2022-05-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det där med "nigger-försvaret" är något du själv hittat på och får stå för själv. Jag är SOM SAGT, emot all form av slaveri och exploatering.

Nigger-argumentet handlar inte om du är för eller emot slaveri, det handlar om att du avhumaniserar den du vill döda för att slippa känna skuld när du dödar. "Det är inte en riktig människa".
Citera
2022-05-08, 20:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nigger-argumentet handlar inte om du är för eller emot slaveri, det handlar om att du avhumaniserar den du vill döda för att slippa känna skuld när du dödar. "Det är inte en riktig människa".

Det där med "nigger-försvaret" är något du själv hittat på och får stå för själv. Jag är SOM SAGT, emot all form av slaveri och exploatering.

Ett foster är ett foster, det kan vara ett mänskligt foster, det kan vara ett gris foster osv. Men ett foster är ett foster. Den absoluta majoriteten av alla aborter sker innan vecka 9 så vi pratar definitivt om foster då. Ett mänskligt foster i vecka 1-9 är inte en färdigutvecklad människa, faktiskt långt ifrån. Att kalla det för barn är felaktigt, fråga vilken läkare som helst om du inte tror mig. Det bedöms efter de olika stadierna som ett foster genomgår.

Livet är skört, speciellt i början av en graviditet och ny forskning visar att så många som 15-20% av alla graviditeter slutar i sk. spontanabort. Naturen tar inte hänsyn till människors sentimentala syn om att mänskliga foster är speciellt skyddsvärda.

Jag värderar ett barns liv högre än ett fosters liv. Jag värderar en människas liv högre än ett fosters liv, FRAM TILL VECKA 18. Om vi i framtiden kan rädda foster i tex vecka 15 är jag helt inställd på att abortlagen ses över.

Vi människor värderar liv hela tiden och tvingas ibland ta svåra beslut. Anhöriga måste stänga av de livsuppehållande maskinerna till en närstående som varit med om en bilolycka och blivit hjärndöd, bara som ett exempel.

Detta är svåra beslut. För väldigt få människor är det som att "spola ned en guldfisk i toaletten". Gällande abort är det ett svårt beslut för de flesta kvinnor (och män) att ta.

Jag tycker den svenska abortlagstiftningen är en balanserad och förnuftig avvägning där liv (först människans liv, sedan det växande livet) tas största möjliga hänsyn till. Aborter efter vecka 18 är enormt ovanliga.

2020 utfördes 85 procent av aborterna före vecka 9 och 60 procent före vecka 7.

Sena aborter är enormt ovanliga och sker oftast av olika medicinska anledningar.

En majoritet av ansökningarna för sen abort beror på svåra kromosomavvikelser eller skador hos barnet.

Efter graviditetsvecka 18 får abort endast genomföras om synnerliga skäl finns och efter godkännande från Socialstyrelsens rättsliga råd. Rättsliga rådet sammanträder en gång i veckan för att besluta om ansökningar som kommit in den veckan. I fråga om aborter i vecka 21 kan rådet om det är brådskande meddela beslut samma dag som ansökan kommer in. 2015 fick rättsliga rådet 597 ansökningar om abort efter vecka 18. En majoritet av ansökningarna, 65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan. 2015 biföll rättsliga rådet 142 aborter i vecka 21.

Sena aborter är väldigt ovanliga och sker oftast av olika medicinska anledningar.

SOM SAGT, vi behöver inte vara överens. Detta är min personliga syn gällande aborter. Jag har rätt till min syn på detta liksom du har rätt till din syn på detta.
Senast redigerad av Jenny9 2022-05-08 kl. 21:02.
Citera
2022-05-08, 21:04
Medlem
Citat:
Jag värderar ett barns liv högre än ett fosters liv. Jag värderar en människas liv högre än ett fosters liv, FRAM TILL VECKA 18. Om vi i framtiden kan rädda foster i tex vecka 15 är jag helt inställd på att abortlagen ses över.

Varför upprepade du exakt samma inlägg igen med samma nigger-argument?

Exakt så där sa slavägarna i USA också. "Jag värderar en vit människas liv högre än en nigger. En nigger är ingen riktig människa".

Faktum är att vi idag tillåter mord av barn som kan överleva utanför kvinnans kropp t.om.
Citera
2022-05-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det andra alternativet bättre? Kvinnor åker utomlands och gör abort eller gör abort på svarta marknaden där vad som helst kan hända.

