2009-08-25, 22:48
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
Då kallar vi det för protopunk tror jag, om det kom före -77.
Förlåt, jag menade före detta punkare. Typ Ebba Grön har gått i graven men vad i helfvete skall vi säga att Thåström pysslar med nu då?
Citera
2009-08-25, 23:00
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Förlåt, jag menade före detta punkare. Typ Ebba Grön har gått i graven men vad i helfvete skall vi säga att Thåström pysslar med nu då?

Idag tycker jag man kan säga att Thåström sysslar med det breda och luddiga man kallar "rock" och som kan vara lite vadsomhelst med gitarrer och trummor och sånt.
Citera
2009-08-27, 04:16
Medlem
R.Stotzkys avatar
Här sitter man klockan fyra på natten och är helt nykter och lyssnar på "Suger pung som en djäfvul", så det var dags att bumpa denna tråden. Se till att det blir den mest lästa i musikforumet, det är vi skyldiga Onkel och Kånkelbären.
Citera
2009-08-27, 13:49
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Här sitter man klockan fyra på natten och är helt nykter och lyssnar på "Suger pung som en djäfvul", så det var dags att bumpa denna tråden. Se till att det blir den mest lästa i musikforumet, det är vi skyldiga Onkel och Kånkelbären.

Jo, jag tycker vi också är skyldiga att erkänna Onkelns genre.
Genom att rösta "y" på RYM.
http://rateyourmusic.com/admin/queue...pe=h&context=p

Så deras skivor och musikfaderullan som de satte igång kan placeras inom könsrock:
http://rateyourmusic.com/list/mini_a...k_and_related/
(Album nr 6 Onkel Kånkels gyllene tider på listan är det första könsrocket, resten är bara proto- och influenser)
Citera
2009-08-27, 14:27
Medlem
Von0bens avatar
Per sinding larssen klassade Onkel Kånkel som tillhörandes den svenska traditionen av "tokpop".

Jag förstår att inte fansen gillar detta, men jag tycker det stämmer rätt bra.
Citera
2009-08-27, 14:42
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Per sinding larssen klassade Onkel Kånkel som tillhörandes den svenska traditionen av "tokpop".

Jag förstår att inte fansen gillar detta, men jag tycker det stämmer rätt bra.

Fast ärligt så tror jag att begreppet könsrock är mer utspritt en tokpop.
Det är synd att inte PS Larssen lyssnat på denna innan www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1675367

För ärligt så var det ju Onkel Kånkel själv som introducerade begreppet könsrock i början av sin karriär varvid en handfullband följt fotspåren.
Band med punk- och rockinfluenser och mycket grov lyrik. Vad har det med popmusik att göra?
Att jämföra Onkel Kånkel och Björn Rosenström och placera dom tillsammans är egentligen att skända Onkeln. Visst, det är tokrolig musik som delvis har en gemensam målgrupp. Men Metallica och Britney Spears har också en delvis gemensam målgrupp. Tänk Whiskey in the Jar på MTV och I love Rock'n'Roll med Britney. Visst, "rockiga" 13-åringar kanske tycker att det är tuffa gitarrer och att det är ball rock. Men Metallica fans blir arga :P

Vill man nämna Onkel Kånkel i nåt sammanhang med Eddie Meduza så får man inte heller syfta på Meduzas raggarrock, det är en minst lika stor skändning. Kom igen! Det ska vara riktigt obskyrt och kontroversiellt och inte bara tokroligt!
Magnus och Brasses svordomsvisa ska faen inte placeras i samma "fack" som könsrockslegenden Onkel Kånkel.
Citera
2009-08-27, 14:49
Medlem
Von0bens avatar
Onkel kånkel skiljer väl från Eddie meduza, och andra snuskpellar (typ Johnny Bode) med att han främst sjunger om homofili - men i övrigt är inte skillnaderna milsvida tycker jag.

