Citat:
Ursprungligen postat av
SweZionist
Jag är nyfiken på vad du anser. Är abort vid 40 veckor ok? Eller är det endast när bebisen är "livsdugligt"? Gäller detta för andra också? Någon i koma som är hjärndöd? Slutar personen vara en människor då den likt ett "foster" inte är vid sina sinnens fulla bruk?
Och det är inte bara jag som ställer dessa frågor. Just viability är det abortlagstiftningen i USA baseras på. Så det är mer än bara filosofi och moral. Just viability standard använde motståndarna som argument nu i Mississippi oral arguments, men dom hade svårt att svara på vad som skulle hända med abortlagstiftningen just den dagen då vi kan rädda barn i säg vecka 15. Jag håller med om pragmatiskt förhållningssätt, är som sagt inte mot abort direkt, men eftersom det inte kan finnas en verkligt vetenskaplig bedömning som annat än att allt liv startar vid befruktningen, så är det svårt att tala om något annat än "filisofi och moral".
Mycket sena aborter är väldigt ovanliga och brukar bara utföras om det är fara för kvinnans liv eller liknande. I dom fallen tycker jag det är helt berättigat med abort. Eller så dör barnet i magen men då brukar kvinnan ändå få föda fram det eftersom det är så långt framskridet.
De livsuppehållande åtgärderna till en hjärndöd människa stängs ofta av efter en tid.
Ja liv startar vid befruktningen. Men drar du gränsen där? Är spermier liv?
Om liv startar vid befruktningen hur motiverar vi då att vi slaktar och äter grisar, kalvar osv? Är inte det liv? Liv uppstod i samma stund som befruktningen för grisen och kalven också.
Varför har du så svårt för att man drar en gräns när det gäller mänskliga foster?