2022-05-11, 12:23
Medlem
Tråknicks avatar
Har snackats länge om det här med shape, gärna i samband med Norling och dennes möjligen experimentella fotboll.

Detta är svårgooglat, kan någon förklara mer om detta med shape?
Citera
2022-05-13, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Har snackats länge om det här med shape, gärna i samband med Norling och dennes möjligen experimentella fotboll.

Detta är svårgooglat, kan någon förklara mer om detta med shape?

Shape är väl när man försvarar beroende på var bollen är. Man ställer upp med 2 raka linjer med 4 i varje. Alltså 4 backar rak linje och 4 mittfältare rak linje. Det blir inte riktigt som zon med nästan väl?
Citera
2022-05-13, 10:55
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Shape är väl när man försvarar beroende på var bollen är. Man ställer upp med 2 raka linjer med 4 i varje. Alltså 4 backar rak linje och 4 mittfältare rak linje. Det blir inte riktigt som zon med nästan väl?

Ja, jag vet ju inte, därför jag frågar ;-)

Det tyder på stor förvirring i frågan att jag bara fått ett svar i tråden hittils.
Citera
2022-05-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Ja, jag vet ju inte, därför jag frågar ;-)

Det tyder på stor förvirring i frågan att jag bara fått ett svar i tråden hittils.

Var lättare att googla på engelska. Hade inte hört uttrycket innan, men som jag tolkar det är det egentligen inga konstigheter och väl åt det hållet alla lag i praktiken uppträder, även om de flesta inte använder sig av uttrycket. Handlar om att man har en dynamiskt tänk och inte spelar strikt t ex 4-4-2 eller annan sifferkombo. Gäller att ha spelare på rätt position utifrån var bollen är och inte fastna i uttryck som t ex "fyrbackslinje". Försvarsspel är mer avancerat än så. Holland kallade det "totalfotboll" redan på 70-talet.

https://trainingground.guru/articles...n-matters-most

https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalfotboll

(med reservation för att jag fattat något fel)
Citera
2022-05-13, 12:14
Medlem
Shape är ett uttryck för att laget håller sig till den fastslagna planen/taktiken rent positionsmässigt. Rätt spelare på rätt sida bollen, på rätt ställe med löpningen vältajmad i rätt riktning vid erövring av bollen osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in