2022-05-11, 16:01
Medlem
Hej! Får livränta från LÖF efter att min sambo gick bort pga ett allvarligt vårdfel. Dom har beräknat konsumtionsandelen till 50% vilket jag tycker är lite med tanke på att mitt behov av boende är detsamma då jag har tre barn. Finns det någon som har livränta som fastställts till högre eller någon som överklagat ett beslut hos LÖF eller liknande? Att få tag i en jurist som drivit liknande ärenden är svårt när man inte vet vart man ska vända sig…
Citera
2022-05-11, 17:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kridal
Hej! Får livränta från LÖF efter att min sambo gick bort pga ett allvarligt vårdfel. Dom har beräknat konsumtionsandelen till 50% vilket jag tycker är lite med tanke på att mitt behov av boende är detsamma då jag har tre barn. Finns det någon som har livränta som fastställts till högre eller någon som överklagat ett beslut hos LÖF eller liknande? Att få tag i en jurist som drivit liknande ärenden är svårt när man inte vet vart man ska vända sig…
Först av allt, jag beklagar sorgen!

Konsumtionsandelen och underhållsbehovet baseras inte enbart på hur mycket pengar man behöver för att ta hand om barn etc., utan framför allt på hur mycket personen tjänade innan den dog.

När det gäller att hitta en advokat så kan du använda dig av Advokatsamfundets advokatjour:
https://www.advokatsamfundet.se/Anlita-en-advokat/Advokatjouren/

Du får en första konsultation på 15 minuter helt gratis. Dessutom får du kontakt med riktiga advokater, inte några glorifierade "jurister."
Citera
2022-05-11, 19:00
Medlem
Tack för svar!
Ja så vet jag att dom räknar, tycker ändå det är sjukt snålt med den andelen när man förväntas försörja hela familjen själv. Har läst att livräntan ska hjälpa att upprätthålla samma levnadsstandard som innan dödsfallet men det är inte möjligt med 50% av våra tidigare inkomster. Vet också att dom aldrig betalar ut mer än 65% och det till pensionärer men säg bara 5% till för mig skulle göra ganska stor skillnad. Min sambo hade högre lön än mig.
Jag väntar mig inte att andra ska lösa min situation men om man tänker på det faktum att min sambo hade levt idag om ambulanspersonalen gjort det dom skulle och borde så anser jag mig ändå ha rätt till skälig ersättning från försäkringsbolaget.
Jurister är enligt min erfarenhet helt inkapabla, dom som inte hade vad som krävdes för att bli advokater?
Citera
2022-05-12, 16:12
Medlem
CureMes avatar
Kan man vara advokat utan att vara jurist?
Citera
2022-05-12, 17:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jurister är enligt min erfarenhet helt inkapabla, dom som inte hade vad som krävdes för att bli advokater?
En jurist kan vara vem som helst - det är inte en skyddad titel, så det finns vare sig kvalitetskontroll eller någon form av utbildningskrav. De som är utbildade jurister och jobbar på en byrå blir nästan alltid advokater när de uppfyllt kraven.

Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Kan man vara advokat utan att vara jurist?
Jurist är som sagt inte formellt definierat, men för att bli advokat måste du ha juristexamen eller motsvarande, samt uppfylla de andra krav Advokatsamfundet ställer upp för inträde. Advokater från andra EU/EES-länder kan även bli advokater i Sverige om de varit verksamma här ett tag.
Citera
2022-05-12, 20:09
Medlem
Ringde upp handläggaren i ärendet och hon meddelade att om jag överklagar kan jag förlora den livränta jag får idag kanske minskar då dom gör en omräkning, hon var inte särskilt trevlig så det kändes lite som ett hot… Ringer nog advokat och hör mig för
Citera
2022-05-16, 21:07
Medlem
WildBillKelsos avatar
Citat:
Ringde upp handläggaren i ärendet och hon meddelade att om jag överklagar kan jag förlora den livränta jag får idag kanske minskar då dom gör en omräkning, hon var inte särskilt trevlig så det kändes lite som ett hot… Ringer nog advokat och hör mig för

Låter klokt.

Klassiskt svar att ge att den kan minska tom uteblir om man anmäler.

Krasst deras jobb, även att den kan kännas plumpert svar utan medkänsla utan att det är så ( då de själva kanske inte har den erfarenheten i livet att mist någon).

Tyvärr hemsk verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in