• 1
  • 2
2022-05-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Fler lär göra sig av med sina fritidshus framöver, så för mig som söker ett mindre hus i klassen 300 000 - 500 000 kan det väl bara bli positivt? Kanske till och med köpfest när utbudet blir större och färre att fajtas med i budgivningarna?

Nja med dagens energipriser kan ett litet hus nog ses som fördel hos ensamboende, barnfria par och pensionärer. Även det osäkra ränteläget gör nog att många förstagångs köpare väljer ett lite billigare objekt.

Jag tror inte du ska förvänta dig större prisras än på stora hus om de ligger i närheten av någon medelstor till stor stad i alla fall.
2022-05-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kan du vara snäll och återkomma om 4 år, jag har 46 månader kvar på mitt
bundna 1.14 % lån.

Tillsdess, ha så kul i din hyresrätts etta.

Vem bryr sig om ditt lån?

Det här handlar om marknaden.

Så vad gör du då?
När marknaden gått ner 30% och ditt bundna lån har gått ut, binder du det då till 4%?
2022-05-11, 16:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Nej.
Tog ett stort lån för snart 4 år sen och då krävde jag fast ränta. Kan säga det var inte så lätt men fick till slut. Då jag påstod att det kommer bli väldigt oroligt framöver.
Tror även bank mannen började fundera över egna lån då med.
Jag är riktigt nöjd nu.

Men vad var det för bindningstid?
På en 10 års ränta så har du nog ändå fått betala en hyfsad premie under de här 4 åren.
2022-05-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vem bryr sig om ditt lån?

Det här handlar om marknaden.

Så vad gör du då?
När marknaden gått ner 30% och ditt bundna lån har gått ut, binder du det då till 4%?
Vad gör det om marknaden gått ner 30% såvida man inte ska flytta? Vad är ens 30% nedgång i dagsläget jämfört med senaste årens uppgång?

4% är ju ingenting, 30% avdrag på det med..

Bor faktiskt själv i hyresrätt nu men jag är inte dummare än att jag förstår att det ekonomiskt är smartare att äga sitt boende, även i dagsläget.
2022-05-11, 16:39
Medlem
herregudvadgotts avatar
Så JÄVLA gött! Jag hoppas verkligen att det stämmer. Det känns ju helt jävla orimlig att skuldsätta sig för livet för att ha en egen bostad.
2022-05-11, 16:41
Medlem
Bucketshops avatar
Nej vi kan inte ha en ny tråd varje gång Handelsbanken höjer sina boräntor, vi kan fortsätta i den redan existerande tråden:

Kraftig räntehöjning på bolåneräntor från Handelsbanken

Låser denna

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här