Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Du har absolut rätt till din åsikt.
Du ställer frågor om när mänskligt liv uppstår, vad är en människa osv.
Filosofi och moral med mera i all ära men det måste balanseras med ett pragmatiskt förhållningssätt.
Jag är nyfiken på vad du anser. Är abort vid 40 veckor ok? Eller är det endast när bebisen är "livsdugligt"? Gäller detta för andra också? Någon i koma som är hjärndöd? Slutar personen vara en människor då den likt ett "foster" inte är vid sina sinnens fulla bruk?
Och det är inte bara jag som ställer dessa frågor. Just viability är det abortlagstiftningen i USA baseras på. Så det är mer än bara filosofi och moral. Just viability standard använde motståndarna som argument nu i Mississippi oral arguments, men dom hade svårt att svara på vad som skulle hända med abortlagstiftningen just den dagen då vi kan rädda barn i säg vecka 15. Jag håller med om pragmatiskt förhållningssätt, är som sagt inte mot abort direkt, men eftersom det inte kan finnas en verkligt vetenskaplig bedömning som annat än att allt liv startar vid befruktningen, så är det svårt att tala om något annat än "filisofi och moral".