Citat:
Ursprungligen postat av
AngieD
Vilken ADHD-medicin tycker du fungerar bäst, jag förstått det finns conercta, elvanse och ritalin, vad är skillnaden, är det bara styrka som skiljer de åt? Tycker du att medicinen verkar positivt och på vilket sätt?
Det finns flera. Metylfenidat-preparaten är rävgift och heter Ritalin, Equasym, Medikinet (som är samma sak med olika varumärkesnamn) samt Concerta (som förvisso också är metylfenidat men med frisättningsmekanism anpassat för barns ämnesomsättning). Tror det finns generisk Concerta nuförtiden, som bara heter Metylfenidat. Alla dessa har jag plöjt genom åren och skyr det som pesten, det är som att kasta i sig en avtändning nu för tiden.
Elvanse innehåller lisdexamfetamin och har en finurlig frisättning som ger en ganska bra depoteffekt medan Attentin och Metamina är direktverkande dexamfetamin. Dessa är bäst.
Jag har ADHD som kategoriserats som ”svår” och lider ärligt talat rätt mycket av det. Det yttrar sig i form av koncentrationssvårigheter, motorisk orolighet, nedsatt impulskontroll etc. Klassisk dampunge men blir högfungerande medicinerad och klarar då utan problem av att organisera mitt liv med allt vad det innebär och samtidigt fixa min utbildning (som brukar räknas till de mest krävande på universitetsnivå). Utan medicin är jag samma person, bara påtagligt mer funktionsnedsatt och min tillvaro drabbas i form av att jag glömmer tider, förlägger saker, missar deadlines, får svårare att prioritera ordentligt och tappar väldigt lätt koncentrationen även under ett vanligt samtal.