Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det jag anser är fel är ditt argument om att vi i så fall borde vara en annan typ av Boltzmannhjärna och inte den typ vi faktiskt ser ut att vara. Du är dock i gott sällskap eftersom Tegmark gör samma fel.
Jag är på inget sätt låst i min position, men för att ändra mig behöver jag få presenterat hur vi kommer fram till att vi är just Boltzmann-hjärnor genom att tillämpa metoder som begränsar vad vi skulle kunna vara. Om vi med samma metodik kan visa att vi är simulerade eller skapade till Guds avbild så säger det vi kommer fram till väldigt lite om verkligheten.
Exempelvis kan Gud flyga och behöver därför inga ben att gå på. Om människan vore skapad till Guds avbild så borde även människan kunna flyga. Med Xenonens resonemang är det inget problem eftersom vi kan se att människor går med fötterna på jorden. Människan måste då vara skapad till Guds avbild bortsett från att människor inte kan flyga.
Hur skär vi bort att vi är skapade till Guds avbild genom att tillämpa samma metoder som leder till att vi är Boltzmann-hjärnor?