2006-06-24, 18:09
Medlem
xaragorns avatar
Hej!

Som rubriken lyder. Jag har ont i huvudet varje dag när jag vaknar tills jag somnar. Jag är yr, inte konstant men får "rus" där jag nästan faller, allt snurrar inte framför mig, utan mitt huvud snurrar (känns det som). Jag är illamående dessutom och har ont i magen, till och från. Värst är ju denna s.k yrseln som kan pågå jävligt länge. Även när jag ligger eller sitter ner känner jag mig Yr lite då och då. - Det kommer "bakifrån" huvudet framåt och sugs bakåt - för att förklara det på annat sätt. Det sker oftast när jag försöker fokusera mig på något eller kolla på något. Kanske jag behöver glasögon ? Kan ju förklara huvudvärken (migrän). Detta har pågått länge, kan ev. vara så att detta är biverkningarna av SSRI (Citalopram) jag käkade (40mg) och slutade radikalt, dom tog slut och jag har inte fyllt på ännu. Tog medicin i 2-3 månader slutade tvärt, 1-2 veckor efteråt kom dessa symptom.

Läkarbesök uteslutet (har varit hos läkare för olika saker i mitt liv och fått rekomendationer att ta alvedon som tacken för att jag väntade i 4 timmar och betalade 300 kronor, vill hellre ha en _amatör_diagnos från FB om detta är möjligt.)

MVH // Matte
Citera
2006-06-24, 18:27
Medlem
-Dr-s avatar
Du kanske har virus på balansnerven, är du förkyld?

Har du koll på vätskan nu när det är varmt?? Man måste dricka flera liter när man svettas.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1039

Krya på dig,
Jag tycker att du skall till sjukan med jag kan inte tvinga dig.
Citera
2006-06-24, 18:32
Medlem
banditqueens avatar
Du kanske har dalig syn?
Eller det borde du ju veta vid det har laget.. och det skulle ju inte forklara magontet heller.

Ingen feber?
Citera
2006-06-24, 18:46
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Du kanske har virus på balansnerven, är du förkyld?

Har du koll på vätskan nu när det är varmt?? Man måste dricka flera liter när man svettas.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1039

Krya på dig,
Jag tycker att du skall till sjukan med jag kan inte tvinga dig.

Tjenare, tack! Jag tar och bokar tid hos läkaren istället för att besöka Akuten. Fyfan, nu när jag skriver detta känns det som att huvudet gunger, eller a, ögonen och allt blir suddigt. Sjukt alltså!

banditqueen Jag får ont i huvudet när jag försöker läsa en text, en bit framför mig. Och sen när ögonen ska fokusera sig (eller vad det nu heter. Få skärpa så att säga) så får jag ont i huvudet och blir lite halvt yr. Fast det är mycket mer än så som utlöser dessa symtpom.

Jag har inte feber men det känns som att jag har det.

(Samtidigt som jag får "rus" får jag även nedsatt hörsel just för det ögonblicket)
Citera
2006-06-26, 05:04
Medlem
tjaboooos avatar
vad händer om du går från sittande på huk till stående ?

dom symptom du beskriver stämmer nåtsånär in på dom ja hade när ja hade mycket grav blodbrist och gick ja då från hukande till stående så svartna det för ögonen hörseln försvann det började snurra ofta fick ja ta tag i nåt för att inte ramla.
blodbrist får man bl.a om man äter dåligt men kan även komma smygandes om kroppen inte kan ta upp b12 till exempel.

är enkelt att kolla de, ett nålstick i fingertoppen och dit med ett plaströr och in i en maskin och sen får man ett resultat.
Citera
2006-06-26, 08:18
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Hej!

Läkarbesök uteslutet (har varit hos läkare för olika saker i mitt liv och fått rekomendationer att ta alvedon som tacken för att jag väntade i 4 timmar och betalade 300 kronor, vill hellre ha en _amatör_diagnos från FB om detta är möjligt.)

MVH // Matte

Man skall ju inte besöka akuten för icke akuta problem. Det blir just sådaär. Man prioriteras lågt, får vänta länge, hänvisas ändå till ett ordinarie besök och får betala dyrt.
Men varför är folk så ivriga på att springa akut? Jag förstår inte det där. Känns det lyxigt, eller?
Citera
2006-06-26, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Hej!