Jag tycker det ska vara upp till var och en att bestämma. Båda sidor har rätt. Men vad som är bäst är individuellt.
Båda sidor har rätt men kvinnans rätt ska gå före fostrets är vad du säger.
Om det är sant att det är individuellt så betyder det också att en massa felbeslut tas när när kvinnan själv ska få bestämma när en abort ska få göras.

Man måste vetenskapligt kunna fastsälla exakt när ett liv är dugligt och när man kan avbryta utvecklingen av ett liv. Sen ska detta då självklart vara så faktiskt att det blir universiellt.

Men som det är nu så är abort laglig i sverige til vecka x för där tycker vi att gränsen går. I landet där borta drar dom gränsen vid y. Och där borta vid z. Vilket betyder att barn dödas dagligen, som är fel och kontroversen bakom "kvinnans rätt till sin egen kropp".
Senast redigerad av Twiggeh 2022-05-08 kl. 21:09.
Citera
2022-05-08, 21:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Varför upprepade du exakt samma inlägg igen med samma nigger-argument?

Exakt så där sa slavägarna i USA också. "Jag värderar en vit människas liv högre än en nigger. En nigger är ingen riktig människa".

Faktum är att vi idag tillåter mord av barn som kan överleva utanför kvinnans kropp t.om.

Detta har du upprepat in absurdum nu.

Att du jämför den svenska läkarkåren och den svenska allmänheten med slavägare får stå för dig. Att du jämför svarta med foster får stå för dig. Jag gör det inte, vilket jag har varit tydlig med.

Ja sena aborter godkänns i ett fåtal fall där det är fara för kvinnans liv och/eller fostret är svårt skadat.
Citera
2022-05-08, 21:17
Medlem
Citat:
Detta har du upprepat in absurdum nu.

Att du jämför den svenska läkarkåren och den svenska allmänheten med slavägare får stå för dig. Att du jämför svarta med foster får stå för dig. Jag gör det inte, vilket jag har varit tydlig med.

Ja sena aborter godkänns i ett fåtal fall där det är fara för kvinnans liv och/eller fostret är svårt skadat.

Det är argumentationen jag jämför då den är likadan, avhumanisering av offret för att kunna motivera morden.

Att dessa mord även tillåts då barnet är så utvecklat att det kan klara sig utanför kvinnans kropp är extremt men det kriteriet att det är ett självständigt liv borde inte ens behövas. Har livet skapats så har de som skapat det ett ansvar för livet även om kvinnan ångrar sig och hellre vill ha en guldfisk.
Citera
2022-05-08, 21:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är argumentationen jag jämför då den är likadan, avhumanisering av offret för att kunna motivera morden.

Att dessa mord även tillåts då barnet är så utvecklat att det kan klara sig utanför kvinnans kropp är extremt men det kriteriet att det är ett självständigt liv borde inte ens behövas. Har livet skapats så har de som skapat det ett ansvar för livet även om kvinnan ångrar sig och hellre vill ha en guldfisk.

Du har rätt till din egen åsikt och tolkning gällande abort. Det är helt ok.
Citera
2022-05-08, 21:37
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Du har rätt till din egen åsikt och tolkning gällande abort. Det är helt ok.
Det verkar som om diskussionen har spårat ur lite men värt att påpeka är att hela "debatten" är en stor retorisk fallasi. Det behöver inte vara en diskussion som går ut på "rätten att begå lustmord på foster vs tvång att behålla graviditeter som är resultat av tortyrvåldtäkter", det finns fler positioner än så.

Självfallet bör ett modernt samhälle kunna bistå med aborter. Det behöver inte diskuteras egentligen, det finns så många tänkbara eventualiteter där det är minst sagt rimligt att det står för sig självt. Men det har liksom blivit lite sinnessjukt på den sidan av debatten. Det finns en enorm efterfrågan på pro-abort politik från unga kvinnor (främst) som till synes är resultatet av någon slags kollektiv internetpsykos. Vill något parti i Sverige utvidga aborträtten så får det direkt ett antal röster eftersom att många tror sig rösta i ett helt annat land. Det handlar liksom inte längre om sakfrågan utan om någon slags principiell grej.

Exakt samma sak hände i USA för typ ett år sedan när man frågade framträdande röster i demokraterna om aborter och var gränsen bör dras varpå det officiella svaret var att efter att barnet har fötts så ska man ha en diskussion med mamman om huruvida man ska avliva det eller inte.

