no-go-zoner, ghetton och bara en massa jävla elände överallt, varje dag. Vården är åt helvete, liksom skolan.

Och så har Sverige mage att läxa upp både Turkiet och Ungern? Kalla Ungern för diktatur osv.?
Sverige är en soptipp numera. Ett riktigt skithålsland som befolkningen egentligen vill fly.

Är det någon som skall fly någonstans så är det vi svenskar som behöver fly åt helvete härifrån! Inte att det skall komma massa flyktingar hit.

Det blir ju ganska så uppenbart att både Turkiet och Ungern har något just emot Sverige, och det på goda grunder, för om det inte hade varit så, så hade dessa länder inte släppt in Finland i NATO heller. Men det gjorde de, eftersom Finland är ett land som respekterar andra länder. Finland är ett bra land och inte ett skithålsland som Sverige.

Och nu, enligt det senaste, som grädde på moset, så har t.o.m NATO erbjudit att hjälpa Sverige med alla skithålslandsproblem som Sverige har. Vilken jävla ironi!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4xVJp/nato-om-valdsvagen-kan-hjalpa-svensk-polis
__________________
Senast redigerad av EnergizerBunny 2023-10-05 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in