Som rubriken lyder. Jag har ont i huvudet varje dag när jag vaknar tills jag somnar. Jag är yr, inte konstant men får "rus" där jag nästan faller, allt snurrar inte framför mig, utan mitt huvud snurrar (känns det som). Jag är illamående dessutom och har ont i magen, till och från. Värst är ju denna s.k yrseln som kan pågå jävligt länge. Även när jag ligger eller sitter ner känner jag mig Yr lite då och då. - Det kommer "bakifrån" huvudet framåt och sugs bakåt - för att förklara det på annat sätt. Det sker oftast när jag försöker fokusera mig på något eller kolla på något. Kanske jag behöver glasögon ? Kan ju förklara huvudvärken (migrän). Detta har pågått länge, kan ev. vara så att detta är biverkningarna av SSRI (Citalopram) jag käkade (40mg) och slutade radikalt, dom tog slut och jag har inte fyllt på ännu. Tog medicin i 2-3 månader slutade tvärt, 1-2 veckor efteråt kom dessa symptom.

//Matte

Tjena

tänkte bara flika in med att nämna att det mkt väl kan handla om bieffekter på att du lagt av med SSRI tvärt.

Har varit med om det själv och mådde piss i ett par veckor med yrsel och illamående nästan konstant, värst på morgnar och kvällar dock.

Om vi sedan antar att du även har problem med synen och överanstränger synnerven så underlättar det ju inte direkt.

Men eftersom man inte kan vara helt säker tycker jag ändå att du ska söka upp läkare då symptomen låter snuskigt lika dem som uppkommer vid hjärntumör. Bättre att vara på den säkra sidan då kanske, även om det skulle kosta en 300-hundring!

mvh
Citera
2006-06-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Du kanske har virus på balansnerven
Min man hade detta för några år sedan, kan intyga att det var för överjävligt. Han var yr och illamående, som av sjösjuka. Och spydde ibland, av yrseln och "gunget". Det tog nästan två veckor innan det gav med sig. Han fick veta efteråt att det med stor sannolikhet varit någon slag virus i innerörat, på balansnerven.

Låter ganska likt det du beskriver, tycker jag.
Citera
2006-06-26, 11:17
Medlem
felstavadds avatar
Såg nåt program om att man har kristaller i örat som har med balans att göra. Ibland kan dessa flytta sig och då drabbas man av kraftig yrsel. -Låter skitskumt och new age men det var ett seriöst program med en seriös doktor. Fråga doktorn, heter det så? -på kanal 1 eller 2.

Hursomhelst, man kunde genom att lägga sig på rygg i sängen med huvudet över kanten, dvs sängkanten ungefär halvägs upp på nacken så man hade lite stöd, men huvudet relativt långt tillbakalutat. Vänd huvudet försiktigt så mycket du kan och titta till höger. Vrid sedan huvudet sakta och försiktigt till vänster. Detta skulle få kristallerna att rulla tillbaka dit de hör hemma. Vänd huvudet försiktigt frammåt igen och res dig försiktigt upp. Har du tur så känns det bättre efter ett litet tag.

Skumt men det lät rimligt. -Annars så tror jag även på tidigare teorin om sidoeffekter av din avslutade medicinering.

edit. hittade detta: http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3113
Citera
2006-06-26, 12:21
Medlem
Jag tycker att det låter som någon typ av ångest,...panikångest eller liknande,..
Citera
2006-06-26, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipellikan
Jag tycker att det låter som någon typ av ångest,...panikångest eller liknande,..

Vet min herre vad han talar om överhuvudtaget?

Trådskaparen talar om konstant huvudvärk och yrsel med illamående.

Vid panikångestattacker blir man visserligen yr och kanske även illamående men detta går ju över efter ett par minuter.

och nej, ångest framkallar inte konstant huvudvärk och yrsel, jag vet det eftersom jag lider av det själv i ganska stor utsträckning och har även haft en och annan panikångestattack.
Citera
2006-06-26, 13:00
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
Vet min herre vad han talar om överhuvudtaget?

Trådskaparen talar om konstant huvudvärk och yrsel med illamående.

Vid panikångestattacker blir man visserligen yr och kanske även illamående men detta går ju över efter ett par minuter.

och nej, ångest framkallar inte konstant huvudvärk och yrsel, jag vet det eftersom jag lider av det själv i ganska stor utsträckning och har även haft en och annan panikångestattack.

Spänningshuvudvärk till följd av panikångest/oro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in