Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
Med script menade jag egentligen att an utnyttjade javascriptet på sidan. Den här menyn man får upp i Calc efter att ha skrivit in sin URL är ett granska trubbigt verktyg.
Vad menar du med script? Tänkte använda calc och skulle vara bra med nån orientering om hur de funkar.
Scriptet definierar ett område på sidan som förstått de och de kan man enkelt få fram.
Här verkar man göra något liknade:
https://zapier.com/blog/google-sheets-importxml-guide/
Funkar de med calc?
Med skript menar jag LO:s inbyggda skriptfunktion (jag länkade också till en artikel där första svaret innehåller kod som är skriven med detta användning). Om jag minns rätt kan man använda olika programspråk (även Python och Javascript), men nackdelen är att API:n är krånglig och rätt dåligt dokumenterad.
Jag menade alltså att om de inbyggda formlerna för att importera data är buggiga så kan man, om man är lite klurig, bygga sin egen formel eller sin egen funktionalitet för att importera data. Detta är lätt att göra i Google Sheet (som har Google Apps Script - en begriplig och ganska väldokumenterad variant av Javascript), men kräver nog lite mer entuasiasm i LO/Calc.
Fungerar den inbyggda formeln IMPORTXML() i Calc?
Tja, den finns en variant FILTERXML(), men funkar halvdåligt är väl gissningen efter att ha läst frågan i Stack Overflow-frågan som jag länkade ovan.