Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Exakt. Det är ju extremt korkat att tro att man vet att Gud inte existerar. Ingen vet det.

Jag tror på det när det är bevisat att gud existerar.
Det är extremt korkat att tro på något som du inte vet existerar och än värre hävda att detta existerar utan att ens kunna bevisa det.

Hur fan är man funtad om man tycker det är logiskt?
Citera
2022-05-13, 18:24
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Rubriken säger väl allt egentligen. Men låt lig elaborrera. Om man är i konflikt med en person om en rätt så obetydlig sak men sen så tar en annan person som är släkt med den tidigare nämna personen det till en helt ny nivå och MORDHOTAR den andra parten i ”konflikten”. Är det då moraliskt rätt att genast när mordhotet yttras att agera med omedelbar och kirugusk preciscion genom att döda personen som utfärdade mordhotet?

Ja om det finns substans bakom hotet. Dvs det är en person som menar det och utgör ett hot.

Man har tom till viss del stöd för det juridiskt. Tom i den sinnessjuka svenska lagstiftningen. Man skall dock använda så lite våld som möjligt enligt denna. Dock handlar tråden om moral och inte juridik.
Citera
2022-05-14, 04:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Rubriken säger väl allt egentligen. Men låt lig elaborrera. Om man är i konflikt med en person om en rätt så obetydlig sak men sen så tar en annan person som är släkt med den tidigare nämna personen det till en helt ny nivå och MORDHOTAR den andra parten i ”konflikten”. Är det då moraliskt rätt att genast när mordhotet yttras att agera med omedelbar och kirugusk preciscion genom att döda personen som utfärdade mordhotet?

Du kan lagligen döda en person som gör ett akut och livshotande angrepp på dig. Det kallas nödvärn. Den rätten borde stärkas eftersom samhället och dess brottslighet utvecklats negativt.
Citera
2022-05-14, 06:23
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Det är extremt korkat att tro på något som du inte vet existerar och än värre hävda att detta existerar utan att ens kunna bevisa det.

Det mest logiska är att lämna den frågan öppen. Varken du, jag eller någon annan vet om Gud existerar eller inte. Ändå så är en del helt tvärsäkra på att Gud inte existerar. Det är otroligt korkat.
Citera
2022-05-14, 07:53
Medlem
Citat:
Det mest logiska är att lämna den frågan öppen. Varken du, jag eller någon annan vet om Gud existerar eller inte. Ändå så är en del helt tvärsäkra på att Gud inte existerar. Det är otroligt korkat.

Fast du hävdar att gud finns. Så det är du som har trovärdighets problemen då du inte kan bevisa detta.
Citera
2022-05-14, 08:02
Medlem
Citat:
Vilket liv efter?
Har du gått på lögnen att om du ger upp allt i det här paradiset så får du ett nytt liv efter detta liv, men denna gången så blir det i paradiset.

Folk är då mig ett par lättlurade jävla suckers.

Detta är en anledning varför jag tror religionen har varit sån stor del av samhället gammalt man har liksom kunnat få folk att leva tråkiga liv med jobb som sliter ut dom med tanken att de en dag ändå hamnar på ett bättre ställe så länge de fortsätter med sitt uppoffrande till allt runt omkring här på jorden.
Citera
2022-05-14, 08:07
Medlem
Om hotet är enbart verbalt. Nej.

Samma sekund som en person försoker omvandla det till verklighet sätter man ett magasin mitt i målet.
Citera
2022-05-14, 08:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Poängen är att det lika mycket går att bevisa Guds existens som icke-existens.
Nej, du har missuppfattat poängen totalt.

Det går inte bevisa att man tex aldrig har mördat någon.

Det är den som hävdar eller påstår något som hat bevisbördan.
Det här är tyvärr kravet för att få bara med vuxna och prata.
Alla argument har inte samma värde.
Citera
2022-05-14, 08:24
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Fast du hävdar att gud finns. Så det är du som har trovärdighets problemen då du inte kan bevisa detta.

Nej det gör jag inte. Jag hävdar att man varken kan bevisa Guds existens eller icke-existens. Ingenstans har jag hävdat att Gud finns.
Citera
2022-05-14, 08:25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nej, du har missuppfattat poängen totalt.

Det går inte bevisa att man tex aldrig har mördat någon.

Det är den som hävdar eller påstår något som hat bevisbördan.
Det här är tyvärr kravet för att få bara med vuxna och prata.
Alla argument har inte samma värde.

Poängen är att de som menar på att Gud inte existerar är helt tvärsäkra på det vilket såklart är helt omöjligt att vara.
Citera
2022-05-14, 08:58
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:

Det är inte bara något, utan ett högre väsen som bedömer dig, och dömer dig.
Det är en väldigt spridd uppfattning bland folk att något sådant kan finnas. Att denna makt skulle ha någon skyldighet att uppenbara sig och sina mål för dig är en väldigt konstig idé.

Alla psykologiska test jag sett på tv, som handlar om moral och beteende, är gjorda så att det verkliga testet är hemligt. Så fungerar den mänskliga logiken om sådana test. Varför skulle en gud, som enligt bibeln står som modell för oss, inte göra lika? Varför tycker du att i det ultimata testet skulle allt ske med öppna kort?

Med det sagt. Man får försvarar sitt liv och man får göra det i högre grad än juridiken tillåter. Juridiken är inget rättesnöre. Som en flashbackare sa (på ett ungefär). "Juridiken är till för att ge ondskan spelutrymme".
Citera
2022-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Nej det gör jag inte. Jag hävdar att man varken kan bevisa Guds existens eller icke-existens. Ingenstans har jag hävdat att Gud finns.

Då var det väl någon annan jävel som gjorde det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in