Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
För det första: en pilbåge är mycket billigare i drift.
För det andra: en jaktspets från en pilbåge är många gånger mer dödlig än en kula.
Jag tvivlar på att en pilbåge är billigare i drift än ett kulvapen. Dödligare beror ju på avståndet och eldhastigheten. Missar du med bågen så sätter nog jag tre av fem skott i bröstet på dig.
En kaliber 22lr har nog med största säkerhet längre räckvidd och är mer effektiv på kortare och längre sträckor än en pilbåge.
Om pilbågar är så bra kan man undra varför inte ens lakota/siouxindianerna inte ens hade dem i slaget vid Little Bighorn typ 1876...
Sen kan man ju undra varför de slutade användas direkt när krutet kom? Givetvis för att det är enklare att skjuta med gevär än med pilbåge.
Jag skulle tro att jag är mer effektiv med en hagelbössa med pumpprepeter och slugammunition är om jag skulle börja skjuta med nån pilbåge hux flux.
Den är det inte det lättaste att skjuta liggandes med en pilbåge heller.
Tror att pilbågar är ganska värdelösa för att skjuta på bilar med.
Och nu jämför jag enbart pilbåge med 22:an och med hagel. Med en mauser 6,5 eller typ en Carl Gustav 1900 30-06 utklassar du fortfarande pilbågen på allt och då håller vi oss forfarande inom lagend gränser för vad jägare har hemma till rimlig peng.