Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Att besiktningen skulle vara vårdslöst med att köra en bil med fullt hjulspinn existerar inte dom är alltid försiktiga med andras bilar men hittar dom rost pickar dom överallt i bilen. Ja det är nog bra att dom finns som har koll på bland annat rostiga bromsrör, glappande styr och spinelleder, rost i bärande delar nu har jag bilar som inte behövs besiktas men pillar med bilar åt andra och ser även grejer dom besiktningen har missat om garanterat skulle vara ombesiktning.
Min bil kördes med hjulspinn på alla växlar precis som jag beskrev, liksom med dryga 150 på 50-sträcka. Självklart är detta inte vardagsmat och skedde för att jag känner besiktarna på denna station väl. När de skulle ta testrundan så förmanade jag ”pass på, den blir lätt yster i bakvagnen om man är lite får ivrig med gasen, på alla växlar…”
Han såg ut som han inte trodde mig och ville väl testa. Så, släpp på alla växlar.
Det finns ju händelser där verkstäder kört illa med kundbilar, så liknande kan ske vid besiktning.
Sen kan de även missa saker vid besiktningen, likväl som de kan upptäcka sådant vi själva inte hade en aning om.
Jag anser att vi har hyfsat bra besiktningsregler förutom att jag anser det vara idioti att veteranbilar slipper besiktas. Ska fordon vistas på allmän väg så ska de klara besiktning, om än kanske anpassad för veteraner