2022-05-09, 00:19
Medlem
solstrålars avatar
Givetvis finns undantag men...

Det finns knappt några kvinnliga snickare.

Jag har åkt taxi säkert 300 gånger och aldrig blivit körd av en kvinna.

Jag har ALDRIG sett en kvinna spela saxofon.

Jag har aldrig i mitt datorspelande träffat en kvinna som byggt sin egen dator, letat grafikkort som nästan alla killar gör och sen använder för att lira spel över Steam med.

Det finns 20 andra exempel jag inte orkar dra upp där kvinnor är som helt frånvarande.

Varför är det så? Om du kvinnor och män är helt jämställda och lika, varför finns det så många yrken och tidsfördriv kvinnor inte sysslar med? Kan dom inte? Vill dom inte? Får dom inte? Förstår dom inte? Orkar dom inte?
Citera
2022-05-09, 00:30
Medlem
Knastratts avatar
Möt Gunhild Carling. Hon kan spela snickare och taxi! https://www.youtube.com/watch?v=xywNeumntoE
Citera
2022-05-09, 00:34
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Givetvis finns undantag men...

Det finns knappt några kvinnliga snickare.

Jag har åkt taxi säkert 300 gånger och aldrig blivit körd av en kvinna.

Jag har ALDRIG sett en kvinna spela saxofon.

Jag har aldrig i mitt datorspelande träffat en kvinna som byggt sin egen dator, letat grafikkort som nästan alla killar gör och sen använder för att lira spel över Steam med.

Det finns 20 andra exempel jag inte orkar dra upp där kvinnor är som helt frånvarande.

Varför är det så? Om du kvinnor och män är helt jämställda och lika, varför finns det så många yrken och tidsfördriv kvinnor inte sysslar med? Kan dom inte? Vill dom inte? Får dom inte? Förstår dom inte? Orkar dom inte?

Det handlar om könsroller. Hur många killar jobbar som t.ex som florister jämfört med kvinnor? Hudterapeut?

Varför är det så få män som pysslar med scrapbooking?

Finns mängder av fler exempel där det motsatta gäller.
Citera
2022-05-09, 00:36
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det handlar om könsroller. Hur många killar jobbar som t.ex som florister jämfört med kvinnor? Hudterapeut?

Varför är det så få män som pysslar med scrapbooking?

Finns mängder av fler exempel där det motsatta gäller.
Vad är det för ickesvar? Spelar väl ingen roll. Svara på min fråga istället. Det du tar upp är ju inte ens intressen, bara ytligt tjafs. Varför träffar jag tex inga kvinnor som kan AoEs strategisystem i grunden? Alla är killar. Förstår de sig inte på djupare intressen?
Citera
2022-05-09, 00:45
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vad är det för ickesvar? Spelar väl ingen roll. Svara på min fråga istället. Det du tar upp är ju inte ens intressen, bara ytligt tjafs. Varför träffar jag tex inga kvinnor som kan AoEs strategisystem i grunden? Alla är killar. Förstår de sig inte på djupare intressen?

Tycker det var ett ganska bra svar och troligtvis överensstämmande med verkligheten.
Citera
2022-05-09, 00:48
Medlem
ABBORREs avatar
En tjej som kör taxi, ja hej du , som att be om att bli våldtagen i dagens Sverige,

Vart ser man folk som spelar saxofon ? På någon unken pub i Österbybruk?
Citera
2022-05-09, 00:50
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
En tjej som kör taxi, ja hej du , som att be om att bli våldtagen i dagens Sverige,

Vart ser man folk som spelar saxofon ? På någon unken pub i Österbybruk?

Tror du man blir våldtagen mitt på dagen i en taxi? Det finns säkerhetssystem.
Citera
2022-05-09, 00:52
Medlem
Milton.Millss avatar
Hur hårt har du letat efter kvinnliga datorbyggare? Lär väl finnas en och annan community för dem, inte minst om du letar utanför lilla Sverige.

Taxichaufför är inte något säkert yrke, speciellt inte sedan millennieskiftet. Särskilt inte för unga kvinnor. Sen är snickare kanske något säkrare men inte jättesäkert det heller, då tänker jag på andra faror än just farliga individer. Män tar i regel riskfyllda jobb i betydligt högre utsträckning än kvinnor. Beror på dels samhällets förväntningar, dels det endokrina systemet.
Citera
2022-05-09, 02:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2022-05-09, 04:24
Medlem
Suecotes avatar
De flesta kvinnor vill inte kroppsarbeta. Särskilt inte om det är smutsiga, farliga arbeten. Det får männen ta. Som någon ovan sa så är det stor risk för överraskningssex om en kvinna skulle köra taxi i det nya Sverige.
Citera
2022-05-09, 05:26
Medlem
Snickare är ett tungt arbete, nog väldigt få kvinnor som te.x skulle kunna bära en takstol på 2 pers.
Citera
2022-05-09, 05:33
Medlem
Kvinnliga taxichaffisar har jag åkt med 1-2 gånger kanske, Va väl inte så unga kanske Minns inte riktigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in