2022-05-09, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tittar på husen och det ser ut som vanliga hyreshus byggda under miljonprogrammet.

Han har ju bott där så länge så att det är snarare så att det blivit en studentkorridor efter han flyttade in.

Nej så är det inte. Dom har alltid varit studentkorridorer.
Men på 80-talet så var överskottet av studentbostäder stort och då införde man att man fick skriva et vanligt hyreskontrakt. Av dom som fick såna kontrakt så finns det ca ett dussin kvar i studentområdet.
Citera
2022-05-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Men på 80-talet så var överskottet av studentbostäder stort och då införde man att man fick skriva et vanligt hyreskontrakt. Av dom som fick såna kontrakt så finns det ca ett dussin kvar i studentområdet.

Ok - så tanken var att man skulle skala ner på antalet studentlägenheter och erbjöd då möjlighet att få vanliga kontrakt så man skulle kunna bo kvar efter studier?

Nu finns det ett dussin kvar säger du men på t ex 90-talet måste det ju varit betydligt fler och då måste det ju i princip fungerat som ett "vanligt" boende.

Ser också att 4 av husen sålts och byggts om till vanliga hyresrätter av HSB.
Citera
2022-05-09, 13:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Denna typ av korridorsboende är fortfarande vanligt i Norge, dvs man bor i korridor med tillsvidarekontrakt och det finns inget krav på studier eller så. Även i andra länder förekommer det mer. Det är bara i Sverige som denna boendeform är ovanlig eftersom vanliga hyresrätter är vanliga jämfört med andra länder.
Citera
2022-05-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ok - så tanken var att man skulle skala ner på antalet studentlägenheter och erbjöd då möjlighet att få vanliga kontrakt så man skulle kunna bo kvar efter studier?

Nu finns det ett dussin kvar säger du men på t ex 90-talet måste det ju varit betydligt fler och då måste det ju i princip fungerat som ett "vanligt" boende.

Ser också att 4 av husen sålts och byggts om till vanliga hyresrätter av HSB.

Det var inte i så år många livstidskontakten skrevs, och omsättningen har alltid varit hög så det har aldrig funnits så många som bott där särskilt länge. Det har också alltid varit ett av de sämre områdena för studentkorridorer. Finns många "finare" områden med korridorer som folk hellre söker sig till.
Men särskilt många ickestudenter har det aldrig bott där i dom där korridorerna, var liksom inte så att unga knegare sökte sig dit för sitt första boende.
Dom 4 husen som såldes till HSB såldes i samma veva som dom här livstidskontrakten kom till.
Citera
2022-05-09, 13:34
Medlem
Rutger.Jonakers avatar
Javars, jag hade inte velat bo så, men han verkar ju ha det bra. Såvitt jag förstår så har han ändå jobbat och betalat skatt som alla andra, så låt honom få hållas. Han bryter inte mot några lagar eller regler. För oss som trots lägre ålder sitter med hus, 9-5-jobb och bil så ter sig dessa ändå som intressanta karaktärer. Även om vi själva aldrig skulle trivas med samma liv.

Han är ju trots allt ingen så kallad "överliggare". Å andra sidan, den sorten kan vara intressant också. På 80-talet fanns en överliggare på Chalmers som möjligen går kvar där än idag. Han hade fått ett stort arv och behövde inte arbeta, så han hade givit sig på att ta examen i samtliga ämnen Chalmers erbjöd. Tyvärr så dyker det ju upp fler och fler ingenjörstitlar i och med att tekniken utvecklas, så om karln lever ännu är det inte säkert att han kommit därifrån ännu. Å andra sidan, han levde på egna medel, vilket får anses okej.
Citera
2022-05-09, 13:36
Medlem
Citat:
Det var inte i så år många livstidskontakten skrevs, och omsättningen har alltid varit hög så det har aldrig funnits så många som bott där särskilt länge. Det har också alltid varit ett av de sämre områdena för studentkorridorer. Finns många "finare" områden med korridorer som folk hellre söker sig till.
Men särskilt många ickestudenter har det aldrig bott där i dom där korridorerna, var liksom inte så att unga knegare sökte sig dit för sitt första boende.
Dom 4 husen som såldes till HSB såldes i samma veva som dom här livstidskontrakten kom till.

Men varför erbjöds då "livstidskontrakt" - dvs vanliga hyreskontrakt som gäller tillsvidare?

Var det för studenter som skulle kunna bo kvar efter studierna?

Var det för icke-studenter som skulle kunna få ett billigt boende?
Citera
2022-05-09, 14:01
Medlem
Citat:
Men varför erbjöds då "livstidskontrakt" - dvs vanliga hyreskontrakt som gäller tillsvidare?

Det jag menar med att omsättningen var hög var att det var inte så många som nyttjade de här kontrakten och bodde kvar så länge. Dom flesta flyttade när studierna var klara oavsett om de behövde eller ej.
Kontrakten erbjöds till alla men det var nog väldigt få ickestudenter som flyttade in. För som jag tror jag skrev, även studenterna ser stället mest som ett tillfälligt boende tills de hittar något bättre.
Citera
2022-05-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger.Jonaker
Javars, jag hade inte velat bo så, men han verkar ju ha det bra. Såvitt jag förstår så har han ändå jobbat och betalat skatt som alla andra, så låt honom få hållas. Han bryter inte mot några lagar eller regler. För oss som trots lägre ålder sitter med hus, 9-5-jobb och bil så ter sig dessa ändå som intressanta karaktärer. Även om vi själva aldrig skulle trivas med samma liv.

