Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Nigger-argumentet handlar inte om du är för eller emot slaveri, det handlar om att du avhumaniserar den du vill döda för att slippa känna skuld när du dödar. "Det är inte en riktig människa".
Det där med "nigger-försvaret" är något du själv hittat på och får stå för själv. Jag är SOM SAGT, emot all form av slaveri och exploatering.
Ett foster är ett foster, det kan vara ett mänskligt foster, det kan vara ett gris foster osv. Men ett foster är ett foster. Den absoluta majoriteten av alla aborter sker innan vecka 9 så vi pratar definitivt om foster då. Ett mänskligt foster i vecka 1-9 är inte en färdigutvecklad människa, faktiskt långt ifrån. Att kalla det för barn är felaktigt, fråga vilken läkare som helst om du inte tror mig. Det bedöms efter de olika stadierna som ett foster genomgår.
Livet är skört, speciellt i början av en graviditet och ny forskning visar att så många som 15-20% av alla graviditeter slutar i sk. spontanabort. Naturen tar inte hänsyn till människors sentimentala syn om att mänskliga foster är speciellt skyddsvärda.
Jag värderar ett barns liv högre än ett fosters liv. Jag värderar en människas liv högre än ett fosters liv, FRAM TILL VECKA 18. Om vi i framtiden kan rädda foster i tex vecka 15 är jag helt inställd på att abortlagen ses över.
Vi människor värderar liv hela tiden och tvingas ibland ta svåra beslut. Anhöriga måste stänga av de livsuppehållande maskinerna till en närstående som varit med om en bilolycka och blivit hjärndöd, bara som ett exempel.
Detta är svåra beslut. För väldigt få människor är det som att "spola ned en guldfisk i toaletten". Gällande abort är det ett svårt beslut för de flesta kvinnor (och män) att ta.
Jag tycker den svenska abortlagstiftningen är en balanserad och förnuftig avvägning där liv (först människans liv, sedan det växande livet) tas största möjliga hänsyn till. Aborter efter vecka 18 är enormt ovanliga.
2020 utfördes 85 procent av aborterna före vecka 9 och 60 procent före vecka 7.
Sena aborter är enormt ovanliga och sker oftast av olika medicinska anledningar.
En majoritet av ansökningarna för sen abort beror på svåra kromosomavvikelser eller skador hos barnet.
Efter graviditetsvecka 18 får abort endast genomföras om synnerliga skäl finns och efter godkännande från Socialstyrelsens rättsliga råd. Rättsliga rådet sammanträder en gång i veckan för att besluta om ansökningar som kommit in den veckan. I fråga om aborter i vecka 21 kan rådet om det är brådskande meddela beslut samma dag som ansökan kommer in. 2015 fick rättsliga rådet 597 ansökningar om abort efter vecka 18. En majoritet av ansökningarna, 65 procent, berodde på att kromosomavvikelser/ skador upptäckts hos fostret. Andra orsaker var sociala problem och fysisk eller psykisk sjukdom hos kvinnan. 2015 biföll rättsliga rådet 142 aborter i vecka 21.
Sena aborter är väldigt ovanliga och sker oftast av olika medicinska anledningar.
SOM SAGT, vi behöver inte vara överens. Detta är min personliga syn gällande aborter. Jag har rätt till min syn på detta liksom du har rätt till din syn på detta.