• 1
  • 2
2022-05-12, 16:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Får ett svar på en del sidor att länken inte kan uppdateras. Varför då?

Är de försten möjligt att på något sätt använda skriptet för att importera data?
Det är möjligt att hämta data med hjälp av skript i LO, men jag föredrar personligen Google Sheet:
https://stackoverflow.com/questions/...reoffices-calc
Citera
2022-05-12, 21:06
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är möjligt att hämta data med hjälp av skript i LO, men jag föredrar personligen Google Sheet:
https://stackoverflow.com/questions/...reoffices-calc

Med script menade jag egentligen att an utnyttjade javascriptet på sidan. Den här menyn man får upp i Calc efter att ha skrivit in sin URL är ett granska trubbigt verktyg.

Vad menar du med script? Tänkte använda calc och skulle vara bra med nån orientering om hur de funkar.

Scriptet definierar ett område på sidan som förstått de och de kan man enkelt få fram.

Här verkar man göra något liknade:

https://zapier.com/blog/google-sheets-importxml-guide/

Funkar de med calc?
Senast redigerad av Flickpojken 2022-05-12 kl. 21:15.
Citera
2022-05-12, 21:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Med script menade jag egentligen att an utnyttjade javascriptet på sidan. Den här menyn man får upp i Calc efter att ha skrivit in sin URL är ett granska trubbigt verktyg.

Vad menar du med script? Tänkte använda calc och skulle vara bra med nån orientering om hur de funkar.

Scriptet definierar ett område på sidan som förstått de och de kan man enkelt få fram.

Här verkar man göra något liknade:

https://zapier.com/blog/google-sheets-importxml-guide/

Funkar de med calc?
Med skript menar jag LO:s inbyggda skriptfunktion (jag länkade också till en artikel där första svaret innehåller kod som är skriven med detta användning). Om jag minns rätt kan man använda olika programspråk (även Python och Javascript), men nackdelen är att API:n är krånglig och rätt dåligt dokumenterad.

Jag menade alltså att om de inbyggda formlerna för att importera data är buggiga så kan man, om man är lite klurig, bygga sin egen formel eller sin egen funktionalitet för att importera data. Detta är lätt att göra i Google Sheet (som har Google Apps Script - en begriplig och ganska väldokumenterad variant av Javascript), men kräver nog lite mer entuasiasm i LO/Calc.

Fungerar den inbyggda formeln IMPORTXML() i Calc?
Tja, den finns en variant FILTERXML(), men funkar halvdåligt är väl gissningen efter att ha läst frågan i Stack Overflow-frågan som jag länkade ovan.
Senast redigerad av Enterprise 2022-05-12 kl. 21:39.
Citera
2022-05-12, 21:48
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Med skript menar jag LO:s inbyggda skriptfunktion (jag länkade också till en artikel där första svaret innehåller kod som är skriven med detta användning). Om jag minns rätt kan man använda olika programspråk (även Python och Javascript), men nackdelen är att API:n är krånglig och rätt dåligt dokumenterad.

Jag menade alltså att om de inbyggda formlerna för att importera data är buggiga så kan man, om man är lite klurig, bygga sin egen formel eller sin egen funktionalitet för att importera data. Detta är lätt att göra i Google Sheet (som har Google Apps Script - en begriplig och ganska väldokumenterad variant av Javascript), men kräver nog lite mer entuasiasm i LO/Calc.

Fungerar den inbyggda formeln IMPORTXML() i Calc?
Tja, den finns en variant FILTERXML(), men funkar halvdåligt är väl gissningen efter att ha läst frågan i Stack Overflow-frågan som jag länkade ovan.

De är klart att denna fråga är lite konstig. Men jag har svårt att förstå hu man gör rent praktiskt. Jag har testat standard funktionen i calc där man klistra in sin URL och som bara gör att man kan välja en del av sidan.

Men var finns denna script funktion? Är de ett externt program? Och om kollar på länken du postade till verkar de som om dom klistrar in delar av scriptet på sidan i celler. Men var finns den övergripande URL:en till sidan i exemplet?

Här till exempel:

=IMPORTXML(E2; "//h3[@class='product-name']")

Refereras till en del av scriptet på sidan (Antar jag) men var definieras URL:en så att calc vet var datan ska hämtas?
Citera
2022-05-12, 21:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
De är klart att denna fråga är lite konstig. Men jag har svårt att förstå hu man gör rent praktiskt. Jag har testat standard funktionen i calc där man klistra in sin URL och som bara gör att man kan välja en del av sidan.

Men var finns denna script funktion? Är de ett externt program? Och om kollar på länken du postade till verkar de som om dom klistrar in delar av scriptet på sidan i celler. Men var finns den övergripande URL:en till sidan i exemplet?
Du gör alltså ett makro i LO där du definierar en egen formel som sedan används i kalkylarket precis som alla de inbyggda formlerna kan användas.
URL:en hänvisas till i den egenskapade formeln precis som i din länk om IMPORTXML().

I ditt exempel så finns URL:en i E2.
Senast redigerad av Enterprise 2022-05-12 kl. 21:52.
Citera
2022-05-12, 22:05
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Du gör alltså ett makro i LO där du definierar en egen formel som sedan används i kalkylarket precis som alla de inbyggda formlerna kan användas.
URL:en hänvisas till i den egenskapade formeln precis som i din länk om IMPORTXML().

I ditt exempel så finns URL:en i E2.

Men detta: =IMPORTXML(E2; "//h3[@class='product-name']

Kan väll referera till vilken sida som helst?

Man måste väll definjera vilken sida de är också?
Citera
2022-05-12, 22:09
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Men detta: =IMPORTXML(E2; "//h3[@class='product-name']

Kan väll referera till vilken sida som helst?

Man måste väll definjera vilken sida de är också?

Vad betyder E2 förresten? Är de den cellen du skriver funktionen i?
Citera
2022-05-12, 22:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad betyder E2 förresten? Är de den cellen du skriver funktionen i?
E2 är givetvis en referens till cell E2, i denna cell finns URL:en angiven.

Kolla på syntaxen hos formeln så förstår du.

=IMPORTXML(E2; "//h3[@class='product-name']

Citat:
What is IMPORTXML?
The syntax of the IMPORTXML function is:

=IMPORTXML(url, xpath_query)

https://sheetsformarketers.com/googl...las/importxml/
Senast redigerad av Enterprise 2022-05-12 kl. 22:14.
Citera
2022-05-12, 23:41
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
E2 är givetvis en referens till cell E2, i denna cell finns URL:en angiven.

Kolla på syntaxen hos formeln så förstår du.

=IMPORTXML(E2; "//h3[@class='product-name']

https://sheetsformarketers.com/googl...las/importxml/

Ok, nu förstår jag! Tack

Då kan man få in specifika delar sidan genom att använda scripten på sidan och dessutom få in dom i rätt kolumner i dokumentet. Fungerar de löpande också? Om sidan till exempel skulle uppdateras?
Senast redigerad av Flickpojken 2022-05-13 kl. 00:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in