Han är ju trots allt ingen så kallad "överliggare". Å andra sidan, den sorten kan vara intressant också. På 80-talet fanns en överliggare på Chalmers som möjligen går kvar där än idag. Han hade fått ett stort arv och behövde inte arbeta, så han hade givit sig på att ta examen i samtliga ämnen Chalmers erbjöd. Tyvärr så dyker det ju upp fler och fler ingenjörstitlar i och med att tekniken utvecklas, så om karln lever ännu är det inte säkert att han kommit därifrån ännu. Å andra sidan, han levde på egna medel, vilket får anses okej.

För många är det nog kul - när man är 25-35 kanske men ju längre det pågår ju "konstigare" blir det.

Finns ju många som tycker studentlivet är det bästa som hände i livet - fest och skoj flera gånger i veckan och gott om villebråd.

Alternativet blir ju för många att flytta till ett sunkigt boende där det bara bor de som jobbar och bidragstagare (invandrare).

Jobba deltid och bo kvar i ett relativt billigt boende där "festen" aldrig är mer än en dörr bort skulle nog många gilla.
Citera
2022-05-09, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MittHederligaSmet
Definiera vuxen egentligen så känns DU redan lite dum i huvudet.
Kul att hans jävla livsstil passar honom dock eller om han faktiskt är en jävla loser, haha må han typ knulla en liten tjej i röven och korridoren liksom blir nog "nu ska du dö" sen räknar han sina dagar i kalendern tills de tagit examen och sen lär personal alltid evigt minnas hur loser han faktiskt var.
Sen dödar han kanske personalen mat gift diskret.
Sen står de bara och säger tillslut... "hmm. Inte dum den där korridor mannen. *ryker axlarna och tar examen som alla andra med sitt liv...*
Hoppas han blir mördad
Vill ha lite action på Aftonbladet hehe.
Världskrig kanske? Fast om jag hade lite vänner så man kan sitta med full immersion "shit nyheterna nuuuuu, inget räknas... det här nuuuu. Omg. Nyheterna fan glöm att det är vissa som inte jobbar. Det häääääär viktigt.....
Vad pratar du om? Ditt inlägg rabblar ju bara på om en massa konstigheter. Ska jag behöva förklara för dig vad att vara vuxen innebär? Förstår du inte det själv? Man bor inte i ett studentrum på 6kvm som VUXEN medan man klär sig i klänning och kör spaghettiarmar till långt färgst hår. Fattar du? Då är man fel i huvudet.
Citat:
Han klär inte ut sig till kvinna?
Du såg inte ens bilderna, nej. Titta igen.

Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag vill tillägga att om han trivs och hittat sin lilla nisch i livet så känns det OK, vi kan ha råd att vara toleranta i Sverige.

Bara han betalar skatt och inte lever på bidrag. Annars ska han ut.
Nej. Jag tycker detta var hysteriskt PINSAMT för landet. Men var tolerant du.
Citera
2022-05-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Du såg inte ens bilderna, nej. Titta igen.

För att han har långt hår?
Citera
2022-05-09, 16:55
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Det var standard på den tiden. Det var ingen brist och ingen trodde nog att nån vill bo kvar efter studenten.

Min mor had ett liknande kontrakt, dock på en 3 rum o kök. Hon flyttade självmant 12år efter studierna slut. Extremt billig hyra, visade mig ibland gamla hyresavier. I mitten på 90talet betalade hon typ 2200:- för en 3a där elen ingick.
Citera
2022-05-09, 17:00
Bannlyst
Citat:
För att han har långt hår?
Driver du med mig eller är du på riktigt synskadad? HAN BÄR KLÄNNING till långt färgat hår och spaghettiarmar, hajar du? Han är en sån där transa eller vad det heter.

För övrigt måste jag ha hamnat på den värsta sosseavdelningen som inte ser genom vad detta är. Det är ju reklam för Agenda 2021. Man ska bo i små små rum, äta insekter (https://samnytt.se/barn-ska-tranas-a...r-klimatsmart/) och kvinna samt man får inte finnas, vi ska leva asexuella och vara precis likadana så inga barn bli gjorda, ingen får sticka ut.

Now, NI kanske gillar en framtid som den men jag vill inte ha det så. Jag vill bo stort och kunna få röra mig rejält, allt eliten avskyr för den lilla människan så lev ni på med era små sojaliv där ni sakta förvandlas till kvinnor och kvinnor till män men jag är INTE med på det.

Fy fan vilken framtid vi har när småttingar sitter och klappar i händerna över en 60-åring som gör sig till kvinna, bor på 6kvm och "Jag har ju tjejen i rum 15!" Han behöver inget ålderdomshem, han bor redan på ett dr de yngre kommer få ta hand om honom...herregud vad man behöver skåda innan man rullar in hovarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in