2022-05-10, 20:30
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag menar att det ligger i Ukrainas intresse att Ryssarna attackerar Sverige ja. EU kommer troligtvis hitta på någon speciallösning där Ukraina får in en fot.

Det tror inte jag. Det är alldeles för cyniskt. Jag tror att de allra flesta inser att om Sverige skulle attackeras av Ryssland så är det mer eller mindre klart med ett WW3. Ingen vill ha det för ingen vinner på det, inte ens Putin och absolut inte Kina som utan handelspartners kommer förtvina.
Citera
2022-05-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Kriget har bara börjat. Det behövs förmodligen någon form av tvångsförvaltning av Ryssland, ungefär som för Japan efter ww2. Sedan tar det 50-70 år innan Ryssland kan få ta hand om sig själva, men det är kanske bättre att dela upp Ryssland i dess etniska länder.

Problemet är att Ryssland inte är Japan. Japan kunde "förvaltas" för att man bombade landet till aska. Det var en fiende som inte kunde skjuta tillbaka.
Citera
2022-05-10, 20:33
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Visserligen har ju ammon till CG 48 förbättrats avsevärt under åren men att Rysslands top of the line pansarvagn slås ut med hjälp av en 76 år gammal konstruktion ställer ju en del frågor om kvaliten på både vagnen och personalen?

From Sweden with love...
Citera
2022-05-10, 20:34
Medlem
Citat:
men det är kanske bättre att dela upp Ryssland i dess etniska länder.

Bara en tidsfråga innan detta skulle ske, oavsett om de anfallit Ukraina eller inte. Men kanske snabbas på nu. Samma med Kina, den dag CCP tappar greppet är det godnatt.
Citera
2022-05-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
så du stödjer Ryssland som försvarar pedofiler i armén som våldtar små barn och filmar det och lägger ut det på nätet???

du är sjuk människa. gå och få hjälp.

Jag försvarar inte Rysslands handlande alls.. Jag tycker bara det är sjukt att det tillåtet en äcklig nazist miliär som har hitler kors på hjälmarna och tränar barn att döda ryssar. Men okej då kan vi lika gärna skicka gratis vapen till Al-Qaida och ISIS också då så dom kan försvara sig om USA skulle attackera.. spränga amerikaner i bitar och tycka det är helt okej. Men sitt inte där och grina sen om Amerika hämnas på oss för våra leveranser.
Citera
2022-05-10, 20:37
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Kriget har bara börjat. Det behövs förmodligen någon form av tvångsförvaltning av Ryssland, ungefär som för Japan efter ww2. Sedan tar det 50-70 år innan Ryssland kan få ta hand om sig själva, men det är kanske bättre att dela upp Ryssland i dess etniska länder.
Jag tror att Putin hellre smäller av en A bomb än att ge upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det tror inte jag. Det är alldeles för cyniskt. Jag tror att de allra flesta inser att om Sverige skulle attackeras av Ryssland så är det mer eller mindre klart med ett WW3. Ingen vill ha det för ingen vinner på det, inte ens Putin och absolut inte Kina som utan handelspartners kommer förtvina.

Well.... det är dit vi är på väg. En "no fly zone" är ju exakt vad man vill ha och har bett om. Något som ger oss WW3, så jag tror nog vi är förbi spekulationer om cynism.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Problemet är att Ryssland inte är Japan. Japan kunde "förvaltas" för att man bombade landet till aska. Det var en fiende som inte kunde skjuta tillbaka.
Vad är skillnaden? När kriget är slut alltså.
Citera
2022-05-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag tror att Putin hellre smäller av en A bomb än att ge upp.
Eh? Hur länge tror du Putin lever? Han har cancer och är gammal, kriget kommer att fortsätta långt efter hans död.
Citera
2022-05-10, 20:41
Medlem
Citat:
USA är en fungerande demokrati och vi har en gemensam fiende. Ett mycket enkelt val för ett litet land.
Att kalla USA för en fungerande demokrati var väl att ta i. Jim Crowlagarna var fortfarande på plats, Puerto Rico och Washington DC hade inte federal rösträtt osv. Det var bara ett decennium sedan slaveriet avskaffats!

Däremot hade vi ett land vi båda två såg som en fiende. Sen var ju Sverige betydligt värre på spionage när vi flög rätt över Gdansk m fl städer i Östblocket på låg höjd för att fotografera. Något av de planen lyckades dock Sovjet inte skjuta ned, även om man kan misstänka att de fick reda på dem inte så långt efteråt via spionage.
Citera
2022-05-10, 20:42
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden? När kriget är slut alltså.

Att Ryssland är enormt. Att väst har pinsamt lite resurser militärt. Det finns också kärnvapen som gör denna plan omöjlig.
Citera
2022-05-10, 20:43
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Eh? Hur länge tror du Putin lever? Han har cancer och är gammal, kriget kommer att fortsätta långt efter hans död.
Dom säger det ja. Vi får se. Han har ju tydligen en annan som står han nära som är ännu värre, och redo att ta över om han dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in