2022-05-08, 21:21
Medlem
Hej,

Funderar på att köpa en bostadsrätt och undrar vilken belångsgrad samt strategi är mest fördelaktig.

Bostadsrätten kommer kosta cirka 3 miljoner och har möjlighet att lägga upp till 2 miljoner i kontantinsats.

Ser lite olika möjliga alternativ:
  • Maxa lånet och placera resten på börsen och antingen betala tillbaks hela lånet såfort sparandet kommer upp i den summan eller ha lånet så länge som möjligt
  • Slänga in hela kontantinsaten och amortera så mycket som möjligt
  • Gå någon slags mellanväg med belåningsgrad, amortering samt sparande.

Är det fördelaktigt att välja en lägre belåningsgrad för att kunna få en lägre ränta?
Citera
2022-05-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Hej,

Funderar på att köpa en bostadsrätt och undrar vilken belångsgrad samt strategi är mest fördelaktig.

Bostadsrätten kommer kosta cirka 3 miljoner och har möjlighet att lägga upp till 2 miljoner i kontantinsats.

• Maxa lånet och placera resten på börsen och antingen betala tillbaks hela lånet såfort sparandet kommer upp i den summan eller ha lånet så länge som möjligt

Är det fördelaktigt att välja en lägre belåningsgrad för att kunna få en lägre ränta?
Beror lite på vad du tänkt dig i det korta perspektivet och hur du ser på den kommande utvecklingen.
Personligen hade jag valt ett mellanting dvs. belånat mig till 50-60% för att ha en buffert.
Att låna fullt idag känns lite riskfyllt och räntorna lär dra iväg, och risken är ju att vi kan få ett prisfall snart.
Men samtidigt bör man ha en buffert om nåt skulle hända så jag tänker så.
Citera
2022-05-08, 21:52
Medlem
Skulle lagt mig så jag slapp amortera dvs 50% belåning resten börsen.
Citera
2022-05-08, 22:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Det beror på vilka risker du är benägen att ta och hur du ser på den avkastning du kan få på börsen jämfört med att låna pengar. samt ränteutvecklingen.
Ingen vet ju.
Eller rättare sagt det är ganska många som är säkra på hur det kommer att gå, men tyvärr så vet de olika.
Du lånar ju egentligen pengar till börsen.
Det kan ju gå hur som helst idessa tider, men bakåt de senaste tjugo åren har det väl inte funnits någon treårsperiog där inte börsvinsten varit större än kostnaden för lånat boendekapital.
Citera
2022-05-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Hej,

Vi befinner oss i en pågående ekonomisk krasch samt potentiell bostadskrasch. Råder dig att tänka igenom affären 10 gånger extra ifall du tänker köpa en bostadsrätt då det finns risk för prisras.

Om du tänker investera så gör det endast i bolag som inte påverkades under krisen 2008.
Om du tänker genomföra affären råder jag dig att amortera så mycket som du har råd med och binda räntan. Acceptera inte heller bankens första förslag på ränta utan kräv en lägre ränta.
Citera
2022-05-09, 12:13
Medlem
Enkelt i min mening. Betala halva lånet och lägg dom resterande 500k på börsen, du kan få bra ränta samt välja att slippa amortera. Investera gärna månadsvis över kanske 24 månader dvs ca 20 000 i månaden. Jag tror börsen kommer att dippa ett tag framöver därför inte stoppa in allt från början.
Citera
2022-05-09, 22:16
Medlem
lemmelns avatar
Det finns massor av trådar om det här.

En viktig detalj du inte nämner är hur länge du planerar att stanna kvar i bostaden.

Förenklat finns det två skolor:

1. Det är billigt att låna pengar och historiskt sett över lång tid så ger det bättre avkastning på börsen med belånade pengar än den räntebesparing amortering innebär.

2. Livet är svårt att förutse, och i tillägg till det har man ingen möjlighet att göra något med världsmarknadens rörelser. Hur hanterar du en skilsmässa och bodelning mitt i en bostadskrasch samtidigt som aktieinvesteringarna är värda halvparten du köpte dem för och din obundna ränta står i över 7% och jobbet går i konkurs?

Det är upp till dig att bestämma vilken risknivå mellan 1 och 2 du vill lägga dig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in