2022-05-07, 08:43
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatten
Hade det inte varit bättre om man kunde göra det vartannat eller vart tredje år?

Det händer mycket på ett år och folk servar sina bilar väldigt dåligt då det är dyrt och bevärligt att vara av med bilen under servicen. När de vid en service får tips om att dittan och dattan bör åtgärdas så skiter de flesta i detta och kör tills det havererar.

Folk som skruvar och kan sin sak åker oftast igenom besiktningen utan anmärkningar då de vet vad besiktarna söker efter.
2022-05-07, 08:45
Medlem
hippilis avatar
Nu är det några år sedan jag besikta mina bilar men det kan vara bra för en del att få sina bilar kollade som inte har en aning om bilens skick och jag har alltid åkt med och den som besiktar frågar ibland om att köra en extra sväng för att bilen är rolig
2022-05-07, 10:58
Min bil rullar som mest strax under 500 mil/år och då känns det ju en aning överdrivet att besiktiga varje år.
2022-05-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsblatten
Har OCD, gillar inte när folk rör på mina saker. Sätter mig aldrig på offentliga platser. Har själv jobbat inom industrin och känner till många grisar som inte tvättar sig ordentligt.

Måste tvätta förarsätet varje gång, ratt, spak, växel, blinkersspakarna, you name it, hela instrumentpanelen.

Tycker ni det är bra att det är så att man måste besikta skiten varje år? Det är väl 14 månader som fortast? Hade det inte varit bättre om det varit 24 månader? Egentligen tycker jag att det är bra för allas säkerhet, men vore bättre om jag själv fick sitta i bilen och göra testerna medan dom endast kollar undersidan.

Vad händer om jag stoppas av en Knälisa hos snutgrisen i en kontroll och dom märker att bilen inte är besiktad i sitt smutsiga vegan-byråkratiska feminist-pacifistiska regnbågssystem? Blir jag av med körkortet ett tag med böter som följd eller är det bara böter?

med tanke på att jävla tattare i trafiken så behövs detta tyvvär.

Man underkänner ju fel som rentav är livsfarliga, som jag själv som körde runt med en fjäder som var av helt men det märktes inte ett skit av då jag mest kört runt villaområden max 50 tiden innan där. Sånt kan vara dödsfarligt om det händer något på motorväg.

Vist är besiktningen nervös i bland och det kan kännas jävligt med massa tusen som bara rinner ur kontot med det är smällar man får ta. Jag uppskattar det faktiskt för vad är alternativet? Vi får se däck som exploderar då och då... Bilar som bara viker sig på mitten av rost och så vidare.

Kan du inte med folk så borde du kanske flytta ut i skogen och cykla till jobbet
2022-05-07, 11:10
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, du kan alltså inte inse att det kan finnas goda anledningar till att välja att åka med på testrundan…?

Du kan inte tänka dig att det kan dämpa risken för att besiktaren får lust att gasa på rejält ett par tre gånger om det är en häftig bil som besiktas….?

Jag var med om att det gasades upp i dryga 150 på 50-sträcka med trafik vid ett tillfälle med en av mina bilar, och en annan gång gaspådrag till hjulsläpp och bakvagnskast på ettan, tvåan, trean, fyran, femman. Sådant kan i värsta fall sluta illa.

Det är ju inte alla besiktningsstationer som har sin teststräckan bara runt den egna byggnaden inom synhåll, utan även de som har en teststräckan som går mer utom synhåll, eller att man om man anser det behövs kan välja en längre testrunda.

Haha skitnödiga gubbjävel, du har en "häftig bil" men den tål inte 1 minuts gasande från besiktningsmannen.

Usch, det är ju mest synd om dig själv som måste leva med dig själv.

Ingen jävel följer med besiktningsmannen, om man inte har en bil där man lagt ner 10 år på bygget.
2022-05-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Haha skitnödiga gubbjävel, du har en "häftig bil" men den tål inte 1 minuts gasande från besiktningsmannen.

Usch, det är ju mest synd om dig själv som måste leva med dig själv.

Ingen jävel följer med besiktningsmannen, om man inte har en bil där man lagt ner 10 år på bygget.

Du fattar alltså inte att de kan ske en olycka, krock, om de gasar så det spinner och sladdar? Bilen tål, men de kan skrota om de kraschar. Och ja, det är en bil jag byggt själv under några år.

Sluta tramsa och bete dig som folk.
2022-05-07, 11:24
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du fattar alltså inte att de kan ske en olycka, krock, om de gasar så det spinner och sladdar? Bilen tål, men de kan skrota om de kraschar. Och ja, det är en bil jag byggt själv under några år.

Sluta tramsa och bete dig som folk.

Sluta bete dig som en gammal sleten gubbe så ska jag också skärpa till mig, kan LOVA dig att jag lämnat över mycket vassare och mer värdefulla fordon till besiktningsmannen än vad du har.

