2022-05-02, 21:51
Medlem
Har köpt en high-end panna i rostfritt stål och håller på att lära mig hur man använder sig utav den.

Nu efter ett par användningar så har:

1. Finns små svarta fläckar som är ganska hårt inbrända och som inte med lätthet försvinner med diskmedel och vatten. Antar att det är olja och stekfett som etsat sig fast. Hur får man med lätthet bort detta?

2. Pannan är delvis förgulnad, återigen troligen av olja som använts. Återigen bestå detta trots diskmedel. Känns som ett mindre problem dock än 1)

Hur brukar ni göra?
Citera
2022-05-02, 21:58
Medlem
Musik.mannens avatar
Dom kastruller som jag har i stål om dom bränt fast i brukar jag försöka rengöra med att lägga på bikarbonat, citronsyra eller tillsammans med lite vatten så löser det upp smutsen.
Citera
2022-05-02, 22:03
Medlem
Hamleyss avatar
Vilket märke är det på din stekpanna?
Demeyere?
Citera
2022-05-03, 06:01
Medlem
448s avatar
Rostfritt går utmärkt att tvätta med kaustiksoda.

Får dock inte finnas några alumniundetaljer i handtag eller så , angrips häftigt.

Dosera 1 tesked per dl vatten , väldigt stark lösning - blötlägger man med detta försvinner vad som helst.

Notera att denna styrka på sodalösningnäven bleker kläder
Citera
2022-05-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vilket märke är det på din stekpanna?
Demeyere?

Ja, det är en Demeyere. Hurså?
Citera
2022-05-03, 15:04
Medlem
Jag har en traktörpanna i rostfritt stål. Jag hade nog inte brytt mig så mycket om enstaka fläckar och en lättare gulnad kulört. Der är nog mest så att du vill ha en fläckfri panna eftersom det är en high end-panna och du vill att den ska se ny och oanvänd ut.
Citera
2022-05-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag har en traktörpanna i rostfritt stål. Jag hade nog inte brytt mig så mycket om enstaka fläckar och en lättare gulnad kulört. Der är nog mest så att du vill ha en fläckfri panna eftersom det är en high end-panna och du vill att den ska se ny och oanvänd ut.

Den gulnade kulören spelar mindre roll, men jag inbillar mig att dom svarta fläckarna leder till att saker bränner fast enklare då dom skapar en "textur" på stekpannan.
Citera
2022-05-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickledsneeze
Den gulnade kulören spelar mindre roll, men jag inbillar mig att dom svarta fläckarna leder till att saker bränner fast enklare då dom skapar en "textur" på stekpannan.
OK, jag fattar. Själv skulle jag gått på med Svinto. Men observera att min traktörpanna är inte någon high end-panna, det är en Ikea-panna med runt 10 år på nacken. Om du väljer Svinto så får du göra det på egen risk. Det kommer antagligen bli mikroskopiska repor av Svintoanvändning men du kommer få bort både de små svarta fläckarna och den gulaktiga beläggningen. Så du får bedöma själv om det är värt att få bort fläckarna i utbyte mot mikroskopiska repor. Beror nog mest på vad du prioriterar högst.

Hoppas någon annan kan chippa in i tråden som har mer erfarenhet av high end-pannor.
Citera
2022-05-03, 15:51
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickledsneeze
Ja, det är en Demeyere. Hurså?

Demeyere har en beläggning i sina rostfria pannor som heter Silvinox.
Om du kör Svinto så kommer beläggningen att slitas onödigt hårt.
Blötlägg pannan nån dag eller två med en diskmaskinstablett så kanske fläckarna ger med sig.

Om man har IKEA-panna kan man dundra på med stålull men det är inte optimalt med en sån dyr och fin panna som du har
Citera
2022-05-03, 17:07
Bannlyst
Jag lyssnade på Marco Pierre White i en film på youtube som berättade att dom förr i tiden bara använde träbestick att röra med, eftersom pannorna var belagda med koppar på insidan, och man inte ville skrapa av den beläggningen.

Det kanske är något för dig att tänka på.
Citera
2022-05-03, 21:56
Medlem
Musik.mannens avatar
Om man ska vara försiktig så är det polering som gäller för rostfria grytor eller pannor i rostfritt stål.
Köp en flaska häxans puts då det kan vara beläggningar eller annat som kan ta skada så är du på den säkra sidan!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så funkar bikarbonat och vatten bra som man då lägger på det som har bränt fast så får det dra några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in