Bajs, horor, flensost samlag och onani är liknande teman för allihop. Med undantag då för att Onkels musik är mer talanglös (låter ofta burkigt hemmagjort a´mixat på en amiga500)

Men smaken är som en väloljad stjärt.
Citera
2009-08-28, 16:23
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Fast ärligt så tror jag att begreppet könsrock är mer utspritt en tokpop.
Det är synd att inte PS Larssen lyssnat på denna innan www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1675367

För ärligt så var det ju Onkel Kånkel själv som introducerade begreppet könsrock i början av sin karriär varvid en handfullband följt fotspåren.
Band med punk- och rockinfluenser och mycket grov lyrik. Vad har det med popmusik att göra?
Att jämföra Onkel Kånkel och Björn Rosenström och placera dom tillsammans är egentligen att skända Onkeln. Visst, det är tokrolig musik som delvis har en gemensam målgrupp. Men Metallica och Britney Spears har också en delvis gemensam målgrupp. Tänk Whiskey in the Jar på MTV och I love Rock'n'Roll med Britney. Visst, "rockiga" 13-åringar kanske tycker att det är tuffa gitarrer och att det är ball rock. Men Metallica fans blir arga :P

Vill man nämna Onkel Kånkel i nåt sammanhang med Eddie Meduza så får man inte heller syfta på Meduzas raggarrock, det är en minst lika stor skändning. Kom igen! Det ska vara riktigt obskyrt och kontroversiellt och inte bara tokroligt!
Magnus och Brasses svordomsvisa ska faen inte placeras i samma "fack" som könsrockslegenden Onkel Kånkel.

Medhålles
Citera
2009-08-30, 18:27
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Rest in piss onkel! Jag ägnar hela dagen till dig med musik av dig.
Now playing: Onkel Kånkel Gyllene Tider 01 Helan & Halvan
Citera
2009-09-01, 20:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denvidrige
Folk jag mött som inte uppskattar OK har utan undantag tillhört den bajsnödiga, quasiintellektuella medelklassvänstern eller varit ängsliga, trendslavande indiepoppare utan någon som helst musikalisk allmänbildning
Du kan byta ut OK mot allt från dataspel till kolsyrade läskedrycker från USA och meningen går lika bra den med.

Hade OK bara stått och rapat upp fula ord så hade det väl vart sådär. Men styrkan är ju att texterna är så gammeldags finurliga. Och vill man inte förstå det ens på det intellektuella planet så är man inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2009-09-09, 18:11
Medlem
Caesar Johansens avatar
Jag tror jag är bland de få som faktiskt kände till att det var Håkan Florå som låg bakom pseudonymen "Onkel Konkel". Jag fick veta det en sommar för 3 år sedan, när jag av en tillfällighet träffade en ungdomskompis till Florå hos gemensamma bekanta. När jag fick höra historien om Florå, så försökte jag få ut den på olika sätt, b.la. genom att lägga upp information på wikipedia, men som naturligtvis raderades fort som synd, Flashback kände jag inte till på den tiden.

Enligt ungdomsvännen var Florå en mycket komplicerad och extremt spontan och totalt orädd person. Han hade de vackraste flickorna i Stockholm, och var aldrig sen att plocka upp en tjej eller starta ett bråk. Bland annat skall Florå ha slagit ner Sven-Bertil Taube, för att han (vi ombud) hade raggat på hans tjej. Florå förklarade att inte brydde sig att någon raggade på hans tjej; "men då skall han jävla göra det själv, och inte vi ombud".

I perioder levde han vind för våg och hade sällan något fast jobb eller bostad. En period misstänkte hans vänner att han hade mördat en kille. Han isolerade sig under flera månader, mådde extremt psykiskt dåligt, och sa att han "hade gjort något oförlåtligt".

Ungdomskompisen sa att sista gången han såg Florå var runt 2000 och då hade han styrt upp sitt liv, jobbade som butikschef i en Nokia-butik och hade stadigt förhållande. Men när de käkade lunch ihop drack Florå 4 starköl under en halvtimme, så ungdomsvännen misstänkte att allt ändå inte var riktigt rätt ställt.

Anledningen att Florå satte igång med Ånkel Konkel projektet va för att han tyckte att man "skulle ha släppt en skiva, åtminstånde en gång i livet"

Han berättade han massa andra saker som jag inte kom ihåg. Det känns mycket skönt att ha berättat det här.

Rest In Piss Håkan
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-09 kl. 18:25.
Citera
2009-09-09, 18:43
Medlem
Birma=Chostins avatar
Tändsticksparaden av Karl Wehle

Citat:
Ursprungligen postat av Brainsick
någon som vet vilken låt/artist det är lr?

http://www.youtube.com/watch?v=5k2kGggjQO8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in