Som sagt att du är så anal skadar bara dig själv, besiktningsmännen får sig ett gott skratt thats it.
2022-05-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Sluta bete dig som en gammal sleten gubbe så ska jag också skärpa till mig, kan LOVA dig att jag lämnat över mycket vassare och mer värdefulla fordon till besiktningsmannen än vad du har.

Som sagt att du är så anal skadar bara dig själv, besiktningsmännen får sig ett gott skratt thats it.

Skiter väl i vad du gör och påstår…

Jag besiktar ca 50-100 bilar/år, åt kunder etc. De kan kräva att nån åker med.

Besiktningen frågar om man vill åka med eller inte. Jag gör det ibland beroende på bil.

Du flyttar målstolparna endast för att försöka vara tuff.
2022-05-07, 14:00
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Om bilen lämnas in på service ja. Många servar själv för att:
- spara pengar
- de tröttnat på fuskande och ohederliga bilverkstäder som rånar kunderna och tar hutlöst betalt för "service" som inte blir utförd annat än på papperet, eller bara slarvas igenom på kortast möjliga tid för att pressa så många arbetsordrar som möjligt per dag och tekniker
- bilen är så gammal att verkstadsbesök blir oproportionerligt dyrt i förhållande till bilens värde. Har du en Golf värd 10.000 så lägger du inte 4000:- på den årliga servicen....

Hemma-mekarna kan missa viktiga, trafikfarliga fel.

Nya bilar ja. Inte de som är 10+ år och det är många sådana som rullar på vägarna. Det finns en värld utanför storstäderna också, där det inte bara är nya leasingbilar överallt.

Och alla sensorer och elektronik i din nya bil har för övrigt inte en susning om däcken är dåliga, ett hjullager är slut, om något i hjulupphängningen håller på att paja eller alla andra saker som besiktningen går igenom. Diagnossystem kan inte övervaka mekanik, de kan bara tala om för dig om avgasvärdena är dåliga eller något annat motorstyrningsrelaterat problem uppstått.

Håller med om att 10 år kanske är ett bra tillfälle att införa besiktning.

Diagnos är ibland fel. Jag har ett par lampor som lyser i min bil som gör att den inte går igenom besiktning, men de lyser felaktigt. Det skiter besiktningsmännen i eftersom deras arbete lika väl kunde utförts av diagnostiken till största delen. Det är skrämmande hur lite det förstår kring hur bilar fungerar. Varför betala för att en gubbe skall kolla om lampan lyser? Det kan bilen själv berätta för trafikverket.
2022-05-07, 15:05
Medlem
hippilis avatar
Att besiktningen skulle vara vårdslöst med att köra en bil med fullt hjulspinn existerar inte dom är alltid försiktiga med andras bilar men hittar dom rost pickar dom överallt i bilen. Ja det är nog bra att dom finns som har koll på bland annat rostiga bromsrör, glappande styr och spinelleder, rost i bärande delar nu har jag bilar som inte behövs besiktas men pillar med bilar åt andra och ser även grejer dom besiktningen har missat om garanterat skulle vara ombesiktning.
2022-05-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Att besiktningen skulle vara vårdslöst med att köra en bil med fullt hjulspinn existerar inte dom är alltid försiktiga med andras bilar men hittar dom rost pickar dom överallt i bilen. Ja det är nog bra att dom finns som har koll på bland annat rostiga bromsrör, glappande styr och spinelleder, rost i bärande delar nu har jag bilar som inte behövs besiktas men pillar med bilar åt andra och ser även grejer dom besiktningen har missat om garanterat skulle vara ombesiktning.

Min bil kördes med hjulspinn på alla växlar precis som jag beskrev, liksom med dryga 150 på 50-sträcka. Självklart är detta inte vardagsmat och skedde för att jag känner besiktarna på denna station väl. När de skulle ta testrundan så förmanade jag ”pass på, den blir lätt yster i bakvagnen om man är lite får ivrig med gasen, på alla växlar…”
Han såg ut som han inte trodde mig och ville väl testa. Så, släpp på alla växlar.

Det finns ju händelser där verkstäder kört illa med kundbilar, så liknande kan ske vid besiktning.

Sen kan de även missa saker vid besiktningen, likväl som de kan upptäcka sådant vi själva inte hade en aning om.

Jag anser att vi har hyfsat bra besiktningsregler förutom att jag anser det vara idioti att veteranbilar slipper besiktas. Ska fordon vistas på allmän väg så ska de klara besiktning, om än kanske anpassad för veteraner
2022-05-07, 16:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Min bil rullar som mest strax under 500 mil/år och då känns det ju en aning överdrivet att besiktiga varje år.
Skulle varit så att är bilen i gott skick och dom inte har något att anmärka på skulle den få gå 2 år till nästa besiktning det har varit på förslag men det blev inget med det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in