2022-05-10, 08:42
Medlem
Jag sitter och undrar om det finns nagon aldre grillmastare som kan skaka fram ett recept pa en grillmarinad som liknar den Flintastek hade pa 80-90 talet.

Jag vet inte hur den ar nu, jag har inte vart i sverige sen 90 talet. Sa jag hoppas att det finns nagon som minns / kan.
Citera
2022-05-10, 09:52
Medlem
lyckebobys avatar
1 kg naturell flintastek
Citronpepparglaze
Rivet skal och saft av en citron
2 msk honung
Grovmalen svartpeppar
Rostad majs och stpotatis
4 skalade stpotatisar i grova bitar
2 msk olivolja
2 okokta frska eller frysta majskolvar
1 finhackad rd chilifrukt
2 msk frskpressad limesaft
1 msk finhackad frsk koriander

Stt ugnen p 200 Blanda citronskal, citronsaft, honung och svartpeppar i en skl.

Skr 2-3 snitt i svlen p flintasteken.
Grilla kttet ungefr 15 cm ver glden i cirka 20 minuter, tills innertemperaturen r 65 grader. Vnd fem till sex gnger under grillningen.

Pensla p citronpepparglazen mot slutet. Vnd potatisbitarna i olivolja p en plt eller i ugnssker form. Skr av majskornen frn kolvarna och blanda dem med potatisen.

Rosta i ugnen cirka 20 minuter. Smakstt med chili, limesaft och koriander. Servera kttet med rostad majs och potatis.

Bon appetit! ala -80 talet
Citera
2022-05-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
1 kg naturell flintastek
Citronpepparglaze
2 msk honung
Grovmalen svartpeppar
2 msk olivolja

Stt ugnen p 200 Blanda citronskal, citronsaft, honung och svartpeppar i en skl.

Skr 2-3 snitt i svlen p flintasteken.
Grilla kttet ungefr 15 cm ver glden i cirka 20 minuter, tills innertemperaturen r 65 grader. Vnd fem till sex gnger under grillningen.

Pensla p citronpepparglazen mot slutet. Vnd potatisbitarna i olivolja p en plt eller i ugnssker form. Skr av majskornen frn kolvarna och blanda dem med potatisen.

Rosta i ugnen cirka 20 minuter. Smakstt med chili, limesaft och koriander. Servera kttet med rostad majs och potatis.

later gott, men det kanns inte som 'original" marinaden. Den rodbruna sorjan som de kom fardigmarinerade i.

Det narmaste jag kan minnas var "caj p." som man kopte pa flaska. Men tror inte att den var helt ratt heller.

Det har receptet sags vara "caj p" kopia. Och funkar bra, men kommer inte helt ratt.
4 tbsp vegetable oil
4 tbsp soy sauce
1 2 tbsp red wine vinegar
1 tbsp onion powder
2 tsp garlic powder
2 tsp paprika
1 tsp chili powder
1 tsp coriander
1/2 tsp black pepper
1/4 tsp cayenne pepper
1/4 tsp cardamom (ground)
1 2 tbsp water (optional)
Citera
2022-05-10, 10:57
Medlem
Parisarens avatar
Inte mycket 80-tal har se kommentar:

Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
1 kg naturell flintastek
Citronpepparglaze
Det enda som fanns, var citronpeppar.

2 msk honung
Grovmalen svartpeppar

Sotpotatis fanns overhudtaget inte pa 80:talet, om inte i ngon saluhall i ngon strre stad

2 msk olivolja
Olivolja anvndes knappt pa 80:talet, det blev "var mans" grej tidigt 90:tal

Visst, men for det mesta kokades den och ts med smr/margarin

Frsk chili, lime samt frsk koriander fanns verhuvudtaget pa 80:talet, eventuellt under andra halvan av artioendet kunde ev hittas i de stader som hade fatt "invandrarbutiker" eller "Kinabutik".

Det ar ltt man glmmer Sweden som det var en gang i tiden...Visst det var lugnt, tryggt och fint, men vad galler mat, underhllning, krog och cafeliv var det ett hgst deprimerande land...

Som svar pa mnet, for att terskapa smaken skulle jag satsa pa Kaj P:s klassiska grillolja (om den finns kvar?) och toppa med grillkrydda och solrosolja for att dryga ut.
Citera
2022-05-10, 11:02
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Inte mycket 80-tal har se kommentar:

Det ar ltt man glmmer Sweden som det var en gang i tiden...Visst det var lugnt, tryggt och fint, men vad galler mat, underhllning, krog och cafeliv var det ett hgst deprimerande land...

Som svar pa mnet, for att terskapa smaken skulle jag satsa pa Kaj P:s klassiska grillolja (om den finns kvar?) och toppa med grillkrydda och solrosolja for att dryga ut.

Haha tnkte ocks ppeka detta
Citera
2022-05-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Haha tnkte ocks ppeka detta

Kanske kan halla med om det en del. Har inte vart i sverige mycket de senaste 20 aren. Men visst fanns det bra restauranger da med.

Da jag var hemma for ett antal ar sedan hittade jag allderles mycket pretentiost skit om jag ska vara arlig. Verkade som om alla restauranger skrot om vem som hade mest miljovanlig, organisk, etc. etc. handlade mest om vem som packade mest PC skrapord i menyn. Men maten smakade inget vidare. Och servicen ska vi inte prata om, vad som hant med den I sverige kan jag inte ens gissa mig till.

Nagot som var ganska lustigt att uppleva for nagon som lamnade landet for lange sedan var att da jag akte var plankstek nagot man at pa villa godthem, och nar jag kom tillbaka serverades det pa varenda pizzeria.

Men ater till detta. Problemet jag har ar att jag inte kan kopa Caj P. Eller "grillkrydda" enligt svenska principer har i USA. Sa jag behover skrapa ihop ett fungerande recept utan halvfabrikat.

Till historien hor ocksa att detta inte handlar om Michelin mat, utan om en nostalgi tripp mest for skojs skull. Vi ar ett gang med olika bakgrund som diskuterade "gammal" mat. Och kom fram till att vi ska skrapa ihop nagon form av 80's revival.
Citera
2022-05-10, 18:20
Medlem
borrizs avatar
De som kan sin Familjen Flinta vet att det krvs vlhngd Brontosaurus- skinka.
Citera
2022-05-11, 00:32
Medlem
lyckebobys avatar
sch, va petiga ni r, men ni har rtt, ska de va 80 tal s ska de va 90 tal...jag fr skrpa mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in