2025-05-12, 16:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankWalter
Windows 12 kommer nog vara väldigt bra, om man läser här:

https://nordichardware.se/nyheter/windows-12-juni-2024.html

Det bästa med windows är att alla program man har fortfarande fungerar. Bara det inte blir en molntjänst som vissa säger att det borde bli så är jag nöjd.
Ja operativsystemet vill man allt ha lokalt på datorn. Inte kul om Windows slutar fungera så fort uppkopplingen inte funkar. Vad skulle de vinna på att lägga upp hela operativsystemet som en molntjänst istället för att installera på datorn?
Citera
2025-08-26, 10:52
Medlem
1FFs avatar
Intressant artikel om Windows utveckling, men framför allt fascinerande video om W 12: https://www.windowscentral.com/microsoft/windows/this-windows-12-2-next-evolution-video-puts-microsofts-windows-11-to-shame

Åtminstone videon är ett måste att se om inte artikeln läses.
Citera
2026-01-04, 20:49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Nu har det gått ett halvår.
Vad är senaste nyheten om Windows 12?

Kommer den dra massvis med ram?
Citera
2026-01-04, 21:00
Medlem
Vem0ths avatar
Hela vitsen med att tvinga användarna att uppdatera sig uppåt har främst varit DirectX som stått stilla ett par år, därmed har Microsoft istället förkortat livslängden för säkerhetsuppdateringar eftersom grafik-API är väldigt svårt att utveckla.

Windows 11 inkluderade bara en mjukvaruversion av G-Sync och FreeSync, som fungerar sämre än grafikkortstillverkarnas lösning.

Om inte Microsoft drar fram en kanin och vit duva ur hatten för Windows 12 gällande DirectX, så blir det förmodligen sista Windows jag någonsin kör. Har tröttnat på multiplayerspel eftersom antifusksystem som når hela vägen ned till operativsystems kärna fortfarande inte kan stoppa fuskare. Säkerhetshotet i det hela är för tusan inte värt det.
Citera
2026-01-04, 22:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kommer den dra massvis med ram?
Skiter björnar i skogen?
Citera
2026-01-04, 23:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Hela vitsen med att tvinga användarna att uppdatera sig uppåt har främst varit DirectX som stått stilla ett par år, därmed har Microsoft istället förkortat livslängden för säkerhetsuppdateringar eftersom grafik-API är väldigt svårt att utveckla.

Windows 11 inkluderade bara en mjukvaruversion av G-Sync och FreeSync, som fungerar sämre än grafikkortstillverkarnas lösning.

Om inte Microsoft drar fram en kanin och vit duva ur hatten för Windows 12 gällande DirectX, så blir det förmodligen sista Windows jag någonsin kör. Har tröttnat på multiplayerspel eftersom antifusksystem som når hela vägen ned till operativsystems kärna fortfarande inte kan stoppa fuskare. Säkerhetshotet i det hela är för tusan inte värt det.
Spelbranschens hedge på att runda Windows pågår åtminstone sedan SteamOs lanserades (18000 titlar i skrivande stund).
Citera
2026-01-05, 00:22
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Skiter björnar i skogen?

Ja. Eller vad menar du?
Citera
2026-01-05, 00:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th

Värt att notera så är det bara Windows 11 som stöds idag.
När jag var ung så fanns det Windows 98, Vista, XP, 7 som stöttades samtidigt.
Citera
2026-01-05, 07:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Skiter björnar i skogen?

Inte alltid, men oftast.
Citera
2026-01-05, 08:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja. Eller vad menar du?
Jag menar att inget talar för att RAM-användningen kommer bli mindre än Windows 11.
Citera
2026-01-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Windows har släppt 5 sisådär till kassa os på raken .
W7 vardet sista bra os de släppte.
Tror inte att w12 blir nåt bra
Jag minns fortfarande en gammal nyhetsartikel om Windows 12, som innehöll en skärmdump av Windows 7-skrivbordet, men buildnumret i det nedre högra hörnet pekade på en nyare version av Windows 11. Jag vill fortfarande tro att det inte var ett skämt. Även om vi i verkligheten troligen kommer att få någon form av Windows-baserad AI-agent, tyvärr.
Citera
2026-01-05, 20:04
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Spelbranschens hedge på att runda Windows pågår åtminstone sedan SteamOs lanserades (18000 titlar i skrivande stund).

Där skon klämmer just nu för spelutvecklare är just "effektiv"(observera parentestecken) antifusk som rotar sig hela vägen ned till operativsystemets kärna.

Fortfarande brutalt ineffektivt, det fuskas frisk ändå i multiplayerspel. Bara nu kan en okänd aktör liksom kontrollera din dator på administratörnivå om den känner för det.

Därav Linux kommer inte tillåta detta då alla nördar som hjälper till att utveckla kärnan och distros är betydligt mer paranoida kring detta än vad jag är. Och VAC(Steams egna anti cheat) som accepterar Linuxsystem är om inte minst lika dålig som alla inkräktande antifusksystem, bara VAC kan inte kontrollera din dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in