Självklart ska man kunna göra en abort, men det har blivit helt sjukt. Vissa gör liksom abort som om det vore att ta lunchen på McDonalds istället för matlådan. Det är inte friskt. Ett samhälle som gör ett sådant här ingrepp med total lättja och helt utan förbehåll är sjukt. Vi borde inskränka aborträtten men absolut inte ta bort den. Men det klarar du nog inte att höra Jenny9, för du är troligtvis en av alla knäppa kvinnor som har fått för er att det här handlar om någonting annat än just att avsluta graviditeter/släcka människoliv.
Citera
2022-05-08, 21:38
Medlem
Citat:

Nog jag som inte förstår här. Du baserar väl inte att du är emot abort på argumentationen att en kvinna gör abort bara för att hon vill ha en guldfisk istället för barnet i magen? Rätt dålig argumentation i så fall asså hehe
Citera
2022-05-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men i Sverige så är det tillåtet på grund av att ni förbudsförespråkare är nåt så in i helvete kassa på att argumentera för er sak.

Det är ju bara att läsa i den här tråden så inser man att ni aldrig kommer att få igenom nåt förbud.

Håller med. Så ointelligent skrivna svar att man läser ett och sen hoppar över resten. Men ibland vill man ju läsa för att det är humor.
Puckon kan roa när de försöker vara seriösa vilket är rätt trevligt.
Tror jag drar en runk nu och någon av dessa herrar får gärna försöka rädda mina små simmare. Bara att höra av sig så donerar jag
Citera
2022-05-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det verkar som om diskussionen har spårat ur lite men värt att påpeka är att hela "debatten" är en stor retorisk fallasi. Det behöver inte vara en diskussion som går ut på "rätten att begå lustmord på foster vs tvång att behålla graviditeter som är resultat av tortyrvåldtäkter", det finns fler positioner än så.

Självfallet bör ett modernt samhälle kunna bistå med aborter. Det behöver inte diskuteras egentligen, det finns så många tänkbara eventualiteter där det är minst sagt rimligt att det står för sig självt. Men det har liksom blivit lite sinnessjukt på den sidan av debatten. Det finns en enorm efterfrågan på pro-abort politik från unga kvinnor (främst) som till synes är resultatet av någon slags kollektiv internetpsykos. Vill något parti i Sverige utvidga aborträtten så får det direkt ett antal röster eftersom att många tror sig rösta i ett helt annat land. Det handlar liksom inte längre om sakfrågan utan om någon slags principiell grej.

Exakt samma sak hände i USA för typ ett år sedan när man frågade framträdande röster i demokraterna om aborter och var gränsen bör dras varpå det officiella svaret var att efter att barnet har fötts så ska man ha en diskussion med mamman om huruvida man ska avliva det eller inte.

Självklart ska man kunna göra en abort, men det har blivit helt sjukt. Vissa gör liksom abort som om det vore att ta lunchen på McDonalds istället för matlådan. Det är inte friskt. Ett samhälle som gör ett sådant här ingrepp med total lättja och helt utan förbehåll är sjukt. Vi borde inskränka aborträtten men absolut inte ta bort den. Men det klarar du nog inte att höra Jenny9, för du är troligtvis en av alla knäppa kvinnor som har fått för er att det här handlar om någonting annat än just att avsluta graviditeter/släcka människoliv.

Jag tycker att Jenny9 har varit genomgående väldigt tydlig med att hon står bakom Sveriges lagstiftning i frågan och även är öppen för att se över lagstiftningen om forskningen går framåt och foster kan överleva utanför livmodern vid en tidigare ålder. Kolla vilka Jenny9 har argumenterar mot i denna tråd, tycker du att dessa användare ser det som en självklarhet att abort ska gälla vid vissa omständigheter? Nej precis, i deras värld gäller endast "abort är mord", punkt slut, oavsett omständigheterna.
Citera
2022-05-08, 22:10
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jag tycker att Jenny9 har varit genomgående väldigt tydlig med att hon står bakom Sveriges lagstiftning i frågan och även är öppen för att se över lagstiftningen om forskningen går framåt och foster kan överleva utanför livmodern vid en tidigare ålder. Kolla vilka Jenny9 har argumenterar mot i denna tråd, tycker du att dessa användare ser det som en självklarhet att abort ska gälla vid vissa omständigheter? Nej precis, i deras värld gäller endast "abort är mord", punkt slut, oavsett omständigheterna.
Ska jag vara helt ärligt så orkar jag inte vada igenom hundratals inlägg av nedvärderande grisbrottning så jag tar dig på orden istället. Tänker att mitt inlägg kan få stå för sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in